Leárazásokból él a magyar

A GfK Hungária idei Shopper Insight megkérdezésének eredményeiből az derül ki, hogy mintegy tízből hat vásárló saját bevallása szerint mindig, vagy gyakran ellenőrzi a megvásárolni kívánt termékek lejárati idejét. Egyensúlyba került a bevásárlólista alapján és az előzetes felkészülés nélkül, impulzusból vásárlók aránya. Minden második fogyasztó pedig tudatosan keresi az akciót abban az üzletben, melybe betér.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

A GfK Hungária 2008. májusában ezer 15 évesnél idősebb felnőtt vásárlási szokásait vizsgálta. A felmérésből kiderült, hogy a lakosság mintegy harmada saját bevallása szerint mindig, további közel egyharmada pedig gyakran gondosan ellenőrzi a boltban a vásárolt termékek lejárati idejét. Tízből egy válaszadó soha nem követi ezt a gyakorlatot és további 16 százalékuk is csak ritkán ellenőrzi, meddig fogyasztható az általa választott élelmiszer.

A megkérdezésből kiderült, hogy a vásárlók tudatosak az árakat illetően. Ötből közel hárman mindig, illetve gyakran odafigyelnek a pénztárnál, hogy az árak ugyanazok-e, mint ami a polcon kiírva szerepelt. Tízből négyen vallották, hogy pontosan tudják, mennyibe kerülnek az általuk leggyakrabban vásárolt termékek a különböző boltokban, ahol vásárolni szoktak. A vásárlók 40 százaléka szokta összehasonlítani a termékek árát különböző boltokban, ám ezzel a módszerrel a megkérdezettek közel fele soha nem, illetve ritkán él. A különböző darabszámú, vagy súlyegységben megadott termékek árának azonos mértékegységre történő átszámításával csupán tízből hárman "vesződnek" mindig, vagy gyakran - a többség ezzel nem tölt időt. Többen vannak azok, akik soha, vagy csak ritkán  tájékozódnak döntés előtt az akciós termékek akción kívüli áráról.

Nagyjából egyensúlyba került azok aránya, akik jellemzően bevásárlólista alapján, vagy anélkül vásárolnak: 45 százalék soha, vagy csak ritkán készül előre a vásárlásra ily módon, ezzel szemben ötből ketten mindig, négyből egy válaszadó pedig gyakran írja fel előre, mi is hiányzik háztartásából.


Forrás: GfK Hungária, Shopper Insight 2008

Az akciót keressük, az ingyenes ajándékot nem

Közel minden második vásárló keresi tudatosan azt az akciót az üzletbe lépve, melyről előre tudomást szerzett, míg tízből közel négyen soha, vagy csak ritkán tesz így. Az akciós vásárlási lehetőségeket vásárlás előtt a válaszadók közel fele soha, vagy csak ritkán kutatja - kevesebben vannak azok, akik ezeket keresik. A megkérdezettek saját bevallásából az derül ki, hogy viszonylag kevesen feltételezik azt, hogy ha a kívánt termék nem csak a megszokott helyén található, akkor az akcióban van - a többiek a polcvégeken vagy külön állványon történő kihelyezést nem értékelik akcióként.

A termékhez csomagolt ingyenes ajándék sem feltétlenül jelent vonzóerőt, hiszen négyből egy-egy vásárló soha, vagy csak ritkán teszi külön megfontolás tárgyává az ilyen termék beszerzését. Az ingyenes ajándék értékét csupán 28 százalék igyekszik mindig, vagy gyakran felbecsülni, ezzel a kérdéssel ugyanennyien soha nem foglalkoznak.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo