Az elhúzódó válság okozta stagnáló vásárlóerő, és a folyamatosan emelkedő üzemanyag-árak nem kedveznek a gépjármű-kereskedelemnek. A GÉMOSZ 2012 augusztusában készült felmérése sem ad sok okot bizakodásra, hiszen ebben megállapítják, hogy a márkakereskedések és szalonok száma hozzávetőlegesen 10%-kal csökkent. Budapest és Pest megye területe továbbra is a legfrekventáltabb, hiszen a márkakereskedések 40%-a itt található. Az egymárkás kereskedések uralják a vezető szerepet, hiszen a nehéz gazdasági helyzet, valamint a szigorú importőri szabályok miatt kevesen engedhetik meg maguknak, hogy több márkával is foglalkozzanak. Vidéken eltérő a helyzet, hiszen ott többmárkás dominancia van, mert egy márkából a minimális volumen miatt nehéz megélni. Ugyanakkor a gépjármű értékesítések száma emelkedő tendenciát mutat, bár az is igaz, hogy a beszerzéseknél elsősorban a céges vásárlások dominálnak.
Az elmúlt egy évben tovább (4,45%-ról 5,17%-ra) növekedett a gépjármű-kereskedő és javító cégek fizetésképtelenségi aránya, mely még mindig jóval a magyarországi átlag fölött van. A gépjármű-kereskedelem megőrizte tavalyi helyét és még mindig a hatodik a legnagyobb bedőlési arányú iparágak listáján.
A cégek felszámolási, végelszámolási és csődeljárásokra vonatkozó számadatai is inkább arra utalnak, hogy a gépjármű-kereskedelem számára az elmúlt 12 hónap sem volt könnyű. A 2011. évi és 2012 nyár végi adatok szerint mindegyik arány jelentősen emelkedett.
Cégek felszámolási, végelszámolási és csőd eljárásainak száma 2011 aug.- 2012. júl. (2012) és ezt megelőző év azonos időszakában (2011)
Az egyre nehezedő helyzetet mutatja az is, hogy a cégalapítási kedv is jelentősen csökkent a tavalyi év azonos időszakában mért adataihoz képest, a cégszám is csak kismértékű emelkedést mutat. Míg 2011-es év júliusával végződő 12 hónapban a gépjármű-kereskedelem cégei közül 10,5 % újonnan alapított volt, mára ez az érték 9,5%-ra esett vissza.Cégalapítási kedv és az iparági cégszám 2011 és 2012-ben
Nem meglepő ezek után, hogy az iparágban a fizetési tapasztalatok javulásáról sem számolhatunk be. Az átlagosan kiszabott fizetési határidő szigorodott, mely az idén már csak 24 nap a 2011 évi 25 nappal szemben. A szigorodó feltételekhez képest viszont jelentősen romlott a fizetési morál, hiszen amíg egy évvel korábban csak 19 napos késedelemmel kellett számolniuk a kifizetésre váróknak, most 28 nap a késedelem átlaga. A határidőben kifizetett számlák aránya is csökkent az előző évihez képest (51%-ról, 46%-ra). Az átlagos pénzhez jutási idő pedig most már majdnem két hónapra (összesen 53 napra) növekedett, mely 86%-os növekedés a tavalyi évhez képest.Mindezeket figyelembe véve Keleti József, a Bisnode csoport ország igazgatója azt javasolja, hogy legyünk nagyon körültekintőek, ha valamilyen gépjármű, motorkerékpár kereskedelme, javítása iparágban tevékenykedő céggel állunk kapcsolatban. Napjainkban ráadásul nem elég, ha egyszer leellenőrzünk egy céget, a gyorsan változó gazdasági körülmények rákényszerítenek arra is, hogy folyamatosan tisztában legyünk egy-egy kapcsolódó cég pénzügyi helyzetével, számlafizetési szokásaival. Ebben az iparágban a fizetésképtelenné váló, tehát kockázatos cégek az átlagnál nagyobb arányban találhatók meg, így Keleti József a gépjármű-ipar tekintetében továbbra is kiemelkedően alapos kockázatkezelést javasol.