Az MBSZ szerint a bevásárlóközpontban elhelyezkedő üzlethelyiségre vonatkozó előírások kivitelezhetetlenek, nem életszerűek és a szövetség számára elfogadhatatlanok. Jelenleg az országban 118 bevásárlóközpont és 165 hipermarket működik több mint 3 millió négyzetméteren. Egy-egy nagyobb létesítmény naponta átlagosan 30-45 ezer látogatót fogad. A vásárlók egyebek mellett azért választják a bevásárlóközpontokat, mert a szolgáltatásoktól a magas áruválasztékig egy helyen megkapnak mindent - mutat rá közleményében a MBSZ.
A dohányforgalmazók kiszorítása a bevásárlóközpontokból és hipermarketekből hátrányos a kereskedők, a vásárlók és az állam számára is. A kereskedő nagy forgalmú helyszíntől esik el, a vevő nem tudja hatékonyan és gyorsan lebonyolítani vásárlásait, az állam pedig a forgalom csökkenése miatt általános forgalmi adótól esik el - idézi a közlemény Balatoniné Kiss Juditot, az MBSZ főtitkárát.
A szervezet közölte: érthetetlen a 0-24 órás megközelíthetőség előírása, amelyet még ünnepnapokon is biztosítani kell. A kültéri bejárat megvalósítása a bevásárlóközpontok, hipermarketek és szupermarketek többségében kivitelezhetetlen, vagy homlokzati átalakítást igényel, ami építésiengedély-köteles és a plázastop hatálya alá is eshet. A kültéri bejárat kötelező előírása veszélyezteti is a dohányboltok biztonságát, hiszen nagy értékű árukészlettel rendelkező, átlagosan egy eladóval működő üzlethelyiségről van szó - hívta fel a figyelmet a szervezet.
Bővült viszont a nemzeti dohányboltokban árusítható termékek köre.
Az MBSZ információi szerint az eddig benyújtott pályázatok többsége bevásárlóközpontban, hipermarketben és szupermarketben lévő üzlethelyiségekre vonatkozik, a kiírás szigorítása ezeket a kiskereskedőket érinti hátrányosan.
A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. kommunikációs vezetője pénteken az MTI érdeklődésére azt nyilatkozta, plázákban, bevásárlóközpontokban is lehet trafikot nyitni, ha az kültérről, korlátozás nélkül, ünnepnapokon is megközelíthető. Légrádi Petra, a Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. kommunikációs vezetője hangsúlyozta: a kiíró nem szűkítette a lehetőségeket, hanem a lehető legtágabb értelmezését adta a törvény keretei között a pályázók által sorozatban feltett kérdésekre. Azokra, hogy mikor felel meg a leendő trafik annak a jogszabályi feltételnek, miszerint a nemzeti dohányboltot “önálló, más üzlettől elkülönült üzlethelyiségben” kell megnyitni. A kommunikációs vezető kiemelte: az elfogadott törvény egyértelműen önálló, más üzlettől elkülönült dohányboltot szab meg feltételül, és ezen nincs mód változtatni.
Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) is érthetetlennek tartja, hogy módosult a pályázati kiírás. A bevásárlóközpontoknak a dohánytermékek értékesítéséből való kizárása a szövetség szerint a vásárlók számára kedvezőtlen, a törvény pedig ilyen szűkítést nem tartalmaz.
A kiírásban semmiféle új feltételt nem szabott a kiíró a dohányboltok elhelyezkedésével kapcsolatban, pusztán iránymutató jellegű értelmezést adott a hatályos törvényi rendelkezéseknek - közölte Légrádi Petra. Tájékoztatása szerint bevásárlóközpontokban is lehet trafikot nyitni, ha az kültérről, korlátozás nélkül, ünnepnapokon is megközelíthető.