Bajban lesznek a műszaki boltok

A háztartási gépeket előállító és forgalmazó vállalkozások lehetnek az idén várhatóan 2,7 százalékkal csökkenő lakossági fogyasztás vesztesei, ugyanis egyes termékcsoportok iránt már az év első hónapjaiban is 10 százalékkal esett a kereslet – derül ki az Atradius Hitelbiztosító legfrissebb iparági előrejelzéséből. Az Atradius szerint a hipermarketekkel küzdő, kis alapterületű műszakicikk-üzleteket különösen rosszul érinti majd a zsugorodó fogyasztás.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A csökkenő hazai fogyasztás különösen rosszul érintheti a háztartási gépeket gyártó és forgalmazó hazai vállalkozásokat - állítja legfrissebb iparági előrejelzésében az Atradius Hitelbiztosító. Az Atradius, amely kutatásában több mint 1000 hazai vállalkozás gazdálkodási adatait elemezte, összességében 50 milliárd forintot meghaladó kitettséget kezel az iparágban.

Mélyponton a vásárlási hajlandóság
Az Atradius prognózisa szerint, bár a hazai lakosság fogyasztása - 0,1 százalékos növekedés mellett - tavaly lényegében stagnált, 2012 végére már 2,7 százalékos csökkenéssel számolhatunk. Ezt többek között az is alátámasztja, hogy a magyar háztartások vásárlási hajlandósága az év első három hónapjában a valaha itthon mért legalacsonyabb szintre süllyedt.

A hitelbiztosító adataiból az derül ki, hogy 2012 első negyedévében Magyarországon 6 százalékkal csökkentek a háztartásigép-eladások 2011 első negyedévéhez képest. A változást leginkább a fagyasztószekrények és a szárítógépek piaca szenvedte meg, amely 10 százalékot meghaladó mértékben zsugorodott. Legkevésbé a mosogatógépek iránt csökkent a kereslet.

Emelkedő költségek, csökkenő haszonkulcs élesedő verseny

A hanyatló fogyasztás érzékenyen érinti a háztartási gépeket árusító kiskereskedelmi egységeket: a nem élelmiszer-kiskereskedelem forgalmának volumene 2012 februárjában 2,7 százalékkal esett vissza az előző év februárjához képest. A bútor-műszakicikk üzletekben pedig még ennél is nagyobb mértékű, közel kétszámjegyű, 9,9 százalékos zuhanás volt tapasztalható az előző év második hónapjához viszonyítva.

Az idén olyan egyedi fogyasztásélénkítő esemény sem várható, mint a tavalyi magánnyugdíj-pénztári reálhozamok kifizetése.

„A műszaki cikkeket árusító boltoknak emelkedő költségekkel, csökkenő haszonkulcsokkal és éles versennyel kell szembenézniük egy csökkenő kereslet jellemezte piacon. A kis alapterületű üzletek nehézségeit növeli, hogy a kisebb háztartási gépeket egyre többen a nagybevásárlások alkalmával, nagy alapterületű kiskereskedelmi egységekben, hipermarketekben veszik meg. Ugyancsak jellemző, hogy sok termékcsoportban a háztartásokra vetített ellátottság mértéke mostanra elérte a 100 százalékot" - foglalta össze Vanek Balázs az Atradius országigazgatója.


Ideje üzemmódot váltani...

Nincs tartalék a késedelmes fizetések finanszírozására

Vanek Balázs úgy látja, hogy ilyen piaci hangulatban a szállítóknak különösen óvatosan kell eljárniuk vevőikkel kapcsolatban, mert mostanra nem maradt elég tartalék a késedelmes fizetések finanszírozására.

Az Atradiusnál úgy vélik, hogy a műszaki boltokkal szemben a háztartási gépeket gyártó vállalkozások és beszállítóik számára kiutat jelenthetnek az uniós piac nyújtotta lehetőségek.

A hitelbiztosító előrejelzése szerint több európai országban növekedni fog a kereslet a háztartási gépek iránt: Franciaországban 3, míg Magyarország legjelentősebb exportpiacán, Németországban 2 százalék lehet a piac bővülésének mértéke 2012-ben.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo