Hazai szolgáltató központok lehetnek a nemzetközi trendek nyertesei

A Deloitte hatodik alkalommal elkészült globális felmérése szerint egyre inkább jellemző, hogy a cégek a költséghatékonyság mellett más szempontokat is figyelembe vesznek a szolgáltató központok létrehozásakor, vagy az egyes folyamatok kiszervezésekor. A cég ezért arra számít, hogy a nemzetközi trendek nyertesei között a magyarországi SSC-k is ott lesznek majd.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

„A felmérés eredményei szerint a vállalatok egyre inkább arra törekszenek, hogy egy adott szolgáltató központból több kontinenst is ki tudjanak szolgálni. A megfelelő helyszín kiválasztásának a módja is megváltozott az elmúlt években, aminek következtében egyre több ország merül fel egy ilyen leendő központ potenciális helyszínéül. Ennek a jelenségnek Latin-Amerika mellett Közép-Kelet-Európa a fő haszonélvezője. A felmérés szerint a régiónkban jelentős igény van szolgáltató központokra: a válaszadók több mint egyötöde Kelet-Európát nevezte meg mint komolyan megfontolandó helyszínt egy új központ létrehozásához. Az egyes országokat tekintve a legvonzóbb célpontok versenyében Magyarországot csupán Lengyelország előzi meg a régión belül” – mondta Tóth Vazul, a Deloitte Zrt. igazgatója.

Költséghatékony a magyar piac – Kép: SXC

A szakember arra számít, hogy a kedvező trendek folytatódnak, vagyis Magyarországnak igen komoly lehetőségei vannak ezen a területen. Hazánkban rendelkezésre áll a megfelelő képzettségű munkaerő és a központok hatékony működéséhez szükséges infrastruktúra is, ahogy ezt már több magyarországi szolgáltató központ példája is bizonyítja. Ezek a központok hosszabb időtávra rendezkedtek be az országban, és a közelmúltban sokuk hajtott végre nagyobb léptékű bővítést is, ami annak a jele, hogy elégedettek a Magyarországon rendelkezésre álló feltételekkel.

A felmérés megállapítja, hogy a központok létrehozásánál, kiválasztásánál a felmerülő munkaerő-költségek még mindig fontos szerepet játszanak (a válaszadók több mint fele fontosnak vagy nagyon fontosnak nevezte ezt a szempontot), de egyre növekvő érdeklődés mutatkozik a jobban képzett munkaerő iránt, vagyis a megfelelő szakemberek megléte egyre fontosabb döntési szemponttá válik. A vállalatok a magasabb színvonalú feladatok elvégzésére alkalmas munkaerőt keresik, ebben az összes válaszadó mintegy 80 százaléka értett egyet. A megelőző, vagyis két évvel ezelőtti felméréshez képest új jelenség, hogy a munkatársak megtartásának érdekében a szervezetek immár komolyabb lépéseket is hajlandóak tenni. A központok munkatársainak ezért már néhány év munkaviszony után különböző karrierprogramokon van lehetőségük részt venni.

Egyre komolyabb feladatokat látnak el az SSC-k

Mik azok a szolgáltató központok?
A szolgáltató központok (angol megnevezéssel Shared Service Center, azaz SSC) olyan helyi vagy regionális leányvállalatok által létrehozott kiszolgáló központok, amelyek egyes operatív folyamatok során (elsősorban pénzügyi, számviteli vagy informatikai tevékenységek) segítik a leányvállalatokat az anyavállalat által támasztott elvárások teljesítésében.
A felmérés szerint a költséghatékonyság továbbra is elsődleges szempont, ám egyre inkább a magasabb szolgáltatási minőség is döntő oknak számít amellett, hogy a vállalatok igénybe vegyenek szolgáltató központokat. A felmérés rámutat arra a globális jelenségre, hogy a trend az úgynevezett tudás alapú szolgáltató központok kialakítása felé mozdult el. Ennek lényege, hogy a központok kevésbé foglalkoznak kizárólag tranzakció alapú folyamatokkal, mint például a számlakezelés vagy a beszerzéshez kapcsolódó számlafizetési folyamatok. Ehelyett az SSC-k egyre inkább a stratégiai fontosságú területek és a hozzáadott értékkel bíró folyamatok működtetése terén jutnak szerephez, a felmérésben részt vevők több mint 80 százaléka legalábbis erre számít.

Tóth Vazul kiemelte:a felmérés szerint a hagyományos vállalati funkciók, mint például az adózási vagy jogi feladatok terén is egyre nagyobb szerep jut a szolgáltató központoknak, mivel egyre több cég ismeri fel, hogy ezeknek a korábban tabunak számító területeknek a kiszervezésével jelentős megtakarításokat érhetnek el, és egyúttal a kockázataikat is érdemben csökkenthetik.

Az SSC-k jelentős mennyiségű adatot és tranzakciót kezelnek, amiben további üzleti lehetőség rejlik. A központok ugyanis képesek a feldolgozott adatmennyiség segítségével összegzéseket, elemzéseket végezni, és különféle trendeket, mintákat és előrejelzéseket szolgáltatni, ami hasznos belső üzleti segítséget jelent az anyavállalataik számára. Az efféle adatbányászat és üzleti analitika magasabb hozzáadott értékkel bíró folyamat, és különösebb erőforrás-bővítést nem igényel, hiszen az adatok eleve rendelkezésre állnak. Érthető tehát, hogy az SSC-k ennek megfelelően minden országban keresik a szürkeállományt . Magyarország ebből a szempontból valóban kedvező terep tehát, mert nagy számban áll rendelkezésre magasan kvalifikált munkaerő.

Minden adott a sikerhez Magyarországon
A szolgáltató központoknak leginkább a támogatási rendszer, az adózási környezet és a képzett magyar erőforrások miatt érdemes megjelenniük, illetve bővíteni tevékenységüket Magyarországon. Emellett hazánkban a közép-európai és nyugati nyelveket beszélők elérhetősége és a meglévő szaktudás – a lassan csökkenő költségelőny mellett is – hosszú távú előnyt biztosít a vállalatoknak. Adottak a feltételek a szolgáltató központok sikeres működéséhez Magyarországon, a világszinten folyamatosan, évi akár tízmilliárd dollárral bővülő szektor így hazánkban is tovább növekedhet – mondta Pálszabó Tibor, a VI. Nemzetközi Szolgáltatóipari és Outsourcing Konferencián. Az Ernst & Young adópartnere hozzátette: töretlenül folytatódik az a trend, hogy a globális társaságok regionális vagy globális szolgáltató központokba szervezik ki tevékenységeik egy részét. Fontos, hogy Magyarország minél nagyobb szeletet hasítson ki magának ebből a tortából új központok létrejöttének, valamint a meglévők növekedésének elősegítésével.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo