Kisvasút épülne az egyik utolsó érintetlen magyar erdőben

Egyik utolsó érintetlen erdőnk csendjét hamarosan munkagépek zaja verheti fel. A közkedvelt börzsönyi kirándulóhely, a Csarna-völgy került veszélybe a benne élő állatokkal – többek között egy hiúzzal – együtt, a terület kezelője ugyanis beadta engedélykérelmét kisvasút építésére és ezzel egy komoly beruházásra. December 6-án dől el, hogy a Csarna-völgy továbbra is hazánk legnagyobb háborítatlan erdeje marad, vagy építkezési terület lesz.

Ma már tudjuk, hogy az emberiség jövője a természettől függ. Ehhez képest Földünk mindössze egynegyedén nem érvényesül az emberi hatás – és ez a terület folyamatosan csökken. A tendenciát Magyarország is erősíti: nem sok olyan tájunk van, ahol a természet az úr – de a Csarna-völgy ilyen. Vagy legalábbis eddig ilyen volt.

A Börzsöny-hegység északi részén, Kemence község határában terül el a fokozott védelem alatt álló Csarna-völgy, amely Magyarország legnagyobb háborítatlan erdőterülete. A mintegy ezer hektárnyi egységes völgyrendszer ritka növény- és állatfajoknak ad otthont.

A Duna–Ipoly Nemzeti Park területéhez tartozó, vadonjellegű erdőben évek óta egy hiúz vadászik, itt fészkel a fekete gólya, az uráli bagoly és az utolsó hegyvidéki parlagisas-költőpár. A Fekete-patak, vagy más néven Csarna-patak a kövirákok kedvelt helye, míg az avar foltos szalamandrákat rejt. Kedvelt helyszín ez a turisták körében is, hiszen a sűrű völgy érintetlensége olyan nyugalmat és csendet áraszt, amelyet hazánkban csak nagyon kevés helyen találhatunk meg.

Veszélyben a Csarna-völgy - Kép: WWF, Fotó: Gálhidy László

Most azonban legnagyobb háborítatlan erdőterületünk veszélyben van! A Duna-kanyar turisztikai fejlesztésének részeként ugyanis kisvasút épülhet a Csarna-völgy aljában. Jelenleg egy régi, az ötvenes években magára hagyott erdészeti kisvasút maradványai kísérik a patak árterét. De a rendszeres áradásokkal a víz ismét átalakította a terepet, és a természet újra birtokba vette a völgyet, így a hátramaradt romok már csak emlékeztetnek az ember jelenlétére. Ennek helyére azonban jelenleg egy komoly műszaki megoldásokkal megépített turisztikai létesítmény kerülne, amely drasztikusan és visszafordíthatatlanul megváltoztatná a patak medrét és a mára kialakult vadonterületet.

Buldózerekkel takarítanák el - Kép: WWF, Fotó: Gálhidy László

A Börzsöny öt meglévő kisvasútja, köztük a Kemencétől a Csarna-völgy bejáratáig tartó szakasz több mint 30 km hosszan biztosítja a vonatozás élményét. A fokozottan védett, gyalogosan látogatható területen tervezett alig több mint 3 kilométeres új pályarész nem hozna újszerű turisztikai élményt, a beavatkozás azonban helyreállíthatatlan károkat okozna a vadonterület törékeny ökoszisztémájának működésében.

A WWF Magyarország mindannyiunk segítségét kéri: „A Csarna-völgy vadonja állami erdő, ezért mindannyiunké, amelyet most is bejárhatunk gyalogosan. Ha a völgyben építkezünk, akkor éppen azok az értékek fognak elveszni, ami miatt a völgy jelenleg ilyen különleges” – mondta Gálhidy László, a WWF Magyarország Erdővédelmi programjának vezetője.

Állj ki Te is a Csarna-völgyért! 

Verseny a vízért: a halak és a halászok húzzák a rövidebbet
Politikai szinten gyakran figyelmen kívül hagyják a belföldi halászat hozzájárulását az adott ország élelmezéséhez és a vidéki emberek megélhetéséhez. Ennek oka részben az adatok hiánya és az ágazat gazdasági alulértékeltsége.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo