Már a repülő autókra készül az EU

A sci-fi filmekben már láttuk őket sokszor, a Szárnyas fejvadásztól a Star Wars: A klónok támadásáig. Mik az esélyei, hogy kereskedelmi forgalomba kerüljenek ilyen modellek?

kép: mycopter.eu

Képzeljünk el egy világot, ahol egyszerűen csak bepattanunk a saját kis helikopterünkbe és oda megyünk, ahova csak akarunk. Nincs dugó, és pilótaengedélyre sincs szükség. Lehet, hogy nem is annyira távoli ez a jövő: az Európai Unióban hat kutatóintézet foglalkozik azzal, hogy kis méretű, munkahelyre vagy városon belüli közlekedésre használható modelleket dolgozzon ki. A New York Times utánajárt a kérdésnek és találóan "magánkoptereknek" nevezte az ilyesfajta közlekedési eszközöket.

Az EB 4,7 millió dollárnyi támogatást adott egy ilyen projektnek, mely a MyCopter névre hallgat és 2007-ben pályázott az unió vezetésénél.

A tübingeni Max Planck Intézet projektje már túl van az első fázison és a megvalósulás második szakaszába lépett.

Az angliai University of Liverpool mérnöki karának laboratóriumában -vetítővel ellátott- repülés-szimulátorban tesztelik a golyóalakú repülőjárgányt, melyből majd buszokat fognak kialakítani, hogy tehermentesítsék az országutakat. Hivatásos pilóták és civilek egyaránt "utaznak" a járműben, mely -ha forgalomba kerül- fixált útvonalakon repülne a levegőben. A zürichi Swiss Federal Institute of Technology munkatársai fáradoznak az automatika kidolgozásán. A tesztelésbe drónokat is bevontak.

Szó van róla, hogy a Google Car mintájára ezek is önműködőek lennének: automatikusan magukat vezetnék a GPS-be betáplált célállomás-adatok alapján. Hamarosan technológiai cégekkel együttműködve kezdődik a vizsgálata annak, milyen karosszéria dizájnt kapjanak ezek a privátkopterek.

E projekttől függetlenül a holland Pal-V is dolgozik egy repülő autó kifejlesztésén. Termékük a tervek szerint 2016-ra készülne el és potom 300 000 dollárért (69,8 millió forintért) lehetne megvásárolni.

Az EU az Out of the Box: Ideas About the Future of Air Transition nevű jelentés nyomán kezdett anyagi forrásokat fordítani a légi közlekedés jövőjére vonatkozó kutatás-fejlesztésre. Az azonban kérdéses, hogy ezek az új járművek milyen meghajtásúak lesznek, hiszen a belső égésű motorok használata és a hagyományos üzemanyagokra való hagyatkozás ezeknél az új modelleknél csak tovább növeli a globális járműpark emisszióját.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo