A divatmárkák egymással versenyezve igyekeznek megmutatni a fogyasztóknak, hogy a felelős és környezetbarát ruhagyártás igenis lehetséges, s ők jobbak e téren, mint a konkurencia.
A C&A új ökobarát farmerét több mint egy évig fejlesztették és annyira illeszkedik a körforgásos gazdaság alapelveihez, hogy megkapta a Cradle to Cradle (C2C) minősítés arany fokozatát.
A márka új farmernadrágja nem mérgező anyagokból készült, bélését és a szövőfonalát pedig teljesen új alapelvek mentén dolgozták ki. Ez persze extra K+F-költséggel járt, de a C&A reméli, hogy a nem toxikus ruhagyártás lesz az új modell, amit a piac és a fogyasztók az új elvárásként és szabványként ("new normal") alkalmaznak majd a közeljövőben. Ezért a zöld farmer árszabása sem lesz magasabb a többinél: egy nadrág 33,6 dollárba (9368 forintba) kerül.
Az üzemek, amelyekben az új terméket gyártják, megújuló energiával üzemelnek és megfelelnek a legszigorúbb társadalmi elvásároknak. Ez azt jelenti, hogy fair jövedelmi szintet biztosítanak, biztonságos munkahelyi körülmények között alkalmazzák a munkásokat, és nem dolgoztatják erejükön felül őket, ez mind bevett gyakorlat a nyugati divatmárkák ellátási láncában működő kelet-ázsiai üzemeknél. (A bangladesi textilgyárban 2013-ban történt tűzesetről itt írtunk.)
(Fotó: Flickr/Madera Fashion)
Amikor az ember már elhordta a nadrágot, egyszerűen eláshatja a talajba, ugyanis biológiailag lebomló matériáról van szó. Ez utóbbi azért fontos, mert a kemikáliák használatának kiküszöbölésén évek óta gyötrődik a divatipar.
Mégsem ez az első eset, hogy teljesen komposztálható ruhával áll elő a C&A. 2017-ben egy új pólót dobott piacra, mely szintén komposztálható, de a cég képviselői bevallották, azt kifejleszteni sokkal egyszerűbb dolog volt, mint ezzel az ökobarát farmerrel előállni.
A C&A annyira példamutató kíván lenni, hogy a Fashion for Good nevű szervezettel együttműködésben még egy ingyen letölthető kézikönyvet is kiadtak, melyben a körforgásos gazdaságnak megfelelő divatcikkek készítésének elveit és szakmai fogásait magyarázzák a szektor résztvevői -beszállítók vagy éppen riválisok- számára.
A C&A nemcsak tippek adásával aktív ágazata zöld tudatosságának emelésében. 2018 első felében a vállalat 1,49 millió dollárt osztott szét a divatipar és a ruhakereskedelem cégeinek, hogy a környezetkímélő üzleti modellek és gyártási megoldások megvalósulását ösztönözze náluk.
(GreenBiz)