Jól kezdődik az év a kereskedőknek

2013 első negyedévében a tartós fogyasztási cikkek értékesítése 11 százalékkal nőtt Magyarországon. Ez a növekedés elsősorban az IT szektor eredményeinek köszönhető, de a háztartási kis- és nagygépek, illetve a szórakoztató elektronikai cikkek iránti keresletben is mérsékelt bővülés volt megfigyelhető.

Az IT szektor forgalmának erősödése nem meglepő módon – a tavaly még kevésbé keresett – média tabletek iránti fogyasztói igény fokozódásának tudható be: a piac az idei első három hónapban 2012 első negyedévével összehasonlítva közel 200 százalékkal bővült – derül ki a GfK első negyedévre vonatkozó felméréséből.

Információ technológia: jelentős növekedés, tabletekkel a főszerepben

Újra felpörgött a fényképezőgépek piaca is - Kép: SXC

A szektor erőteljes – 38 százalékos – értékalapú növekedést mutat 2013 első negyedévében az előző év azonos időszakához képest. A hagyományos értelemben vett árucsoportok (asztali PC, monitor) közepes mértékű csökkenést szenvedtek el. Kivételt képez e trend alól a mobil PC szegmens (netbook, notebook), amely jelentősen bővült. Ez a változás azonban leginkább a rendkívül alacsony viszonyítási bázisból fakad, hiszen a szegmens a tavalyi év első negyedévében nagyon alulteljesített. Az alacsony bázis a tablet készülékekre fokozottan jellemző – 2012 elején magas átlagára miatt még kevésbé volt keresett –, amely szegmens robbanásszerű növekedésével járul leginkább hozzá a teljes IT szektor jó teljesítményéhez.

Fotó: intenzív növekedés az első negyedévben

A mért szektorok közül a fotó szektor növekedése volt az egyik legimpozánsabb: 2012 első negyedévéhez képest közel 17,5 százalékkal magasabb értékesítési forgalmat ért el az idei első negyedévben. A növekedés motorjául alapvetően két szegmens, a digitális tükörreflexes gépek (D-SLR) és a kompakt cserélhető objektíves fényképezők (MILC) szolgáltak. A D-SLR gépek piaca elsősorban a belépő szintű készülékekkel tudott erősíteni a tavalyi gyenge bázishoz képest, de összességében a középkategóriás és a félprofinak nevezhető készülékek eladása is emelkedett, nem kis részben az átlagosan 9 százalékkal csökkenő átlagáraknak köszönhetően. A hagyományos kompakt gépek szintén növekedést tudtak felmutatni – ezzel megállítva egy régóta tartó negatív trendet –, miközben az átlagáruk emelkedett a nagy optikai átfogású készülékek növekvő népszerűsége miatt.

Háztartási kisgépek: vegyes tendenciák

Bizakodnak is, meg nem is a hazai vállalkozások
Törékenynek tűnik még a hazai gazdaság növekedése, bár a vállalatok belföldi és külföldi piaci helyzetének megítélése javulást mutat az MFB-indikátor felmérés 2013. tavaszi eredményeiben. Azonban, úgy tűnik, a vállalkozói szféra még nem bízik a tartós fellendülésben: a cégek a készletezésben, a forrásbevonásban és a humánerőforrás-fejlesztés terén egyaránt kivárnak. Komoly a kockázat, hogy a belföldi piac élénkülésének elmaradása a vártnál kedvezőtlenebb teljesítménnyel jár, ami alááshatja a beruházási elképzelések megvalósítását is.
A háztartási kisgép szektor 5,6 százalékos értékalapú növekedést produkált az év első negyedében, azonban a különböző árucsoportok vegyes képet mutatnak. A növekedés köszönhető az étel-előkészítő, a szőrtelenítő, a szájápolási és a hajformázó készülékek kategóriáinak. Ezek a termékcsoportok szignifikáns növekedést produkáltak, míg az olajsütők, vízforralók és a kenyérpirítók iránti kereslet nem nőtt. A legnagyobb kategória, a porszívók érték alapon minimális növekedést generáltak. A kávéfőzők piacán folytatódik a trend, miszerint a hagyományos filteres kávéfőzők és a zárt rendszerű, kapszulás kávéfőzők értékesítése csökken, ugyanakkor az automata és a nyitott rendszerű porciós kávéfőzők értékesítése tovább nő.

Háztartási nagygépek: jól kezdődik az év

2013 első negyedévében a háztartási nagygép szektor 5 százaléknyit nőtt értékalapon az előző év azonos időszakához viszonyítva, ami pozitív előjeleket sejtet a 2013. évre. A növekedést elsősorban a mosógép szegmens indukálta, amely továbbra is a legnagyobb eladási darabszámot produkáló árucsoport. A mosógépek mellett a szárítógépek növekedése volt még  két számjegyű. A sütők, mosogatógépek, fagyasztók és a páraelszívók eladása szintén meghaladta az előző év azonos időszakában realizált értékesítést. A főzőlapok és a hűtők stagnálnak, egyedül a mikrohullámú sütők felvevőpiaca zsugorodott számottevően.

Forrás: GfK TEMAX® Hungary, GfK

Telekommunikáció: stabil növekedés az okostelefonok térnyerésének köszönhetően

A válság ellenére ez a terület állandó jó teljesítményt nyújt, az év első negyedévében a tavalyihoz képest 10 százalékkal adtak el több készüléket a magyar piacon, ami a forgalmazott érték 20 százalékos emelkedését vonta magával. Az értékforgalomnak a darabszámhoz képest erőteljesebb növekedésének hátterében az okostelefonok állnak, amely termékek nagyarányú bővülést könyvelhettek el. Bár eközben a hagyományos mobiltelefonok jelentősen csökkentek, a magasabb árú okostelefonok térnyerése ellensúlyozta ezt a folyamatot. Az átlagárak tekintetében lefelé mutató változás figyelhető meg, amíg azonban ez a hagyományos telefonoknál jelentős, addig az okostelefonok esetében csak minimális csökkenést jelent.

Szórakoztató elektronika: a tv-piac újra fellendülőben

Jól megy a virágbiznisz – vagy mégsem?
A virágkereskedelemben érdekelt cégek árbevétele 2003 óta több mint 300 százalékkal 26 milliárd forint fölé nőtt, közben pedig az ezzel foglalkozó, mérleget leadó cégek száma több mint a duplájára emelkedett. Azonban a válság hatása is látványos, a tíz évvel ezelőtt mért minimális, 0,33 százalékos bedőlési mutató a múlt évben már 6,6 százalékos volt.
2013 első negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon pozitívan zárult: az értékesítési összforgalom a mért kategóriákban 2,4 százalékkal nőtt. A piacon legfontosabb termékcsoport az LCD kijelzős televízióké, amely egyedüliként a piacon növekedést mutatva 13 százalékkal magasabb forgalmat generált az előző év azonos időszakához viszonyítva. Mindeközben az értékesítési átlagárak 2 százalékot estek, érintve valamennyi kijelzőkategóriát. A hagyományos audio- és video-termékcsoportok (otthoni audio és házimozi, DVD lejátszó/felvevő, videokamera stb.), hasonlóan a tavalyi évhez, továbbra is visszaesést mutatnak – az igazi innovációk már régóta hiányoznak ezekről a piacokról.

Irodatechnikai eszközök: erőteljes visszaesésben a hardverek és kellékanyagok

A szegmens az értékesített darabszámok tekintetében mindössze 6 százalékkal csökkent, azonban értékalapon a visszaesés jelentősebb volt, és elérte a 12 százalékot. Az átlagárak csökkenése együttesen érintette az egyes termékcsoportokat, kivételt csak a multifunkciós berendezések jelentettek, ahol az átlagárak kismértékben nőttek. A csökkenés azonos mértékben érintette a hardver termékeket (nyomtatók, multifunkciós berendezések) és a kellékanyagokat (toner, patron). A nyomtatóknál közepes mértékű erősödést mutat a lézerkészülékek aránya, míg a multifunkciós berendezéseknél ez az arány állandó.

„Köszönhetően a tabletek, okostelefonok, lapos tévék és D-SLR fényképezőgépek magas értékesítési számainak, 2013 első negyedévében a tartós fogyasztási cikkek piaca 11 százalékkal nőtt értékalapon az előző év azonos időszakához képest – mondta el Bécs Lajos, Client Group Lead a GfK Hungária részéről. – Nem egyértelmű azonban az – tette hozzá –, hogy ez a trend tovább folytatódik-e az év további részében. Míg ugyanis számos jel mutat arra, hogy a gazdasági visszaesés továbbra is elhúzódik, addig a fogyasztási kedv erősödni látszik. Ezt erősíti meg a kamatlábak és a munkanélküliségi ráta csökkenése is.”

Véleményvezér

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz

Zalaegerszegen lenyúlta a civilek pénzét a Fidesz 

A pénzelosztás mintha részrehajló lenne, nem kicsit.
Már Bulgária is faképnél hagyott minket

Már Bulgária is faképnél hagyott minket 

Dobhatják a levát a bolgárok.
Eszkalálódik az ukrajnai háború

Eszkalálódik az ukrajnai háború 

Immár akár Moszkvát is elérheti az ukrán hadsereg rakétákkal.
Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál

Jönnek az oroszok, nem állnak meg az ukrán határnál 

Új keményvonalas katonai parancsnok irányítja az orosz szárazföldi erőket.
A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral

A Romániában élő magyarok által is támogatott új elnök teljesen szembe megy Orbán Viktorral 

Lengyel-magyar barátság helyébe, lengyel-román került.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo