A hazai gyógy-, termál-, és élményfürdőkben 2010-ben közel 3,5 Milliárd forint értékben használtak fel Üdülési Csekket, mely átlagosan a bevételek 14%-t biztosította. Az Üdülési Csekk a belső fogyasztás kedvező és kiforrott ösztönző formájává vált az elmúlt években. Az ÜCS-vel kapcsolatban a Fürdőszövetség korábban is kritizálta az elszámolás magas jutalékát, továbbá több javaslatot is megfogalmazott a csekket felváltó, modern, készpénzt helyettesítő, államilag a kedvező adózással támogatott kártyarendszer kidolgozására.
Jelentős a visszaesés
2011-ben a Magyar Fürdőszövetség, a hazai fürdőket képviselő érdekvédelmi szervezet örömmel fogadta a Széchenyi Pihenőkártya tervezett megvalósításának formáját. A 2012-es bevezető év a SZÉP kártya fürdőkben felhasznált forgalmával kapcsolatban azonban csalódást keltett. A Fürdőszövetség 37 fürdő körében végzett felmérése alapján a SZÉP kártya lehangoló eredményt produkált 2012-ben a hazai fürdőkben. Összességében a vizsgált 37 fürdő 2012-ben ÜCS és SZÉP kártya együttes forgalma az 1,63 milliárd forintot érte el, mely 2011-hez képest 18%-os, míg 2010-hez képest közel 40%-os visszaesés. A vizsgált fürdők elmaradt bevétele a fogyasztás ösztönzése révén így a két év viszonylatában közel 1 milliárd forint. A vizsgálatba bevont, valamennyi kategóriát képviselő 37 fürdő 2010-ben 2,5 milliárd forint összegben fogadott el ÜCS-t, melynek összege 2011-re 23%-al csökkent 2,0 milliárd forintra.
A fürdőket a változás eltérő módon érintette, a felmérésben résztvevők közül mindössze 5 fürdő tudta növelni a forgalmát 2011-hez képest 2012-ben, azonban azon fürdőkben, ahol csökkent a forgalom, az átlagos csökkenés összege fürdőnként megközelítette a 15 millió forintot.
Hogy szakértők szerint hogyan lehetne megmenteni a magyar fürdőszektort, arról itt olvashat.
Látható okok
A forgalom csökkenése mögött egyértelmű okok húzódnak meg, melyek a fürdőszolgáltatás Széchenyi Pihenőkártya alszámláin belüli háttérbe sorolására vezethetők vissza a Szövetség szerint. Egyértelmű a SZÉP kártya felhasználásának dinamikus növekedése és magas forgalma a szállodák esetében, ahol a SZÉP kártya korlátozás nélkül felhasználható mindhárom zsebből. Ennek eredménye, hogy a szállodákban a forgalom jóval kedvezőbb, mint korábban.(Korábban a Piac&Profit is megírta, hogy a kormány nem engedett a fürdők kérésének a zsebek közötti átjárhatóság ügyében.) Az Erzsébet Utalvány tervezett változtatásai örvendetesek a Fürdőszövetség közleménye szerint, azonban a fürdők ezen esetben is hátrányba kerülnek, mivel csak azon utalvánnyal lehet igénybe venni őket, amelynek adóterhe 51,17%.
2011-ben SZÉP kártyával a fürdőkben még nem lehetett fizetni. 2012-ben a SZÉP kártya bevezetése a kártyakibocsátók egyéb problémáinak, továbbá a nehézkes és lassú központi kommunikációnak köszönhetően csak a nyári időszakra vált általánosan elfogadottá és alkalmazhatóvá. Mindezen időszak korábbi bevételei kiestek, illetve az ösztönző funkció elmaradása miatt csak részben fedezték a vendégek saját költései. Az év egészében az ÜCS kifutása volt tapasztalható, azonban a SZÉP még az év végére sem töltötte be a korábbi ÜCS fogyasztást ösztönző funkcióját, a megjelent híradások ellenére sem.