Összefogás és jó marketing – ez kell az éttermeknek

A beszállítói kapcsolatok javításában, a hatékonyabb működtetésben éppúgy szüksége van segítségre a vendéglátásban tevékenykedő vállalkozásoknak, mint az eredményes marketingben. Képzéssel és összefogással lehet sikeres a túlélés a Horeca Marketing Klub szakemberei szerint.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

A válság hívta életre a Horeca Marketing Klubot Bardóczy Ákos Kolos alapító elmondása szerint. Tulajdonképpen a keresletet és a kínálatot, a beszállítókat és a vendéglátó egységet üzemeltetőket hozzák össze úgy, hogy mindkét fél számára előnyös, hosszabb távú együttműködések kialakulását segítsék elő. Tagjaikat a vendégszerzésben, a vendégek kezelésében és a vendéglátó egységek gazdaságos üzemeltetésének megvalósításában segítik. Hosszabb időt, akár több hetet töltenek el a szakemberek az egyes egységekben, majd a működést megismerve javasolnak strukturális változásokat az eredményesség növelése érdekében. Szakembereik szerint a hatékonyság növelése a túlélés legfontosabb eszköze minden területen – az ehhez szükséges praktikákat igyekszik megtanítani a most egy éve működő szervezet.

Stratégia és matematika

A gazdaságos üzemeltetetés a szakember véleménye szerint elengedhetetlenül fontos az egységek túléléséhez, mégis sokan nem fordítanak rá elég figyelmet. A szakember szerint a gazdaságos üzemeltetés alapját a vendégszámhoz és bevételhez mért beszerzés alapozza meg, ehhez kell igazítani például az étlapon szereplő tételeket is. Sok esetben azonban erről a séf dönt, a gazdasági szempontok figyelembevétele nélkül. Ennek eredményeként sokszor még jó forgalom mellett is icipici nyereséggel kell megelégedniük a cégeknek. Fontos tehát, hogy az étlapon megfelelően kiegészítsék egymást a különböző marzsértékű tételek.

Bardóczy szerint a tudatos struktúra szerint alakított működés segíthet túlélni a telített, 33 ezer működő egységet befoglaló piac hatalmas konkurenciaharcában. A beszerzések racionalizálásával elkerülhető, hogy feleslegesen kelljen tárolni mondjuk az előre megvásárolt tisztítószert, és a pontosan megtervezett beszerzés a pazarlást is csökkenti. A költségek kézben tartásához nagyon fontos tisztázni a felelősségeket és a feladatokat is. (A beszerzés átláthatatlansága jelentős károkat okozhat a cégeknek!)  Figyelmet fordítanak a helyes humánerőforrás-gazdálkodás kialakítására vagy épp a pazarló energiafelhasználás megszüntetésére is.

Adatbázis alapon

A vendéglátóiparban is sok helyen épp most zajlik az első generációs vállalkozók kilépése, a generációváltás a vállalkozásokban. (Az utódlás lehet a családi vállalkozások rákfenéje a Felelős Családi Vállalkozásokért Egyesület szerint.) Az új generáció belépésével egyre inkább előtérbe kerülhet a webmarketing. A vendéglátóiparban tevékenykedők számára is nagyon fontos egy jól működő adatbázis felépítése. Ennek segítségével közvetlenül is el tudják érni a vendégeket – magyarázza Bogschütz Dániel, a klub elnökhelyettese. Számukra egyénre szabott, célzott üzeneteket küldhetnek a vállalkozások, ami jelentősen növelheti azok eredményességét. Az adatbázis építése időt, kitartást és kellő tapintatot igényel. Fontos, hogy ne engedjünk el senkit az elérhetősége megszerzése nélkül, aki egyszer betért az étterembe, de arra is figyelni kell, hogy nehogy túlzott agresszivitással elriasszuk a vendégeket. A tapasztalatok szerint általában egy mintegy 5000 nevet tartalmazó listából 40–60 embert tudnak behozni újra vendégként a vendéglátó helyek, de a marketing tudatos javításával a 6–8 százalékos konverzió 15–20 százalékra is nőhet. És bár a kisebb cégek jelentős része elvileg spórol a marketingen, úgy tűnik, 4–600 ezer forintot mindenki fordít erre a célra akkor is, ha esetleg maga sem tudja, hogy éppen marketingre költ. Ennyi pénzből pedig, jól gazdálkodva, már eredményes marketinget lehet építeni – mondja a szakember. Bárdóczy ugyanakkor hangsúlyozza: mindenképpen a helyi vendégekre, a potenciális törzsvendégekre kell koncentrálnia a vendéglátóknak a hosszú távú sikerhez.

A visszatérő vendégek szerzéséhez nemcsak jó adatbázisra van szükség, hanem arra is, hogy a vevők pozitív élményekkel távozzanak az étteremből. Erre pedig a legnagyobb hatással a személyzet kommunikációja van. Mivel átlagosan 5-6 percnél nincs több ideje egy pincérnek egy asztalra, különösen fontos a tudatos kommunikáció az értékesítés teljes folyamata alatt a kapcsolatfelvételtől az asztalok gondozásán át a búcsúzásig.

A klub tervei között szerepel a beszállítói kapcsolatok és az oktatási tevékenység bővítése mellett a vendégkezelés minőségének további javítása, az üzleti eredményesség növelésének segítése. Ezenkívül a vendéglátó egységek és a nekik beszállító vállalkozások közötti, minél hatékonyabb, mindkét fél számára gyümölcsöző együttműködések elősegítése a cél, valamint a felvállalt lobbitevékenység az ágazat érdekében. Ennek jegyében a jövő héten folynak majd tárgyalások az Artisjus jogvédő szervezettel a vendéglők televízió- és rádióhasználati díjainak méltányos mérsékléséről.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo