Tényleg a gázra lépett a gépjármű-kereskedelem?

Az elmúlt pár hónapban többen arról cikkeznek, hogy a gépjármű-kereskedelem fellendülőben van. Reméljük, hogy a 2012 és 2013-as év meghozza végre a várva várt fellendülést, sajnos azonban a jelenlegi adatok még nem ezt mutatják. Az elmúlt 12 hónapban ugyanis 5,17 százalék volt a gépjármű-kereskedő cégek bedőlés aránya az egy évvel ezelőtti 4,45%-kal szemben - derül ki a Bisnode csoporthoz tartozó, PartnerControl döntéstámogató céginformációs szolgáltató elemzéséből. Az egy évvel korábbinál tehát jóval több kereskedő cég vált fizetésképtelenné a szaktorban, ami negatív tendenciát jelez.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Az elhúzódó válság okozta stagnáló vásárlóerő, és a folyamatosan emelkedő üzemanyag-árak nem kedveznek a gépjármű-kereskedelemnek. A GÉMOSZ 2012 augusztusában készült felmérése sem ad sok okot bizakodásra, hiszen ebben megállapítják, hogy a márkakereskedések és szalonok száma hozzávetőlegesen 10%-kal csökkent. Budapest és Pest megye területe továbbra is a legfrekventáltabb, hiszen a márkakereskedések 40%-a itt található. Az egymárkás kereskedések uralják a vezető szerepet, hiszen a nehéz gazdasági helyzet, valamint a szigorú importőri szabályok miatt kevesen engedhetik meg maguknak, hogy több márkával is foglalkozzanak. Vidéken eltérő a helyzet, hiszen ott többmárkás dominancia van, mert egy márkából a minimális volumen miatt nehéz megélni. Ugyanakkor a gépjármű értékesítések száma emelkedő tendenciát mutat, bár az is igaz, hogy a beszerzéseknél elsősorban a céges vásárlások dominálnak.

Az elmúlt egy évben tovább (4,45%-ról 5,17%-ra) növekedett a gépjármű-kereskedő és javító cégek fizetésképtelenségi aránya, mely még mindig jóval a magyarországi átlag fölött van. A gépjármű-kereskedelem megőrizte tavalyi helyét és még mindig a hatodik a legnagyobb bedőlési arányú iparágak listáján.

A cégek felszámolási, végelszámolási és csődeljárásokra vonatkozó számadatai is inkább arra utalnak, hogy a gépjármű-kereskedelem számára az elmúlt 12 hónap sem volt könnyű. A 2011. évi és 2012 nyár végi adatok szerint mindegyik arány jelentősen emelkedett.

Cégek felszámolási, végelszámolási és csőd eljárásainak száma 2011 aug.- 2012. júl. (2012) és ezt megelőző év azonos időszakában (2011)

Az egyre nehezedő helyzetet mutatja az is, hogy a cégalapítási kedv is jelentősen csökkent a tavalyi év azonos időszakában mért adataihoz képest, a cégszám is csak kismértékű emelkedést mutat. Míg 2011-es év júliusával végződő 12 hónapban a gépjármű-kereskedelem cégei közül 10,5 % újonnan alapított volt, mára ez az érték 9,5%-ra esett vissza.

Cégalapítási kedv és az iparági cégszám 2011 és 2012-ben

Nem meglepő ezek után, hogy az iparágban a fizetési tapasztalatok javulásáról sem számolhatunk be. Az átlagosan kiszabott fizetési határidő szigorodott, mely az idén már csak 24 nap a 2011 évi 25 nappal szemben. A szigorodó feltételekhez képest viszont jelentősen romlott a fizetési morál, hiszen amíg egy évvel korábban csak 19 napos késedelemmel kellett számolniuk a kifizetésre váróknak, most 28 nap a késedelem átlaga. A határidőben kifizetett számlák aránya is csökkent az előző évihez képest (51%-ról, 46%-ra). Az átlagos pénzhez jutási idő pedig most már majdnem két hónapra (összesen 53 napra) növekedett, mely 86%-os növekedés a tavalyi évhez képest.

Mindezeket figyelembe véve Keleti József, a Bisnode csoport ország igazgatója azt javasolja, hogy legyünk nagyon körültekintőek, ha valamilyen  gépjármű, motorkerékpár kereskedelme, javítása iparágban tevékenykedő céggel állunk kapcsolatban. Napjainkban ráadásul nem elég, ha egyszer leellenőrzünk egy céget, a gyorsan változó gazdasági körülmények rákényszerítenek arra is, hogy folyamatosan tisztában legyünk egy-egy kapcsolódó cég pénzügyi helyzetével, számlafizetési szokásaival. Ebben az iparágban a fizetésképtelenné váló, tehát kockázatos cégek az átlagnál nagyobb arányban találhatók meg, így Keleti József a gépjármű-ipar tekintetében továbbra is kiemelkedően alapos kockázatkezelést javasol.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo