Elmaradtunk plázaépítésben - csak Siófokon nyílt új

2012-ben az új bevásárlóközpont-fejlesztések várhatóan 25 százalékkal haladják meg a tavalyi szintet, hogy a kiskereskedelem modern, első osztályú üzlethelyiségek iránti igényét kielégítsék. - derül ki a CBRE globális ingatlan-tanácsadó legfrissebb kutatási eredményeiből.

A CBRE jelentésében a 10.000 négyzetméternél nagyobb területű jelenlegi bevásárló-központokat és az építés alatti álló ingatlanokat elemzi. Ezekben az ingatlanokban találhatók vagy lesznek találhatók a nemzetközi kiskereskedelem többségének üzletei.

Európában 2012 első felében összesen 1,5 millió négyzetméteren 51 bevásárlóközpontot nyitottak meg, míg az év második felében közel 3 millió négyzetméter átadása várható. Az elkészült épületek így összesen több mint 4,4 millió négyzetmétert foglalnak el, ami 25 százalékkal haladja meg a 2011-es szintet.

A legtöbb (400 ezer négyzetméter) terület Törökországban épül 2012 során, ami az első féléves építési teljesítmény közel harmadát jelenti. Törökország után Németország (165 ezer négyzetméter), illetve holtversenyben Olaszország és Lengyelország (140 ezer négyzetméter) következik.


Forrás: CBRE

„Az aktív bevásárlóközpont-fejlesztések Törökországban, Lengyelországban és Oroszországban lehetővé teszik a kereskedőknek, hogy terjeszkedjenek, míg Európa többi részén az építkezések alacsony szintje miatt ez nem lehetséges. Európa nagyvárosainak központjában - amelyek a legfontosabb lokációk a kereskedők számára - így hiány van új területekből, ami megnehezíti a cégek hálózatbővítési terveit." - nyilatkozta Neville Moss, a CBRE európai kiskereskedelmi kutatásért felelős vezetője.

 

Van élet a plázák után?
Az elmúlt ötven évben Amerikában a bevásárlóközpontok közösségi helyekből a régi vásárlói szokások emlékhelyeivé változtak át. Úgy tűnik, mégsem a bevásárlóközpontoké a jövő?

Mintegy 3,6 millió négyzetméternyi bevásárlóközpont nyílt meg Európában 2011-ben, ami 4,6 százalékos csökkenést jelentett az előző évhez képest. Mindazonáltal még ez is jelentős mértékű fejlesztéseket takar, és csak a 2005-2009-es évek boomja haladta meg ezt a szintet.

A felzárkózó piacok jellemzik az új fejlesztéseket az utóbbi években, ám az építkezések Európa érettebb piacain is folytatódnak, hogy kielégítsék a kiskereskedők keresletét. 2011-ben az öt nagy nyugat-európai piacon (Spanyolországban, Olaszországban, Németországban, Franciaországban és az Egyesült Királyságban) folyt a fejlesztések egyharmada.


Forrás: CBRE

Törökországban tavaly épült viszont az új központok 20 százaléka, köztük a 160 ezer négyzetméteres Marmara Forum Isztambulban, ami Törökország legnagyobb kiskereskedelmi létesítménye. A második helyezett Európában Lengyelország, ahol 16 központot adtak át 2011-ben, összesen 428 ezer négyzetméternyi területen. Oroszországban pedig Moszkvában és Szentpéterváron kilenc új központ épült.

"Magyarországon 2012 első felében csak Siófokon adtak át új bevásárlóközpontot. A tervbe vett fejlesztések szintje is alacsony, az ECE által fejlesztett Árkád bővítéséig nem is várunk jelentős aktivitást a magyar piacon." - tette hozzá Borbély Gábor, a CBRE kutatásért és tanácsadásért felelős budapesti vezetője.

Véleményvezér

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra 

Trump most Ukrajnára koncentrál majd.
Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében

Nagyot fordultak Trump hívei Ukrajna ügyében 

Orbán Viktor ukránellenes politikája számára rossz hír érkezett.
Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában

Sereghajtó Magyarország a fiatal diplomások számában 

A kormány által meghirdetett munkaalapú gazdaság önmagában kevés a felzárkózáshoz.
Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo