A MasterCard a vasárnapi boltbezárás bevezetését megelőző két hónap napi bankkártyás tranzakcióinak számát és értékét hasonlította össze az azt követő két hónap adataival. A kártyatársaság számai azt mutatják, hogy vasárnaponként felére (50%-ra) csökkent a bankkártyás vásárlások száma - összegüket tekintve pedig 52%-ra. Jóllehet a törvény bevezetése előtt is a vasárnap volt az egyik leggyengébb nap vásárlási szempontból, az új szabályozásnak betudhatóan ezen a napon negyedannyi kártyás művelet zajlik, mint a hét legnagyobb forgalmú napján, azaz szombaton - áll a cég közleményében.
Ami a többi napot illeti: a bankkártyás vásárlások száma átlagosan 11%-kal, értéke pedig átlagosan 20%-kal növekedett a hét további hat napján. A MasterCard statisztikái alapján megállapítható tehát, hogy a vásárlók átütemezik a heti bevásárlást más napokra. A tranzakciók száma legnagyobb mértékben a csütörtöki napon emelkedett, 19%-kal, de jelentősen nőtt a szerdai (13%) és a szombati (12%) kártyás vásárlások száma is. Míg korábban a péntek volt a legnépszerűbb vásárlási nap Magyarországon, mostanra megközelítőleg ugyanannyi művelet megy végbe csütörtökön is, mint pénteken vagy szombaton. Így elmondható, hogy a csütörtöki nap is elsődleges bevásárlási nap lett a héten.
A statisztikából az is kiderül, hogy a vasárnapi zárva tartás nem vetette vissza a kártyás fizetések népszerűségének növekedését. A MasterCard statisztikája szerint az új szabályozás bevezetését követően ugyanolyan ütemben nőtt a bankkártyás vásárlások száma (5%-kal) és értéke (12%-kal) a vizsgált négy hónap alatt, mint egy évvel korábban ugyanebben az időszakban.
“A csütörtök előretörése a legérdekesebb fejlemény, amit a kereskedelemben is ki lehet használni akciókkal, esetleg hosszabbított nyitva tartással” – mondta Eölyüs Endre, a MasterCard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.
Szombati napokon több mint 20%-kal esett vissza az online bankkártyás tranzakciók száma (értéke pedig 24%-kal). Ennek egyik oka lehet, hogy sokan éppen ezen a napon mennek el otthonról vásárolni, és kevesebbet vannak a számítógép előtt. Ezzel szemben vasárnap a hét napjai közül a legnagyobb mértékben, 6%-kal nőtt az online tranzakciók száma, összértéke pedig 2%-kal. A növekedés ellenére egy vasárnapi kártyás vásárlás átlagértéke 4%-kal csökkent, ami azt jelenti, hogy március 15-e óta a kártyabirtokosok több, de átlagban kisebb értékű internetes rendelést kezdeményeznek vasárnapi napokon.