Lendületben az energiaitalok

Egyre fiatalabbak az energiaitalok fogyasztói, ugyanakkor az alacsonyabb jövedelmű háztartások sem ezen az italfajtán spórolnak, hiszen a megvásárolt mennyiség egyre nagyobb hányadát ők fogyasztják.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Újra nő a fogyasztás - Kép: Pixabay

Jól indult az év az energiaitalok piacán: 2013 első öt hónapjában közel 23 százalékkal több energiaital fogyott az élelmiszer-kiskereskedelemben mint az előző év azonos időszakában. Bár a chipsadó bevezetését követően jelentősen – közel harmadával – nőtt az energiaitalok átlagára, az értékesített mennyiséget tekintve 2012 első felében sem volt jelentős visszaesés, az gyakorlatilag stagnált 2011 első öt hónapjával összehasonlítva. Ugyanakkor a tavalyi év jelentősebb átlagár emelkedését követően az idei évben mérséklődtek az árak és a vásárlók átlagosan 3-4 százalékkal fizettek kevesebbet a kategória termékeiért, mint tavaly ilyenkor - derül ki a GfK Hungária háztartások napi fogyasztási cikk vásárlásait monitorozó Háztartáspanel adataiból. (Az üdítőitalok piaca megérezte a vásárlók kényszertudatosságát.)

Az idei év első öt hónapjában hatból egy magyar háztartás vásárolt energiaitalt. Az energiaitalokat vásárló kör csekély bővülést is mutat az előző évhez viszonyítva elsősorban a gyártói márkák piaci sikerének köszönhetően. A gyártói márkákat vásárló háztartások aránya folyamatosan emelkedett az elmúlt években, miközben a kereskedelmi márkás termékek vásárlói bázisa tavaly jelentősen visszaesett. Bár a valamely kereskedelmi lánc nevével fémjelzett energiaitaloknak 2013 első öt hónapjában sikerült új vásárlókat is elcsábítania, e vásárlói kör nagysága még nem éri el a 2011-es szintet.

A chipsadó bevezetését követően mintegy 30 százalékkal magasabb energiaital árak hatására a sajátmárkák átlagára áttört egy pszichológiai határt és a márkatermékek – literenként átlagosan mintegy 100 forintos – felára arányaiban kevésbé tűnt már magasnak. Így a gyártói márkák tavaly képesek voltak mennyiségben növekedni, míg a változások hatására a sajátmárkák piaci részesedése volumenben megfeleződött 2012 első öt hónapjában az előző év azonos időszakához viszonyítva. Ez jelentős átrendeződést hozott a gyártói és kereskedelmi márkák piaci részesedésében.

Így nassolunk mi
A magyarok fele szívesen kínálja vendégeit chipsszel, egyharmaduk pedig baráti összejövetelekre is burgonyás ropogtatnivalót visz. A tavasz és a jó idő miatt több programot szervezünk, több időt töltünk barátainkkal, ilyenkor szívesebben fogyasztunk sós snackeket is. A magyarok fogyasztását nem fogta vissza a chipsadó.
Ugyanakkor az idei évben a sajátmárkás termékek átlagára nagyobb mértékben esett vissza, mint a gyártói márkáké, így a további csökkenés megállt: mind mennyiségben, mind értékben nagyobb mértékben nőtt a kereskedelmi márkák teljesítménye, így stabilizálni tudták pozíciójukat, sőt némi részesedés növekedést is sikerült elérniük a kategóriában.

„A vásárolt mennyiséget tekintve egyre nagyobb szerep jut a fiatalabbaknak, ám a kategória bolti forgalmának több mint felét továbbra is a 30-49 éves háziasszony vezette családok adják” – mondta el Vella Rita, a GfK Hungária ügyfélkapcsolati igazgatója. „Feltehetően egészségügyi megfontolásból és a költéseik terén talán nagyobb tudatosság okán a magasabb jövedelmű háztartások súlya folyamatosan csökken, azaz ők egyre kevesebb energiaitalt vásárolnak. Ezzel egyidejűleg az átlagnál alacsonyabb jövedelmű háztartások a megvásárolt mennyiség egyre nagyobb hányadát adják” – mutat rá a szakember.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo