A hamis biztonságérzet abból ered, hogy a legtöbb cég továbbra is elavult szemléletet követ az energiamenedzsment és a klímaváltozás elleni fellépés terén. Emellett csupán korlátozott mértékben hangolják össze a beszerzési, az operatív és a környezettudatos működésért felelős részlegek tevékenységeit, amit tovább nehezít a nem megfelelő adatgyűjtés és -megosztás.
A Schneider Electric 236, legalább 100 millió dollár árbevételű nagyvállalat bevonásával készült nemzetközi felmérése résztvevőinek 85 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az iparág vezető vállalataihoz hasonlóan lépéseket tesz a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére az elkövetkező három évben.
A már folyamatban lévő vagy tervezett projektek azonban túlnyomó részt az energia- és víztakarékosságra, valamint a pazarlás csökkentésére szorítkoznak. A megújuló energiaforrások használatától eltekintve nagyon kevés szervezet vezet be fejlettebb stratégiákat és technológiákat az energiamenedzsment és a károsanyag-kibocsátás terén.
A válaszadók 81 százaléka végzett energiahatékonyság-növelő fejlesztéseket vagy tervez ilyet két éven belül; 75 százalék törekszik a vízfogyasztás és a pazarlás visszaszorítására.
Mindössze 30 százalék hasznosítja vagy tervezi hasznosítani az energiatárolásban, a mikrohálózatokban, a kapcsolt hő- és villamosenergia-termelésben – vagy e technológiák együttes alkalmazásában – rejlő lehetőségeket.
„Az energiafogyasztás és -termelés módszerei gyökeres átalakuláson mennek keresztül. Szinte minden területen van rá lehetőség, hogy a környezet megóvását állítsuk a középpontba. Vállalati szinten a tudatos fogyasztás már nem elég a fennmaradáshoz és a sikeres működéshez.
A kutatás szerint ugyanakkor több területen is megfigyelhető számottevő fejlődés. A részt vevő cégek több mint fele tervez megújuló energiaforrásokhoz kapcsolódó projekteket a következő két évben. E téren az egészségügyi és a fogyasztási cikk szektor vállalatai járnak élen.
Ezek a programok egyre nagyobb jelentőséggel bírnak a szervezetek számára, amit az is igazol, hogy a vezetőség jelentős részt vállal bennük: a cégek 74 százalékánál a fenntarthatósági kezdeményezésekért a menedzsment a felelős, tehát stratégiai prioritásként kezelik ezt a területet.