Az Egyesült Államokban évek óta szabadnapot vesznek ki az emberek a Black Friday napján, hogy 50-60-70 százalék árengedménnyel jussanak műszaki cikkekhez, ruhákhoz és egyéb akciós termékhez. Magyarországon először tavaly tört ki hatalmas vásárlási láz, amikor az egyik nagy online webáruház Black Friday-t hirdetett. A vásárlások összértéke meghaladta az 1,7 milliárd forintot, a kedvezmények összege pedig az 550 millió forintot. Elsősorban a háztartási gépek, televíziók, mobiltelefonok, tabletek fogytak, valamint a játékok és babafelszerelési cikkek. Tavaly a vásárlások 11 százaléka mobileszközön keresztül történt.
Idén november 27-re esik a Black Friday napja. Mivel közeledik a karácsony, érdemes előre átgondolni, milyen termékeket szeretnénk megvásárolni akciósan akár magunknak, akár szeretteinknek, és okosan megtervezni előre a költéseket. (A kezdeményezés hátteréről itt olvashat részletesebben.)
A K&H adatai szerint év végén 25 százalékkal megnő a hitelkártya költések száma. Míg 2010-ben még a férfiak használtak gyakrabban hitelkártyát, az utóbbi három évben ez a trend megfordult és inkább a nők költekeznek így. Az átlagos hitelkeret 322 ezer forint. Jellemzően havonta 7-8 alkalommal fizetünk hitelkártyával, átlagosan összesen 50 ezer forintot egy hónapban.
A kibocsátott hitelkártyák alapján a teljes lakosságnak Magyarországon közel 200 milliárd forint értékű hitelkerete van kihelyezve. Ez tartalmazza azokat a hitelkártyákat, amelyeket használnak és azokat is, amelyek kihasználatlanul vannak a kártyabirtokosok tulajdonában. „Sokan nem tudják, hogyan lehet a legjobban kihasználni a hitelkártya nyújtotta előnyöket, esetleg félnek, hogy kifutnak a kamatmentes periódusból és inkább nem használják a kártyát. A hitelkártya működésénél ugyanis fontos szerepet kap a határidők betartása. A pénzt meghatározott ideig, általában 45 napig használhatják az ügyfelek ingyenesen, azaz addig nem számolnak fel kamatot a kihasznált összegre, amennyiben a fizetési határidőig teljes egészében visszatöltik azt” – figyelmeztet dr. Bába Ágnes, a K&H Bank lakossági üzletágért felelős vezérigazgató-helyettese.
A magyar háztartások átlagosan 43 ezer forintot szánnak karácsonyi kiadásokra idén, ebből 29 ezer forintot terveznek ajándékokra költeni, hitelt csak kevesen vennének fel - derült ki a Cofidis hitel monitor legfrissebb felméréséből. Az országos, 18-69 éves népességre reprezentatív kutatás szerint a lakosság többsége, 82 százaléka aktuális jövedelmét használja a karácsonyi költségek fedezéséhez, míg 35 százalékuknak korábbi megtakarításaihoz is hozzá kell nyúlnia. Hitelt mindössze a lakosság 5 százaléka venne fel.
A felmérés készítői arról is beszámolnak, hogy a korábbinál kedvezőbb a hitelfelvétel megítélése. Az utóbbi négy évben a legmagasabb értékére, 16 százalékra nőtt a hitelelfogadók, míg 7 százalékponttal csökkent a hitelellenesek aránya. Így ma még nagyobb számban képviseltetik magukat azok, akik számára a hitel bizonyos élethelyzetekben elfogadható, még ha látják is a negatívumait - magyarázzák az eredményeket a felmérést készítők.
A hitelfelvételi kedvet negatívan befolyásoló brókerbotrányról a megkérdezettek 87 százaléka hallott valamit, de alig ötödük tudja csak pontosan, hogy mi történt. Az eset visszaveti a bizalmat, a botrányról értesültek több mint felének megrendült a pénzintézetekbe vetett bizalma, ám ennek ellenére csak alig több mint harmaduk jár el óvatosabban, fektet nagyobb energiát a fellelhető pénzügyi ajánlatok összehasonlításába - áll a közleményben.