A műanyag, ha természetes

Kőolaj helyett banánhéjból készített műanyagot egy tizenhat éves török diáklány, aki két éven át dolgozott a gyümölcs cellulózának átalakításán. Elim Bilgin isztambuli középiskolást a Scientific American folyóirat mutatta be, mert úttörő módszerével elnyerte az 50 ezer dollárral járó Tudomány akcióban elnevezésű díjat.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:sxc

A folyóirat és a Google Tudományos Vásárának pályázata azokat a projekteket tünteti ki, melyek környezetvédelmi, egészségügyi vagy nyersanyag-ellátási kihívásokra adnak gyakorlati választ. Mindhárom korcsoportban az innovatív, könnyen alkalmazható és máshol is elvégezhető eljárások lettek a győztesek. A műanyaggyártás fő nyersanyaga a kőolaj, Bilgin módszerével a banánhéj cellulóza is átalakítható erre a célra. Az így nyert műanyag például kábelek szigetelőanyagaként használható - írja az MTI.

A lány a kutatást tekinti hivatásának, példaképe Marie Curie Nobel-díjas francia kémikus. Azért szeretne dolgozni, hogy megoldást találjon a környezetszennyezés egyre növekvő problémájára, melyet a kőolajból előállított plasztik jelent - magyarázta Bilgin a folyóiratnak. Ma is készül műanyag biológiai hulladékból, például mangóhéjból, ám a legelterjedtebb alapanyag az ásványi olaj. A díj kitüntetettje részt vehet a Google tudósutánpótlás-versenyén, amelyet szeptemberben rendeznek Kaliforniában.

Véleményvezér

Magyartól rettegnek az oroszok

Magyartól rettegnek az oroszok 

A magyar név megint szép lesz, legalábbis Ukrajnában már az.
Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo