Sivatagi cserjéből készülhet a zöld gumi

A környezetbarátabb közlekedéshez nem csak az autók károsanyag-kibocsátásának csökkentése járul hozzá, de az is, ha a "hozzávalók" gyártása kevésbé terheli meg a környezetet. A trópusi vidékeken termő kaucsuk helyett most új opciót kísérleteztek ki a gumigyártásban.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A világ népessége megállíthatatlanul növekszik: jelenleg 7,3 milliárd ember él a Földön, de 2050-re 9 milliárdnál is többen leszünk egy véges erőforrásokkal rendelkező bolygón. A populáció növekedése a fejlődő gazdasággal rendelkező országokban – így Kínában és Indiában – drámai hatást gyakorol a motorizáció előrehaladására is. Az Egyesült Államokat is megelőzve ma már Kínában vásárolják meg és helyezik üzembe a legtöbb új autót, 2015-ben várhatóan mintegy 20 millió darabot.

A természetes gumi, vagyis a kaucsuktermelés is összetett képet mutat. A természetes kaucsuk világszerte az abroncsok előállításának elsődleges nyersanyaga, ami hatalmas mennyiségben kerül felhasználásra. Jelenleg a természetes gumi kb. 90%-át a főként Délkelet-Ázsia trópusi vidékein honos Hevea brasiliensis kaucsukfából termelik ki.

Kaucsukfák - van más megoldás is
Kép:Bridgestone

A kaucsuk kínálatot jelentősen befolyásolják a kaucsukforrások lelőhelyeire jellemző szélsőséges időjárási viszonyok, így a jelentős károkat okozó monszunesők. A természetes gumi ráadásul tőzsdei árucikk, így annak árfolyamára hatást gyakorolhat a tőzsdei spekuláció is. Nem véletlen tehát, hogy a Bridgestone már évek óta keresi a természetes gumi alternatíváját, amellyel hosszú távon és fenntarthatóan pótolni tudja majd a gumiabroncsok elsődleges nyersanyagát, ezzel is mérsékelve a természetes kaucsuk kitermelés egyes vidékekre nehezedő koncentrációját és környezetterhelését.

Közeledik az elektromos és a gázos kocsik kora
2014-ben az unió kihirdette az új irányelvet az alternatív üzemanyagok töltőinfrastruktúrájának kiépítésére. 2020-ig minden városban ki kell építeni az elektromos és a gázos kocsikat kiszolgáló töltőhálózatot, 2025-re pedig a főbb útvonalak mentén is elérhetővé kell tenni az utántöltést. Itt olvashat erről részletesebben.
A most előállított „zöld” gumiabroncs – amelyet a Bridgestone Egyesül Államokbeli bioabroncs-gyártási K+F központjában kísérleteztek ki – egy valóban nemzetközi kutatás-fejlesztési projekt eredménye, amelyet a vállalat Rómában található gyárának innovációi alapoztak meg. Az olasz egység ugyanis már 2015 nyarának elején kísérletezett olyan személygépkocsi-abroncsok előállításával, amelyekben az abroncsok összes jelentősebb kaucsuk összetevőjét – köztük a futófelületet, az oldalfalat és a perem töltőanyagát – természetes, erre a célra a cég által termesztett és kitermelt guayule-ból nyert anyaggal helyettesítette.

A guayule cserje főként az Egyesült Államok délnyugati államaiban és Mexikóban nő, és a belőle készült természetes gumi hasonlít a Hevea brasiliensis kaucsukfából kitermelt természetes, növényi eredetű alapanyagra. Mivel a guayule cserje a Hevea brasiliensis kaucsukfával ellentétben nem trópusi vidékeken, hanem elsősorban száraz területeken nő, a guayule-ból nyert gumi továbbfejlesztése az elképzelések szerint hozzájárul majd a természetes abroncs nyersanyag beszerzési források diverzifikáltabbá tételéhez.

A cég folytatja guayule cserjék természetes gumi összetevőire épülő K+F tevékenységét. A vállalat kutatásainak célja a jövőben a cserjék természetes gumitartalmának optimalizálása, az ebből az alapanyagból készülő abroncsok alkalmazási lehetőségeinek szélesítése, több és összetettebb abroncs típusoknál való alkalmazásának kifejlesztése lesz. A vállalat hosszú távú környezetvédelmi célja, hogy 2050-re minden Bridgestone gumiabroncs 100%-ban fenntarthatóan előállított nyersanyagból készüljön.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo