Összefogás és jó marketing – ez kell az éttermeknek

A beszállítói kapcsolatok javításában, a hatékonyabb működtetésben éppúgy szüksége van segítségre a vendéglátásban tevékenykedő vállalkozásoknak, mint az eredményes marketingben. Képzéssel és összefogással lehet sikeres a túlélés a Horeca Marketing Klub szakemberei szerint.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép: Pixabay

A válság hívta életre a Horeca Marketing Klubot Bardóczy Ákos Kolos alapító elmondása szerint. Tulajdonképpen a keresletet és a kínálatot, a beszállítókat és a vendéglátó egységet üzemeltetőket hozzák össze úgy, hogy mindkét fél számára előnyös, hosszabb távú együttműködések kialakulását segítsék elő. Tagjaikat a vendégszerzésben, a vendégek kezelésében és a vendéglátó egységek gazdaságos üzemeltetésének megvalósításában segítik. Hosszabb időt, akár több hetet töltenek el a szakemberek az egyes egységekben, majd a működést megismerve javasolnak strukturális változásokat az eredményesség növelése érdekében. Szakembereik szerint a hatékonyság növelése a túlélés legfontosabb eszköze minden területen – az ehhez szükséges praktikákat igyekszik megtanítani a most egy éve működő szervezet.

Stratégia és matematika

A gazdaságos üzemeltetetés a szakember véleménye szerint elengedhetetlenül fontos az egységek túléléséhez, mégis sokan nem fordítanak rá elég figyelmet. A szakember szerint a gazdaságos üzemeltetés alapját a vendégszámhoz és bevételhez mért beszerzés alapozza meg, ehhez kell igazítani például az étlapon szereplő tételeket is. Sok esetben azonban erről a séf dönt, a gazdasági szempontok figyelembevétele nélkül. Ennek eredményeként sokszor még jó forgalom mellett is icipici nyereséggel kell megelégedniük a cégeknek. Fontos tehát, hogy az étlapon megfelelően kiegészítsék egymást a különböző marzsértékű tételek.

Bardóczy szerint a tudatos struktúra szerint alakított működés segíthet túlélni a telített, 33 ezer működő egységet befoglaló piac hatalmas konkurenciaharcában. A beszerzések racionalizálásával elkerülhető, hogy feleslegesen kelljen tárolni mondjuk az előre megvásárolt tisztítószert, és a pontosan megtervezett beszerzés a pazarlást is csökkenti. A költségek kézben tartásához nagyon fontos tisztázni a felelősségeket és a feladatokat is. (A beszerzés átláthatatlansága jelentős károkat okozhat a cégeknek!)  Figyelmet fordítanak a helyes humánerőforrás-gazdálkodás kialakítására vagy épp a pazarló energiafelhasználás megszüntetésére is.

Adatbázis alapon

A vendéglátóiparban is sok helyen épp most zajlik az első generációs vállalkozók kilépése, a generációváltás a vállalkozásokban. (Az utódlás lehet a családi vállalkozások rákfenéje a Felelős Családi Vállalkozásokért Egyesület szerint.) Az új generáció belépésével egyre inkább előtérbe kerülhet a webmarketing. A vendéglátóiparban tevékenykedők számára is nagyon fontos egy jól működő adatbázis felépítése. Ennek segítségével közvetlenül is el tudják érni a vendégeket – magyarázza Bogschütz Dániel, a klub elnökhelyettese. Számukra egyénre szabott, célzott üzeneteket küldhetnek a vállalkozások, ami jelentősen növelheti azok eredményességét. Az adatbázis építése időt, kitartást és kellő tapintatot igényel. Fontos, hogy ne engedjünk el senkit az elérhetősége megszerzése nélkül, aki egyszer betért az étterembe, de arra is figyelni kell, hogy nehogy túlzott agresszivitással elriasszuk a vendégeket. A tapasztalatok szerint általában egy mintegy 5000 nevet tartalmazó listából 40–60 embert tudnak behozni újra vendégként a vendéglátó helyek, de a marketing tudatos javításával a 6–8 százalékos konverzió 15–20 százalékra is nőhet. És bár a kisebb cégek jelentős része elvileg spórol a marketingen, úgy tűnik, 4–600 ezer forintot mindenki fordít erre a célra akkor is, ha esetleg maga sem tudja, hogy éppen marketingre költ. Ennyi pénzből pedig, jól gazdálkodva, már eredményes marketinget lehet építeni – mondja a szakember. Bárdóczy ugyanakkor hangsúlyozza: mindenképpen a helyi vendégekre, a potenciális törzsvendégekre kell koncentrálnia a vendéglátóknak a hosszú távú sikerhez.

A visszatérő vendégek szerzéséhez nemcsak jó adatbázisra van szükség, hanem arra is, hogy a vevők pozitív élményekkel távozzanak az étteremből. Erre pedig a legnagyobb hatással a személyzet kommunikációja van. Mivel átlagosan 5-6 percnél nincs több ideje egy pincérnek egy asztalra, különösen fontos a tudatos kommunikáció az értékesítés teljes folyamata alatt a kapcsolatfelvételtől az asztalok gondozásán át a búcsúzásig.

A klub tervei között szerepel a beszállítói kapcsolatok és az oktatási tevékenység bővítése mellett a vendégkezelés minőségének további javítása, az üzleti eredményesség növelésének segítése. Ezenkívül a vendéglátó egységek és a nekik beszállító vállalkozások közötti, minél hatékonyabb, mindkét fél számára gyümölcsöző együttműködések elősegítése a cél, valamint a felvállalt lobbitevékenység az ágazat érdekében. Ennek jegyében a jövő héten folynak majd tárgyalások az Artisjus jogvédő szervezettel a vendéglők televízió- és rádióhasználati díjainak méltányos mérsékléséről.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo