Tovább hanyatlik a magyar építőipar

A tavalyi, enyhén optimista várakozások ellenére az építőipar 2012-ben sem tud fejlődni, az iparág szereplői újból - immár hetedik éve - további hanyatlásra számítanak.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az építőipari vállalatok csökkenő eladásokról és megrendelésekről, valamint tovább romló kapacitáskihasználtsági adatokról számolnak be - derül ki „A magyar építőipar 2012" című kiadványból, melyet a CEEC Research a KPMG magyarországi irodájával együttműködve 100 építőipari vállalat megkérdezésével készített.

A magyar építőipar immár 2006 óta folyamatosan hanyatlik. Tavaly 7,7 százalékos volt a visszaesés (a 2010-es adatokhoz képest), miközben a tavalyi tanulmányban megszólalók az iparág 5 százalékos szűkülésére számítottak. „Egy évvel ezelőtt az építőipari társaságok még arra számítottak, hogy 2012-ben újra növekedési pályára állhat az iparág, most azonban már 7,8 százalékos csökkenést jósolnak. Mindez a nehéz gazdasági környezet következménye, melyben a beruházások száma is tovább csökken" - kommentálta az eredményeket Jiří Vacek, a CEEC Research igazgatója.

A jövő évre vonatkozó előrejelzéseikben a cégek nagyon óvatosak: 10 százalékuk nem tudja előrejelezni a szektor teljesítményének alakulását, közel felük szerint további hanyatlás várható. Összességében a válaszadók az iparág 2,2 százalékos csökkenésére számítanak.

A válaszadók úgy érzik, növekedési lehetőségeiket több, tőlük független tényező korlátozza. Egyrészt a bürokráciát említik, de gondot okoz az is, hogy nehezen jutnak hitelhez, és a megrendelések száma is csökkent mind a magán-, mind az állami szektor részéről. A megkérdezettek 61 százaléka nyilatkozott arról, hogy kevesebb megrendelése van, mint egy évvel ezelőtt.

2012-ben az építőipar eladásai is csökkennek, átlagosan 7,7 százalékkal. Ennek fő oka továbbra is az, hogy a cégeknek nagyon rövid időszakra, jelenleg mindössze 2,7 hónapra előre vannak szerződéses megrendeléseik. A vállalatok kapacitáskihasználtsága is csökkent az előző évhez képest: 59 százalékra a 2011-es 65 százalékról.

Mindemellett azonban 2011-hez képest csökkent azoknak a cégeknek az aránya, amelyek nyereség nélkül, vagy kisebb veszteség mellett is elvállalnak megbízásokat. A megkérdezettek mindössze 31 százaléka nyilatkozott erről, miközben tavaly még 41 százalék volt az arányuk. „A legfőbb oka ennek a változásnak, hogy a vállalatok belátták, ez fenntarthatatlan. Ahhoz, hogy a céget életben tartsák, nem elég éppen csak az aktuális építkezés költségeinek fedezésére keríteni újra és újra pénzt" - tette hozzá Jiří Vacek.

A következő 12 hónap legfontosabb prioritásának a működési hatékonyság fejlesztését tartották a cégvezetők. Ebben a folyamatban a legfontosabb a költségek további leszorítása, de csak az elvárt minimális haszon biztosítása mellett.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo