Tiltakoznak a dohánybolt új értelmezése ellen a bevásárlóközpontok

Nem ért egyet a dohányboltok koncessziós pályázati kiírásának módosításával a Magyar Bevásárlóközpontok Szövetsége (MBSZ), mert ezzel kiszorítanák a dohányboltokat a bevásárlóközpontokból - közölte a szervezet az MTI-vel.

Kép:pixabay

Az MBSZ szerint a bevásárlóközpontban elhelyezkedő üzlethelyiségre vonatkozó előírások kivitelezhetetlenek, nem életszerűek és a szövetség számára elfogadhatatlanok. Jelenleg az országban 118 bevásárlóközpont és 165 hipermarket működik több mint 3 millió négyzetméteren. Egy-egy nagyobb létesítmény naponta átlagosan 30-45 ezer látogatót fogad. A vásárlók egyebek mellett azért választják a bevásárlóközpontokat, mert a szolgáltatásoktól a magas áruválasztékig egy helyen megkapnak mindent - mutat rá közleményében a MBSZ.

A dohányforgalmazók kiszorítása a bevásárlóközpontokból és hipermarketekből hátrányos a kereskedők, a vásárlók és az állam számára is. A kereskedő nagy forgalmú helyszíntől esik el, a vevő nem tudja hatékonyan és gyorsan lebonyolítani vásárlásait, az állam pedig a forgalom csökkenése miatt általános forgalmi adótól esik el - idézi a közlemény Balatoniné Kiss Juditot, az MBSZ főtitkárát.

A szervezet közölte: érthetetlen a 0-24 órás megközelíthetőség előírása, amelyet még ünnepnapokon is biztosítani kell. A kültéri bejárat megvalósítása a bevásárlóközpontok, hipermarketek és szupermarketek többségében kivitelezhetetlen, vagy homlokzati átalakítást igényel, ami építésiengedély-köteles és a plázastop hatálya alá is eshet. A kültéri bejárat kötelező előírása veszélyezteti is a dohányboltok biztonságát, hiszen nagy értékű árukészlettel rendelkező, átlagosan egy eladóval működő üzlethelyiségről van szó - hívta fel a figyelmet a szervezet.

Bővült viszont a nemzeti dohányboltokban árusítható termékek köre.

Az MBSZ információi szerint az eddig benyújtott pályázatok többsége bevásárlóközpontban, hipermarketben és szupermarketben lévő üzlethelyiségekre vonatkozik, a kiírás szigorítása ezeket a kiskereskedőket érinti hátrányosan.

A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. kommunikációs vezetője pénteken az MTI érdeklődésére azt nyilatkozta, plázákban, bevásárlóközpontokban is lehet trafikot nyitni, ha az kültérről, korlátozás nélkül, ünnepnapokon is megközelíthető. Légrádi Petra, a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. kommunikációs vezetője hangsúlyozta: a kiíró nem szűkítette a lehetőségeket, hanem a lehető legtágabb értelmezését adta a törvény keretei között a pályázók által sorozatban feltett kérdésekre. Azokra, hogy mikor felel meg a leendő trafik annak a jogszabályi feltételnek, miszerint a nemzeti dohányboltot “önálló, más üzlettől elkülönült üzlethelyiségben” kell megnyitni. A kommunikációs vezető kiemelte: az elfogadott törvény egyértelműen önálló, más üzlettől elkülönült dohányboltot szab meg feltételül, és ezen nincs mód változtatni.

Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ)  is érthetetlennek tartja, hogy módosult a pályázati kiírás. A bevásárlóközpontoknak a dohánytermékek értékesítéséből való kizárása a szövetség szerint a vásárlók számára kedvezőtlen, a törvény pedig ilyen szűkítést nem tartalmaz.

A kiírásban semmiféle új feltételt nem szabott a kiíró a dohányboltok elhelyezkedésével kapcsolatban, pusztán iránymutató jellegű értelmezést adott a hatályos törvényi rendelkezéseknek - közölte Légrádi Petra. Tájékoztatása szerint bevásárlóközpontokban is lehet trafikot nyitni, ha az kültérről, korlátozás nélkül, ünnepnapokon is megközelíthető.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo