Pusztítja a klímát a frigó divat

Világszerte az élelmiszerhűtés felelős az áramfogyasztás 15 százalékáért. A mirelit termékek, főleg a kínai gombóckák divatja felerősítette a hűtőszekrények és fagyasztók iránti keresletet a Föld legnépesebb országában. Ez nem kis terhelést jelent a környezetre és bolygónk légkörére.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ahogy Japánban státusz-szimbólumnak számít a cápauszony-leves és a tény, hogy valaki megengedheti magának anyagilag, hogy ilyet fogyasszon, úgy Kínában a tésztába csomagolt hús- vagy zöldség-falatkák (dumplings, magyarosan nokedli vagy gombóc, ám ez csak megközelítőlegesen adja vissza a szó jelentését) lettek a gazdag és a szegény ember kulináris örömei.

Fagyaszt, de felmelegít

A New York Times a minap beható, terjedelmes cikkben elemezte a kérdést Nicola Twilley tollából, aki éppen egy hűtőtörténetről szóló könyvön dolgozik. Milyen veszélyről van szó konkrétan?

A Sanquan és a Synear vállalatok az ország fagyasztott élelmiszetermék-piacának kétharmadát fedik le. Csengcsou (Zhengzhou) városában a 10 nagy kínai élelmiszergyár közül ötnek is működik üzeme. Forgalmuk az elmúlt 5 évben megduplázódott és a következő 5 évre is hasonló növekedést prognosztizálnak.

kép: freeimages.com

Kínában csak a 80-as évek végére terjedt el széleskörűen a hűtőszekrények használata. Az elmaradott régiókban a lakosságnak csak 10%-a rendelkezett hűtővel, nemcsak azért, mert a készülék beszerzése drága volt, hanem mert az áramszolgáltatás sem bizonyult túlságosan elterjedtnek és kiszámíthatónak vidéken. 1995-ben a vidéki háztartásoknak csak 7%-ában volt hűtő. 2007-re ez a szám elérte a 95%-ot. Ami több százmillió jégszekrényt jelent. Annak az áramfogyasztásával és karbonvonzatával együtt!

Mintegy 7,079 millió köbméternyi hűtött területről van szó. 2017-re összméretük ennek hússzorosa lesz, amivel Kína lehagyja az Egyesült Államokat, mint jelenlegi hűtőszekrény világbirodalmat. (Az egy főre jutó hűtött terület 0,104 köbméter lesz.) Az élelmiszerhűtésre vonatkozó igény évente 30%-kal nőtt Kína nagy part menti metropoliszaiban.

Mirelit-korszak

A nyugati fogyasztó hozzászokott, hogy mindenféle gyümölcsöt megkaphat fagyasztott formában, évszaktól függetlenül. A hűtött, fagyasztott termékeknek akkora a keletje, hogy Amerikában a szójatej gyártók külön fizetnek az élelmiszer áruházaknak, hogy a hűtőkben kapjanak helyet. Pedig a termék nem igényel hűtést!

2008-ben az A.T. Kearney jelentése azt jósolta, hogy 2017-ig a hűtőipar 160 milliárd dollárnyi hozzáadott értéket nyújt. Annyi bizonyos, a tej pasztörizálása és az élelmiszerek hűtése 1900 és 1950 között 90%-kal csökkentette az étkezésből eredő megbetegedések számát.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo