1. Utazási szerződés csak írásban!
Jó, ha tudjuk, hogy az utazási szerződést mindig írásba kell foglalni, és azt mindig meg kell kapnunk. Ha tehát nem kapunk utazási szerződést a befizetett díj, előleg, ígéretek ellenére sem, legyünk résen, mert lehet, hogy nem jó helyen járunk!
2. Módosul a feltétel? Csak írásban érvényes!
Nemcsak az utazási szerződést, de annak esetleges módosítását is írásba kell foglalni. Ha tehát az utazásszervező telefonál, hogy a feltételek módosulnak, ezt is írásban kérjük el tőle, hogy pontosan lássuk, mire is számíthatunk majd!
3. A maximális előleg
A teljes díj 40 százalékánál több előleget csak akkor kérhet az utazásszervező, ha a külföldi közreműködővel kötött szerződés ennél szigorúbb kötelezettséget ír elő a részére. Ha az előleg a 40 százalékot meghaladná, bátran kérjünk tájékoztatást ennek okáról, hogy meggyőződhessünk róla, szabályos-e a kért előleg.
Az sem mindegy, hogy mikor kell a teljes díjat kifizetnünk. Ezt a jogszabályban előírtak alapján legkorábban az utazás megkezdése előtt 30 nappal kérhetik az utasoktól. Kivétel itt is van, mégpedig az az eset, ha a külföldi közreműködővel kötött szerződés miatt ennél korábbi időpont indokolt.
5. Figyeljünk a díjemelésre!
A díj csak akkor emelhető, ha az utazási szerződésben szerepel ez a lehetőség. Ekkor sem korlátlanul, hiszen a díjemelés okai csak a következők lehetnek:
– megnövekedett szállítási költségek, üzemanyagköltségek
– a vállalt szolgáltatásokkal kapcsolatos adók, illetékek, kötelező terhek emelkedése. Ilyen például az üdülőhelyi díj, a repülőtéri illeték stb.
– deviza forintárfolyamának emelkedése.
Az utazás megkezdése előtt 20 napon belül a díj már a fenti okok miatt sem emelhető!
A díjemelésnek mindig arányosnak kell lennie a költségek emelkedésével. A díjemelés indokát a díjemelés közlésével egyidejűleg ismertetni kell velünk.
A világ időnként gyorsan változik, így van, hogy a néhány hónapja még békés országok, veszélyessé válnak a turisták számára. Ha a választott úti cél időközben „utazásra nem javasolt” besorolást kapott, az utazásszervező azonos vagy magasabb értékű szolgáltatással köteles azt helyettesíteni. Ha a helyettesítő szolgáltatás alacsonyabb értékű, akkor rajtunk áll, hogy elfogadjuk-e azt, de akár el is állhatunk a szerződéstől. Elállás esetén a teljes befizetett díjat azonnal vissza kell kapnunk.
Dr. Kocsis Ildikó ügyvéd www.megbizhatoügyvediiroda.hu