Sebességi rekord is lehet a klímaváltozás következménye

Amikor a Norwegian Airlines New York-Párizs járatának utasa éjjel felébredt és azt látta a kijelzőn, hogy a gép 1.240 km-es sebességgel halad, nem hitt a szemének. Pedig valóban.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A jelenség az elmúlt hetekben nem is állt egyedül. A norvég társaság Boeing 787-9 típusú Dreamlinere 5 óra 13 perc alatt tette meg az utat New York és a londoni Gatwick repülőtér között – fél órával rövidebb idő alatt a szokásosnál. (A rekordot egyébként mindmáig a már régen nem közlekedő Concorde tartja, 2 óra 53 perces menetidővel).

Boeing 787 Kép: en.wikipedia.org

Hogyan tud egy teljes terheléssel repülő utasszállító gép ilyen sebességet elérni? Az Atlanti óceán feletti viharos nyugat-keleti széláramlás segítségével, amelyet ismernek és lehetőség szerint keresnek is a pilóták. Az áramlás olyan erős, hogy alkalmanként több, mint 300 km-es sebességgel „tolja meg” a gépeket.

Azok vezetőinek az erős légáramlásban ugyan turbulenciákkal  is meg kell küzdeniük, de a

Ennyien még nem utaztak repülővel
A légi személyszállítás rekordot döntött tavaly az Európai Unióban: több mint egymilliárdan utaztak, ami körülbelül 71 millióval több, mint 2016-ban. Hazánkban közel 15%-kal nőtt egy év alatt az utasforgalom – írja a Biztosítási Szemle az Eurostat adatai alapján.
„hátszél” nem csak idő-nyereséget jelent, hanem jelentős üzemanyag-megtakarítást is. Ezért a pilóták az útvonalak tervezésénél szívesen élnek ezzel a lehetőséggel – még ha a légi irányítóknak meg is kell osztaniuk az igénylők között ezeket a kedvezőbb „pályákat.” Hasonlóan a keleti-nyugati repüléseknél az Atlanti óceán felett, ahol a gépeknek rendkívül erős ellenszéllel kell megküzdeniük – tehát hosszabb lehet és több üzemanyagot igényel az út.

A légiút lerövidítése egyébként nem mindig igazán sikeres: egy, a tervezettnél jóval korábban érkező gép arra kényszerülhet, hogy hosszabb ideig  körözzön a repülőtér felett és nem keveset elhasználjon a megtakarított kerozinból. Meteorológusok szerint az éghajlatváltozással a légáramlatok változásával is kell számolni, így nem lehet előre jelezni, mikor utazhatunk csúcs-sebességgel az Atlanti óceán felett.

(Forrás: Wired)

 

 

 

 

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo