Túl sok az autó: minden lakosnak csak egy kocsija lehet

Pekingben korlátozzák a kiadható gépkocsi-rendszámokat péntektől, a jövőben minden pekinginek egy autó lehet a nevén, és emelkednek a parkolási díjak - csak néhány az új, drákói intézkedések közül, amelyekkel a kínai főváros ellehetetlenült közúti közlekedési helyzetén kíván a városvezetés javítani.

A pekingi kormányzat csütörtökön bejelentette, hogy a jövő évben 240 ezer darabra korlátozza a kiadható rendszámok keretét, s már péntektől csak sorsolás útján juthat valaki rendszámhoz.    

A havi átlag 17.600 rendszámtábla 88 százalékát kaphatják majd magán személyautó-vásárlók, két százalék jut a kereskedelmi járműveknek, és a maradék tíz százalékon osztoznak a vállalatok és a kormányzati szervek. 2010-ben 700 ezer új autót adtak el Pekingben, ami azt jelenti, hogy a hivatalos statisztika szerint számuk immár meghaladja 4,7 milliót. Az új szabályok szerint egy pekingi polgár nevén egy autó lehet. Amennyiben valaki újra cseréli régi kocsiját, abban az esetben nem kell a sorsolásban részt vennie.    

Ötszörös parkolódíj-emelés

2011 április elsejétől új parkolási tarifákat vezetnek be. Egyes helyeken az eddigi ötszörösébe kerül majd a parkolás; az ötös körgyűrűn belül az eddigi 30 perc helyett 15 percre szabják meg a díjakat.  A nem Pekingben regisztrált autókat - ugyancsak az ötös körgyűrűn belül - nem engedik a városba a reggeli és délutáni csúcsforgalmi időszakban.    

Az intézkedések egyértelműen átalakítják az autópiacot, s mivel a márkakereskedések az évi mintegy 800 ezer darab helyett csak 240 ezret adhatnak el, vélhetően több bezárásra kényszerül.     

Az szabályozásról már hetekkel ezelőtt pletykák terjedtek, aminek hatására csak az elmúlt héten 30 ezer autót adtak el Pekingben. A televízióban kétségbeesett vevők panaszkodnak a bemutató autók szomszédságában arra, hogy már gyakorlatilag nem lehet új autót venni, mindenütt heteket kell várni. Egy szalon tulajdonosa  karját széttárva magyarázta: nem tud segíteni.

Öt metró épül párhuzamosan

Pekingben 2005-ben még csak alig két és fél millió autó volt az utakon. A helyzet azóta sokat változott. Az életszínvonal emelkedésével százezrek vásároltak maguknak vagy gyermeküknek autót, s mivel a városi úthálózat képtelen volt a helyzettel lépést tartani, s a korlátozások sem bizonyultak elég hatékonynak, Peking közlekedése lényegében ellehetetlenült. Az emberek ma órákat ülnek autójukban, a sokszor nem túl tapasztalt vezetők külön forgalmi akadályokat képeznek, egyre többet használják a kürtöt, határozottan agresszívebbek az úton lévők.    

Peking igyekszik a lakosság egy részét "visszaültetni" a kerékpárra, de hiába. A metróállomások melletti parkolók, a városszerte felállított bérleti helyek, a kölcsönzőket működtető vállalkozók tucatjai mentek csődbe. A városvezetés emellett gőzerővel fejleszti a tömegközlekedést, a jelenlegi 228 kilométer hosszú metróhálózat például - 5 új vonallal - 108 kilométerrel bővül az év végéig. Ezekkel 336 kilométer hosszan, 14 metróvonala lesz a kínai fővárosnak.

Kína 2009-ben előzte meg az Egyesült Államokat, s lett a világ első számú autópiaca. Tavaly 13,6 millió gépkocsit adtak el az országban.

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo