Novemberben és decemberben nemcsak a kiskereskedelemben, az áruhitelezésben is főszezon van, hiszen sokan karácsonyra tartogatják egy-egy nagy értékű termék megvásárlását, amellyel az egész családnak örömet szereznek. Az ilyen „családi ajándékokat” pedig nem feltétlenül kívánják egy összegben kifizetni. Az éves áruhitelezés mintegy egynegyede történik az év utolsó két hónapjában: az élénkülés a műszaki és a barkácsáruházakban már november elejétől érzékelhető volt.
Online vásárlás, online hitelezés
Az internetes hiteligénylések térnyerése idén is folytatódik. „Az online vásárlásokhoz kapcsolódó áruhitel igénylések terén nagymértékű emelkedésre számítunk a karácsonyi időszakban a 2013-as számokhoz képest” – mondta Lukácsi Zoltán, a Magyar Cetelem Bank marketingigazgatója.
A növekedés azzal magyarázható, hogy egyre többen igyekeznek elkerülni az ünnepek előtti tömeget úgy, hogy a parkolóhely-vadászat és a pénztáraknál történő végtelennek tűnő sorban állás helyett inkább interneten választják ki és vásárolják meg a meglepetéseket. Így nem kell foglalkozniuk az üzletek nyitva tartásával, és a nehéz berendezések hazaszállítását sem kell magukra vállalniuk. „A számítógép előtt ülve vagy tablettel az ölben a hitelfelvétel is kényelmesebb és lehetőséget ad a feltételek alapos átvizsgálására; ezáltal megfontoltabb döntést hozhatunk arról, hogy milyen konstrukciót választunk” – tette hozzá a marketingigazgató.
Nincs igazi meglepetés a fa alatt
A Cetelem szakértői szerint a műszaki cikkek közül – a tavalyi évhez hasonlóan – idén is az LCD-tévék, az okostelefonok és a táblagépek lesznek a legnépszerűbbek. Az átlagos igényelt hitelösszeg – személyesen vagy online igénylés esetén is – jóval meghaladja a 100 ezer forintot.
A körültekintésre mindig szükség van
„A kényelem mellett számos egyéb előnnyel jár az online vásárlás, hiszen a vevőt az általános szavatossági és jótállási jogok mellett az interneten vásárolt árucikkek átvétele után elállási jog is megilleti. Ennek értelmében 14 naptári napon belül visszaküldheti a terméket, a kereskedőnek pedig kötelessége visszavenni és visszatéríteni a teljes vételárat.” – mondja Lukácsi Zoltán. „Ugyanakkor a körültekintés itt is megtérül: mielőtt megadjuk a fizetéshez szükséges adatokat, ellenőrizzük le, mennyire megbízható a webáruház, illetve használjunk árösszehasonlító oldalakat annak érdekében, hogy a legkedvezőbb ajánlattal élhessünk” – javasolja a marketingigazgató.