A csütörtök lett az új bevásárlónap

Éppen feleannyit vásárolunk bankkártyánkkal vasárnap, mint a kötelező zárva tartás előtt tettük, derül ki a MasterCard legfrissebb adataiból. A kártyatársaság kimutatása szerint vásárlási szokásaink a hét többi napján is megváltoztak. Az eddigi adatok alapján elmondható, hogy a csütörtök lett az egyik új bevásárló nap.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A MasterCard a vasárnapi boltbezárás bevezetését megelőző két hónap napi bankkártyás tranzakcióinak számát és értékét hasonlította össze az azt követő két hónap adataival. A kártyatársaság számai azt mutatják, hogy vasárnaponként felére (50%-ra) csökkent a bankkártyás vásárlások száma - összegüket tekintve pedig 52%-ra. Jóllehet a törvény bevezetése előtt is a vasárnap volt az egyik leggyengébb nap vásárlási szempontból, az új szabályozásnak betudhatóan ezen a napon negyedannyi kártyás művelet zajlik, mint a hét legnagyobb forgalmú napján, azaz szombaton - áll a cég közleményében.

Kép:MasterCard

Ami a többi napot illeti: a bankkártyás vásárlások száma átlagosan 11%-kal, értéke pedig átlagosan 20%-kal növekedett a hét további hat napján. A MasterCard statisztikái alapján megállapítható tehát, hogy a vásárlók átütemezik a heti bevásárlást más napokra. A tranzakciók száma legnagyobb mértékben a csütörtöki napon emelkedett, 19%-kal, de jelentősen nőtt a szerdai (13%) és a szombati (12%) kártyás vásárlások száma is. Míg korábban a péntek volt a legnépszerűbb vásárlási nap Magyarországon, mostanra megközelítőleg ugyanannyi művelet megy végbe csütörtökön is, mint pénteken vagy szombaton. Így elmondható, hogy a csütörtöki nap is elsődleges bevásárlási nap lett a héten.

A statisztikából az is kiderül, hogy a vasárnapi zárva tartás nem vetette vissza a kártyás fizetések népszerűségének növekedését. A MasterCard statisztikája szerint az új szabályozás bevezetését követően ugyanolyan ütemben nőtt a bankkártyás vásárlások száma (5%-kal) és értéke (12%-kal) a vizsgált négy hónap alatt, mint egy évvel korábban ugyanebben az időszakban.

“A csütörtök előretörése a legérdekesebb fejlemény, amit a kereskedelemben is ki lehet használni akciókkal, esetleg hosszabbított nyitva tartással” – mondta Eölyüs Endre, a MasterCard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója.

Megvan, ki nyer a vasárnapi zárva tartáson
Az alternatív kereskedelmi vállalkozásokat erősítette a boltok vasárnapi zárva tartása. Egyre több a vidékjáró boltautó, raktérből, platóról is árulnak. A KISOSZ tájékozatása szerint erősödnek a szombati forgalmak.
A MasterCard elektronikus kereskedelemmel kapcsolatos statisztikái azt mutatják, hogy a vasárnapi zárva tartás az internetes vásárlási szokásokra is hatással volt. A törvény hatálybalépése előtt szombaton és vasárnap történt a legkevesebb vásárlás az interneten - csaknem azonos mennyiségű tranzakció ment végbe a két hétvégi napon. Az új törvény bevezetését követően ugyanakkor a hétvégi internetes vásárlási szokások egyértelműen megváltoztak.(Már a tavalyi előrejelzések azt mutatták, hogy a webshopok nyerhetnek a vasárnapi boltzárral.)

Szombati napokon több mint 20%-kal esett vissza az online bankkártyás tranzakciók száma (értéke pedig 24%-kal). Ennek egyik oka lehet, hogy sokan éppen ezen a napon mennek el otthonról vásárolni, és kevesebbet vannak a számítógép előtt. Ezzel szemben vasárnap a hét napjai közül a legnagyobb mértékben, 6%-kal nőtt az online tranzakciók száma, összértéke pedig 2%-kal. A növekedés ellenére egy vasárnapi kártyás vásárlás átlagértéke 4%-kal csökkent, ami azt jelenti, hogy március 15-e óta a kártyabirtokosok több, de átlagban kisebb értékű internetes rendelést kezdeményeznek vasárnapi napokon.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo