Anyagi csőd nélkül úsztuk meg a karácsonyt

A Provident Pénzügyi Zrt. 1000 fős, reprezentatív kutatást végzett az ünnepek alatt, melynek eredményei szerint tovább bővült az előző évhez képest a háztartások ünnepi költségvetése. Bár a többség számára anyagilag megterhelő volt a karácsonyi időszak, 77%-uk szerint mindez nem jár majd lemondásokkal az újévben. Tárgyi ajándékok helyett inkább az élményeknek, pihenésnek és a családdal együtt töltött időnek örültek leginkább a magyarok karácsonykor.

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A cég által végzett felmérés főként azt vizsgálta, hogy mennyit költöttek a magyar háztartások az ünnepek során, milyen forrásokból fedezték a felmerülő költségeket, illetve anyagi szempontból mire számítanak 2018-ban.

Kép: Pixabay

Az előző évhez képest emelkedett a háztartások ünnepekre szánt pénzügyi kerete: a megkérdezettek negyede ugyanannyit, 43%-uk viszont többet költött, mint 2016-ban. Az előző évhez képest felére csökkent azok aránya (7%), akik maximum húszezer forintot költöttek.  A válaszadók negyede húsz és ötvenezer forint közötti összegből, 31%-uk ötven és százezer forint közötti összegből fedezte a karácsonyi és szilveszteri kiadásokat.

Bár a felmérésben résztvevők többsége (63%) anyagilag megterhelőnek érezte az ünnepeket, 77%-uk úgy véli, hogy a decemberi többlet kiadások miatt semmiről nem kell lemondania az újév első felében.

A Provident felméréséből az is kiderül, hogy a magyar háztartások többsége saját forrásból, külső segítség nélkül finanszírozta az év végi időszakban felmerült kiadásokat. A megkérdezettek közel fele tudatosan készült az ünnepekre és előre félretette a szükséges összeget. Az előző évhez hasonlóan minden tizedik válaszadó finanszírozta hitelfelvételből vagy baráti kölcsönből a karácsonyi kiadásokat. A 2016-os eredményekhez képest viszont megduplázódott azok aránya, akik a munkahelyükön kapott év végi jutalomból fedezték a költségeket, most minden ötödik válaszadó nyilatkozott így.

A nők nem tudnak ellenállni a kuponoknak
Minden második ember vásárolt már internetes bónt, tízből kilenc kuponozó nő – derült ki a HOOP applikáció fejlesztéséért felelős Appspect Kft. friss kutatásából. A legvonzóbb kategóriák az utazás, a szórakozás, a wellness, a gasztronómia és a szépség. A felmérés szerint legalább 50 százalékos kedvezmény a legjobb csali. Aki még nem vásárolt kupont, jellemzően az online előrefizetéssel kapcsolatos félelmei miatt nem tette.
Az ünnepekhez köthető kiadások közül a háztartások 61%-a az ünnepi menüre költötte a legtöbbet, míg az ajándékokra szánt összeget csupán a második legmagasabb kiadásként jelölték meg ebben az időszakban.

Az év végi ünnepek során minden hetedik kutatásban résztvevőnek volt arra lehetősége, hogy elutazzon pihenni valahová. A megkérdezettek 75%-a otthon töltötte az ünnepeket, 8%-uk pedig csak rokonlátogatás céljából tervezett utazást.

A legnépszerűbb ajándék az előző évektől eltérően 2017-ben az utazás volt, a válaszadók közel 15%-a leginkább az ilyen típusú ajándékoknak örült. A korábbi legnépszerűbb ajándékok, mint például az elektronikai eszközök, mobiltelefonok és tabletek 2017-ben csupán a megkérdezettek 11%-ának jelentették a legkedvesebb meglepetést a fa alatt. A válaszadók 10%-a egy-egy háztartási eszköznek örült leginkább karácsonykor. A válaszadók tizede úgy nyilatkozott, hogy számára nem a tárgyi ajándékok, hanem a szeretteikkel együtt töltött idő, a nyugalom, illetve egészség jelentették a legnagyobb örömöt.

A kutatás arra is rákérdezett, hogy ha váratlanul egy nagyobb összeg állt volna a nyilatkozók rendelkezésére az ünnepek idején, mire fordították volna. Az eredmények alapján 43%-uk félretette volna az összeget pénzügyi tartaléknak, míg minden negyedik megkérdezett ajándékot vásárolt volna belőle családjának, barátainak.

Véleményvezér

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét”

Magyar Péter nyilvánosságra hozta a Fidesz „őszödi beszédét” 

A Fidesz eddigi állításával ellentétben nem békepárti.
A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért

A magyar vállalkozók az ötödik legmagasabb árat fizetik Európában az áramért 

Az európai átlagár felett kapják az áramot a magyar vállalkozók.
A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat

A közeli fővárosokban sorra építik a metróvonalakat 

Budapesten is elkelne még néhány metró.
A lengyeleknek sikerült a repülőrajt

A lengyeleknek sikerült a repülőrajt 

A nyomában sem vagyunk a lengyeleknek.
Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből

Hadházy Ákos nem vette a szívére, hogy kitiltották a Parlamentből 

Amikor kitiltanak a munkahelyedről, kicsit vicces.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo