Jönnek a turisták, csak nem költenek

A Malév 2012 eleji csődje és a fapados légitársaságok térnyerése átalakította a Magyarországra érkező utazóközönség szerkezetét: miközben az országba érkező turisták száma emelkedik, csökkent a több napra ide látogatók aránya, és az országba érkezők kevesebbet költenek - mondták az MTI-nek szakemberek.

Kép: Regus

Gilyán Csaba, a KSH szakértője az MTI-nek elmondta, a turisták a korábbinál nagyobb arányban keresik az alacsonyabb kategóriájú szállodákat, és a közösségi szálláshelyek forgalma is gyorsabban emelkedik.

A szakértő előrebocsátotta: miután 2013. január 1-jén tért át a KSH az új szállodai minősítési rendszer kategóriáinak használatára, a havi adatok alapján még nincsenek indexek a minőségi kategóriák igénybevételére. A májusi adatok alapján azonban már megindul az indexképzés az új minősítési rendszer szerint. Molnár Judit, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének szóvivője is azt erősítette meg, hogy tapasztalataik szerint a nemzeti légitársaság csődjét követően nőtt a fapadosokkal érkező turisták aránya, akik inkább az alacsonyabb kategóriájú szálláshelyeket választják, ezáltal fogyasztási szintjük is alacsonyabb. (Tavaly nyáron 500 milliárdos bevételkiesést prognosztizáltak a Malév-csőd miatt.) Hozzátette azt is, hogy konferenciákat és nagy létszámú csoportokat is lemondtak a szervezők a Malév kiesését követően. A szakember úgy véli, hogy az idén sem változik ez a helyzet, a főszezonra az utazási irodák a 2012-höz hasonló kapacitásokat kötöttek le 2013-ra is.

Kovács István, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének főtitkára szerint a magyar légitársaság csődje ellentmondásos hatást fejtett ki Budapest turizmusára. Az európai nagyvárosokban a hagyományos légitársaságok lényegében versenytárs nélkül maradtak, így emelni tudták a repülőjegyárakat. Ez kedvezőtlenül érintette az üzleti utazókat, mivel a Malév egy-egy nagyobb esemény résztvevőinek korábban csoportos kedvezményeket adott. Ugyanakkor több fapados légitársaság – mint a Ryanair és a Wizzair – igyekezett élni a piaci lehetőséggel, ezért olcsón árulták jegyeiket, ami elősegítette a Budapest iránti külföldi kereslet növekedését. Olyan helyekről is érkeztek Budapestre, ahonnan korábban nem volt légi kapcsolat. Ezek hatására dinamikusan nőtt a szabadidős, városlátogató turisták száma, akik jellemzően keveset költenek, és az olcsó szállodákat, szolgáltatásokat keresik  – tette hozzá a főtitkár.

A kisebb költőképességű városlátogató turisták arányának növekedése és az üzleti szegmens részarányának csökkenése pozitívan érinti a középkategóriás – főleg 3 csillagos – szállodákat, és negatívan az 5 csillagos hoteleket. (Ez már tavaly nyáron is látszott.) Ezt igazolja az MSZÉSZ Trendriport elemzése is, amely szerint a 2012-es budapesti REVPAR mutató, az egy kiadható szobára eső bevétel a 3 csillagos szállodákban 10,6 százalékkal, addig az 5 csillagos kategóriában 6 százalékkal, a 4 csillagosban pedig 4,2 százalékkal nőtt az előző évhez képest.

Az MSZÉSZ 2013-ra a tavalyi tendenciák folytatódásával számol, a belföldi kereslet stagnálását, a külföldi kereslet kismértékű javulását várja Budapesten.

Véleményvezér

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo