Már a repülő autókra készül az EU

A sci-fi filmekben már láttuk őket sokszor, a Szárnyas fejvadásztól a Star Wars: A klónok támadásáig. Mik az esélyei, hogy kereskedelmi forgalomba kerüljenek ilyen modellek?

kép: mycopter.eu

Képzeljünk el egy világot, ahol egyszerűen csak bepattanunk a saját kis helikopterünkbe és oda megyünk, ahova csak akarunk. Nincs dugó, és pilótaengedélyre sincs szükség. Lehet, hogy nem is annyira távoli ez a jövő: az Európai Unióban hat kutatóintézet foglalkozik azzal, hogy kis méretű, munkahelyre vagy városon belüli közlekedésre használható modelleket dolgozzon ki. A New York Times utánajárt a kérdésnek és találóan "magánkoptereknek" nevezte az ilyesfajta közlekedési eszközöket.

Az EB 4,7 millió dollárnyi támogatást adott egy ilyen projektnek, mely a MyCopter névre hallgat és 2007-ben pályázott az unió vezetésénél.

A tübingeni Max Planck Intézet projektje már túl van az első fázison és a megvalósulás második szakaszába lépett.

Az angliai University of Liverpool mérnöki karának laboratóriumában -vetítővel ellátott- repülés-szimulátorban tesztelik a golyóalakú repülőjárgányt, melyből majd buszokat fognak kialakítani, hogy tehermentesítsék az országutakat. Hivatásos pilóták és civilek egyaránt "utaznak" a járműben, mely -ha forgalomba kerül- fixált útvonalakon repülne a levegőben. A zürichi Swiss Federal Institute of Technology munkatársai fáradoznak az automatika kidolgozásán. A tesztelésbe drónokat is bevontak.

Szó van róla, hogy a Google Car mintájára ezek is önműködőek lennének: automatikusan magukat vezetnék a GPS-be betáplált célállomás-adatok alapján. Hamarosan technológiai cégekkel együttműködve kezdődik a vizsgálata annak, milyen karosszéria dizájnt kapjanak ezek a privátkopterek.

E projekttől függetlenül a holland Pal-V is dolgozik egy repülő autó kifejlesztésén. Termékük a tervek szerint 2016-ra készülne el és potom 300 000 dollárért (69,8 millió forintért) lehetne megvásárolni.

Az EU az Out of the Box: Ideas About the Future of Air Transition nevű jelentés nyomán kezdett anyagi forrásokat fordítani a légi közlekedés jövőjére vonatkozó kutatás-fejlesztésre. Az azonban kérdéses, hogy ezek az új járművek milyen meghajtásúak lesznek, hiszen a belső égésű motorok használata és a hagyományos üzemanyagokra való hagyatkozás ezeknél az új modelleknél csak tovább növeli a globális járműpark emisszióját.

Véleményvezér

Ilyet még nem láttunk, amikor mindenki előre néz, csak a magyarok hátra

Ilyet még nem láttunk, amikor mindenki előre néz, csak a magyarok hátra 

A világjárvány idején az emberek visszafogták autóvásárlásaikat Európában. Az elmaradást mindenütt pótolják, kivétel nálunk.
Pert nyert Hadházy Ákos az állam ellen

Pert nyert Hadházy Ákos az állam ellen 

A független képviselő különös módon, de úgy tűnik egyedül több borsot tör Orbán Viktor orra alá, mint az egész ellenzék együttvéve.
Nincs pénze a gazdáknak, csak féláron veszik tőlük a búzát és a kukoricát

Nincs pénze a gazdáknak, csak féláron veszik tőlük a búzát és a kukoricát 

Úgy tűnik az idén egyedül a repcetermelők számíthatnak nyereségre.
A magyarok spórolása miatt nem teljesülnek a tervezett áfa bevételek

A magyarok spórolása miatt nem teljesülnek a tervezett áfa bevételek 

A megszorítások, extraadók ellenére továbbra is sok helyen lyukas a költségvetés. A tervezett áfa bevételek és a valóság között szakadék tátong.
Már a románok után kullogunk, ha megnézzük mennyit költünk az üzletekben

Már a románok után kullogunk, ha megnézzük mennyit költünk az üzletekben 

Már nominálisan is kevesebbet tud költeni egy magyar polgár a boltokban, mint egy román. Ráadásul a magyar a pénzéért még kevesebbet is kap a hipermagas itthoni áfa miatt.
A bíróság szerint ellopta ugyan a közmunkások bérének a felét, de azért maradhat polgármester

A bíróság szerint ellopta ugyan a közmunkások bérének a felét, de azért maradhat polgármester 

Bízzuk nyugodtan kecskére a káposztát, ez a magyar jogállamiság legújabb mérföldköve.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo