Az elmúlt évben közel 20 millió vendégéjszakát töltöttek el hazai szálláshelyeken. A közel 3,7 millió külföldi vendég mintegy 10 millió éjszakát töltött el 2011-ben nálunk, ami ugyan növekedést jelent, de összességében ez nem tudta ellensúlyozni a belföldi kereslet csökkenését. A hazai utazók esetében ugyanis mind a létszám, mind az általuk eltöltött éjszakák száma kevesebb volt, mint egy évvel korábban. A 3,9 millió vendég ugyanis 9,5 millió éjszakát töltött el kereskedelmi szálláshelyeken.
Ennek ellenére a tavalyi évnek voltak „nyertesei" is, amíg a panziókban, üdülőházakban, közösségi szálláshelyeken, kempingekben komoly visszaesés volt tapasztalható, addig a szállodáknak összességében sikerült javítani. Ez lényegében a négycsillagos hoteleket jelentette, ahol mind a belföldiek, mind a külföldiek száma és az itt töltött idő több volt, mint korábban. A minőségi kikapcsolódásra láthatóan van kereslet, amit alátámaszt az is, hogy a legjobban a wellness-szállodák teljesítettek. A vendégforgalom visszaesése kilenc turisztikai régióból ötöt érintett, leginkább a Dél-Dunántúlt és a Balatont.
A fenti trendeket erősítette meg Ágoston Anikó, az Accent Hotel Management Kft. disztribúciós vezetője, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy némi konszolidáció figyelhető meg a szállodapiacon abban a tekintetben, hogy egyre több tulajdonos bízza az üzemeltetést szakemberekre. A szakember szerint nem feltétlenül kell félni a magasabbra pozicionálástól. A cég egy évvel ezelőtt az üzemeltetés átvétele után ötcsillagos szállodává alakította át az Andrássy Rezidenciát, ami jó döntésnek bizonyult, hiszen az így megszerzett új vendégkör jóval nagyobb költési hajlandósága mind az átlagárban, mind az egyéb, elsősorban wellness bevételekben megmutatkozik. Az Andrássy Rezidencia az újrapozícionált szolgáltatásoknak köszönhetően pedig sokkal jobb forgalmat tudhat maga mögött a korábbinál.
A Colliers International budapesti irodájának jelentése szerint Észrevehető egy minőségi eltolódás: míg a szállodák 6 százalékkal több vendéget regisztráltak, addig a panziókban 23 százalékkal kevesebb vendég fordult meg. A szállodákon belül is vannak különbségek: a négycsillagos hotelekben az elmúlt évek jelentős kapacitásbővülése ellenére közel 10 százalékos volt a vendégszám növekedés, az ötcsillagosokra stagnálás, a háromcsillagosokra enyhe, míg az ez alatti kategóriára jelentősebb visszaesés volt jellemző. A wellness szállodák különösen jól teljesítettek, 26 százalékkal több vendéget fogadtak, mint egy évvel ezelőtt. (Egy szakember szerint leginkább az átgondolt koncepció az alapja a nyereségességnek ma a magyar szállodapiacon.)
A szobaárak egy százalékkal növekedtek, Budapesten a vendégforgalom döntő részét fogadó három-ötcsillagos kategóriákban a szobák átlagára 9 200 és 34 600 Ft között volt. A Magyarországon megrendezett konferenciák száma immár második éve növekedést mutat, derül ki a Kongresszusi Iroda első három negyedéves felméréséből. A nemzetközi rendezvények száma 22 százalékkal, a résztvevők száma 19 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest. A szállodák tartják vezető pozíciójukat a konferenciahelyszínek tekintetében, részesedésük közel 74 százalékos.
Mi várható?
Az idei év azonban tartogat meglepetéseket. Az általános gazdasági helyzet, az üzemanyagárak emelkedése és a Széchenyi Pihenő Kártya jelenleg bizonytalan piaci elfogadottsága miatt a belföldi kereslet szűkülésére lehet számítani. Némi jó hírt jelenthet a hosszú hétvégék száma, amelyből idén nyolc is akad és talán arra is lehet számítani, hogy a magas euró árfolyam miatt többen inkább itthon pihennek majd a külföldi utazás helyett. A szakember ugyanakkor arra is figyelmeztet, minden bizonnyal lesz egy olyan réteg is, amely erősen lecsökkenti, - vagy kénytelen kihúzni - a 2012-es családi költségvetésből a wellness hétvégékre, nyaralásra szánt keretet. Az eddigiek alapján ráadásul az Üdülési Csekk és SZÉP kártya közötti váltás nem éppen gyors és zökkenőmentes, a szállodák úgy érzik, mind a kibocsátó bankok, mind a munkáltatók lassan reagáltak. A felhasználók és az elfogadók számára hiába praktikusabb fizetőeszköz a kártya, a munkáltatókat még visszatartja az ezzel járó plusz adminisztráció és költség.
A Colliers szerint a SZÉP kártya (itt olvashat róla bővebben), valamint a devizahitelek fix árfolyamú törlesztése egyaránt növelheti a belföldi keresletet. (A munkavállalók egyelőre nem tudják, hol költhetik el az erre érkező keretet.) A gyenge forint szintén inkább a belföldi utazások felé terelheti az embereket, a külföldiek számára pedig olcsóbbá válik a magyarországi tartózkodás. Emellett a főleg külföldi vendégekre alapozó szállodák szobaárai euróban vannak, így a magas árfolyam kedvező számukra. A külföldi érdeklődést viszont csak átmenetileg növelheti a forint gyengülése, emelte ki Ágoston Anikó. Egy rövid fellendülés után inkább lecserélődik a vendégkör és egy alacsonyabb diszkrecionális jövedelemmel rendelkező réteget vonzanak az alacsony eurós árak. Előnyt élveznek azok a szállodák, amelyek nem követik áraikkal az árfolyamváltozást, hanem euróban fixálják áraikat. Ezt persze csak azok tehetik meg, amelyekben a belföldi piac elhanyagolható. Ebben a helyzetben érdemes a belföldi vendégkör lojalitását növelő eszközök bevezetésével és a külföldre irányuló fokozottabb marketingtevékenységgel próbálkozni. Fontos, hogy a szállodák különböző programokkal és különleges ajánlatokkal rendelkezzenek, amelyek a vendégek elégedettségét növelik, de plusz bevételt is termelnek.