A csökkenő hazai fogyasztás különösen rosszul érintheti a háztartási gépeket gyártó és forgalmazó hazai vállalkozásokat - állítja legfrissebb iparági előrejelzésében az Atradius Hitelbiztosító. Az Atradius, amely kutatásában több mint 1000 hazai vállalkozás gazdálkodási adatait elemezte, összességében 50 milliárd forintot meghaladó kitettséget kezel az iparágban.
A hitelbiztosító adataiból az derül ki, hogy 2012 első negyedévében Magyarországon 6 százalékkal csökkentek a háztartásigép-eladások 2011 első negyedévéhez képest. A változást leginkább a fagyasztószekrények és a szárítógépek piaca szenvedte meg, amely 10 százalékot meghaladó mértékben zsugorodott. Legkevésbé a mosogatógépek iránt csökkent a kereslet.
Emelkedő költségek, csökkenő haszonkulcs élesedő verseny
A hanyatló fogyasztás érzékenyen érinti a háztartási gépeket árusító kiskereskedelmi egységeket: a nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene 2012 februárjában 2,7 százalékkal esett vissza az előző év februárjához képest. A bútor-műszakicikk üzletekben pedig még ennél is nagyobb mértékű, közel kétszámjegyű, 9,9 százalékos zuhanás volt tapasztalható az előző év második hónapjához viszonyítva.
„A műszaki cikkeket árusító boltoknak emelkedő költségekkel, csökkenő haszonkulcsokkal és éles versennyel kell szembenézniük egy csökkenő kereslet jellemezte piacon. A kis alapterületű üzletek nehézségeit növeli, hogy a kisebb háztartási gépeket egyre többen a nagybevásárlások alkalmával, nagy alapterületű kiskereskedelmi egységekben, hipermarketekben veszik meg. Ugyancsak jellemző, hogy sok termékcsoportban a háztartásokra vetített ellátottság mértéke mostanra elérte a 100 százalékot" - foglalta össze Vanek Balázs az Atradius országigazgatója.
Nincs tartalék a késedelmes fizetések finanszírozására
Vanek Balázs úgy látja, hogy ilyen piaci hangulatban a szállítóknak különösen óvatosan kell eljárniuk vevőikkel kapcsolatban, mert mostanra nem maradt elég tartalék a késedelmes fizetések finanszírozására.
Az Atradiusnál úgy vélik, hogy a műszaki boltokkal szemben a háztartási gépeket gyártó vállalkozások és beszállítóik számára kiutat jelenthetnek az uniós piac nyújtotta lehetőségek.
A hitelbiztosító előrejelzése szerint több európai országban növekedni fog a kereslet a háztartási gépek iránt: Franciaországban 3, míg Magyarország legjelentősebb exportpiacán, Németországban 2 százalék lehet a piac bővülésének mértéke 2012-ben.