Tényleg a gázra lépett a gépjármű-kereskedelem?

Az elmúlt pár hónapban többen arról cikkeznek, hogy a gépjármű-kereskedelem fellendülőben van. Reméljük, hogy a 2012 és 2013-as év meghozza végre a várva várt fellendülést, sajnos azonban a jelenlegi adatok még nem ezt mutatják. Az elmúlt 12 hónapban ugyanis 5,17 százalék volt a gépjármű-kereskedő cégek bedőlés aránya az egy évvel ezelőtti 4,45%-kal szemben - derül ki a Bisnode csoporthoz tartozó, PartnerControl döntéstámogató céginformációs szolgáltató elemzéséből. Az egy évvel korábbinál tehát jóval több kereskedő cég vált fizetésképtelenné a szaktorban, ami negatív tendenciát jelez.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elhúzódó válság okozta stagnáló vásárlóerő, és a folyamatosan emelkedő üzemanyag-árak nem kedveznek a gépjármű-kereskedelemnek. A GÉMOSZ 2012 augusztusában készült felmérése sem ad sok okot bizakodásra, hiszen ebben megállapítják, hogy a márkakereskedések és szalonok száma hozzávetőlegesen 10%-kal csökkent. Budapest és Pest megye területe továbbra is a legfrekventáltabb, hiszen a márkakereskedések 40%-a itt található. Az egymárkás kereskedések uralják a vezető szerepet, hiszen a nehéz gazdasági helyzet, valamint a szigorú importőri szabályok miatt kevesen engedhetik meg maguknak, hogy több márkával is foglalkozzanak. Vidéken eltérő a helyzet, hiszen ott többmárkás dominancia van, mert egy márkából a minimális volumen miatt nehéz megélni. Ugyanakkor a gépjármű értékesítések száma emelkedő tendenciát mutat, bár az is igaz, hogy a beszerzéseknél elsősorban a céges vásárlások dominálnak.

Az elmúlt egy évben tovább (4,45%-ról 5,17%-ra) növekedett a gépjármű-kereskedő és javító cégek fizetésképtelenségi aránya, mely még mindig jóval a magyarországi átlag fölött van. A gépjármű-kereskedelem megőrizte tavalyi helyét és még mindig a hatodik a legnagyobb bedőlési arányú iparágak listáján.

A cégek felszámolási, végelszámolási és csődeljárásokra vonatkozó számadatai is inkább arra utalnak, hogy a gépjármű-kereskedelem számára az elmúlt 12 hónap sem volt könnyű. A 2011. évi és 2012 nyár végi adatok szerint mindegyik arány jelentősen emelkedett.

Cégek felszámolási, végelszámolási és csőd eljárásainak száma 2011 aug.- 2012. júl. (2012) és ezt megelőző év azonos időszakában (2011)

Az egyre nehezedő helyzetet mutatja az is, hogy a cégalapítási kedv is jelentősen csökkent a tavalyi év azonos időszakában mért adataihoz képest, a cégszám is csak kismértékű emelkedést mutat. Míg 2011-es év júliusával végződő 12 hónapban a gépjármű-kereskedelem cégei közül 10,5 % újonnan alapított volt, mára ez az érték 9,5%-ra esett vissza.

Cégalapítási kedv és az iparági cégszám 2011 és 2012-ben

Nem meglepő ezek után, hogy az iparágban a fizetési tapasztalatok javulásáról sem számolhatunk be. Az átlagosan kiszabott fizetési határidő szigorodott, mely az idén már csak 24 nap a 2011 évi 25 nappal szemben. A szigorodó feltételekhez képest viszont jelentősen romlott a fizetési morál, hiszen amíg egy évvel korábban csak 19 napos késedelemmel kellett számolniuk a kifizetésre váróknak, most 28 nap a késedelem átlaga. A határidőben kifizetett számlák aránya is csökkent az előző évihez képest (51%-ról, 46%-ra). Az átlagos pénzhez jutási idő pedig most már majdnem két hónapra (összesen 53 napra) növekedett, mely 86%-os növekedés a tavalyi évhez képest.

Mindezeket figyelembe véve Keleti József, a Bisnode csoport ország igazgatója azt javasolja, hogy legyünk nagyon körültekintőek, ha valamilyen  gépjármű, motorkerékpár kereskedelme, javítása iparágban tevékenykedő céggel állunk kapcsolatban. Napjainkban ráadásul nem elég, ha egyszer leellenőrzünk egy céget, a gyorsan változó gazdasági körülmények rákényszerítenek arra is, hogy folyamatosan tisztában legyünk egy-egy kapcsolódó cég pénzügyi helyzetével, számlafizetési szokásaival. Ebben az iparágban a fizetésképtelenné váló, tehát kockázatos cégek az átlagnál nagyobb arányban találhatók meg, így Keleti József a gépjármű-ipar tekintetében továbbra is kiemelkedően alapos kockázatkezelést javasol.

Véleményvezér

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo