Webshopok: aki lemaradt, az kimaradt

A kereskedők többsége szerint az elmúlt 3 évet figyelembe véve, eddig idén nőtt legnagyobb mértékben az új szereplők száma, de ezek sok esetben még egy évet sem élnek túl a piacon. De még hátravan a karácsonyi roham.

Merre tovább, Magyarország? Hogyan éltünk idén, és hogyan fogunk jövőre?

Különleges, évzáró online Klasszis Klub
Petschnig Mária Zita közgazdásszal és Kéri László politológussal
- vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2023. december 14. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:SXC

Az online kiskereskedelem hat legnagyobb szektora 2014 első kilenc hónapjában, a várható éves forgalom 63 százalékát bonyolította. Leginkább a játék-kultúra, ruházat, és szépség-egészség szektorok szereplői várják az ünnepi forgalmat– derül ki a GKI Digital – Árukereső.hu közös, Online Kiskereskedelmi Index kutatássorozatának idei utolsó felméréséből.

Telítődő szektorok

Online áruház indítása egyre több típusú cég és kereskedés számára jelenthet logikus fejlődési irányt, ami meg is látszik a webáruházak számának folyamatos bővülésén. A kereskedők többsége szerint az elmúlt 3 évet figyelembe véve, eddig idén nőtt legnagyobb mértékben az új szereplők száma. Ugyanakkor a webshopok úgy vélik, hogy az új, kisebb belépők növekedési lehetőségei – a piac és a vásárlói tudatosság növekedésével – csökkentek, és az új indulók sok esetben az egy éves működést sem képesek elérni.

Az ár mellett egyre fontosabb a szolgáltatás minősége is

Az online kiskereskedelmi piac koncentrációjának mértéke 2014-ben csak kismértékben nőtt, miközben a kereskedők többsége képes volt forgalmát növelni, még a várakozásokhoz képest is. A boltok egybehangzó véleménye szerint, az ár mellett már egyre nagyobb szerep jut a szolgáltatások minőségének is, mivel a vásárlók is egyre nyitottabbak és igénylik az értéknövelt szolgáltatásokat. A magasabb szintű kiszolgálás tehát egyértelmű versenyelőnyt képes teremteni. 2014-ben az online boltok átlagos árszintje a hagyományos kiskereskedelemhez képest arányaiban nem változott, így az online kiskereskedelem hamarosan elérheti azt a pontot, amikor már nem az árelőny további erősítése lesz az elsődleges vásárlócsalogató eszköz. (És még mindig messze vagyunk az online kereskedelem igazi forradalmától.)

Az importálás a kínálatbővítés kulcsa

Az online boltok termékkínálata 2014 folyamán egyértelműen emelkedett, így már egyre több termék érhető el interneten keresztül is. Ezzel együtt viszont csökkent a hazai beszállítói kör szerepe, azaz a termékkínálat bővülése jellemzően az import növekedésével valósult meg.

Erős karácsony várható

A legnagyobb hat online szektor forgalma az év harmadik negyedévében (július-augusztus-szeptember) 33 milliárd forint volt, melyből a legnagyobb arányban a számítástechnika szektor büszkélkedhet 9,3 milliárd forintos forgalommal.

FORGALOM SZEKTOROK SZERINT

A második negyedévhez képest a számítástechnika szektor mellett az otthon, kert szegmens szereplői érték el a legnagyobb forgalomnövekedést 26 százalékos emelkedéssel, ami nem meglepő, figyelembe véve, hogy ennek a szektornak az év ezen időszaka jelenti a főszezont.

MAGYAR WEBSHOPOK: IRÁNY A KÜLFÖLDI PIAC!
Nem szabad alábecsülni a nemzetközi értékesítésben rejlő lehetőségek mértékét. 2014 első félévében 21 százalékkal növekedett a Magyarországra érkező PayPal fizetések volumene az elmúlt év azonos időszakához képest.
Az év végi ünnepi időszaktól az idei évben leginkább függő játék és kultúra, ruházat valamint szépség, egészség szektorok a teljes évben várható forgalmuknak egyaránt 57 százalékát érték el az első 9 hónapban, így ebben a három szektorban az online boltok nagyon erős karácsonyi szezonra számíthatnak, amit megerősít a közelmúltban elkészült lakossági kutatásunk eredménye is. Az aktív internetezők karácsonyi vásárlási listáján ugyanis – a műszaki cikkeket megelőzve – kiemelt helyen szerepelnek a ruhák, könyvek, játékok és kozmetikai szerek.

Kivár, és optimista a piac

Az online kereskedelem szereplői a harmadik negyedévben az erős nyári szezon után, összességében kismértékben rosszabb időszakról számoltak be, mely a karácsonyi vásárlási rohamot megelőző hónapokra jellemző lakossági költések csökkenéséből is fakad. Az utolsó negyedév várhatóan ismét kiemelkedő forgalmát azonban nagy optimizmussal várják, miközben a magyar gazdaság helyzetét illetően továbbra is stagnáló pályát vetítenek előre.

Az ajándék jellegű termékek esetében a nyár vége / ősz eleje kevésbé számított erősnek, így a pozíciók értékelése is ebben a szektorban a leginkább visszafogott. A számítástechnikai eszközöket forgalmazó cégek ugyanakkor pozitívan értékelték ezt az időszakot, amiben vélhetően szerepet játszott az iskolakezdéshez kötődő számítástechnikai cikkek iránti – évről évre erősödő – kereslet-növekedés is.

Véleményvezér

Egyre fegyelmezetlenebb költségvetés

Egyre fegyelmezetlenebb költségvetés 

Hol van már 2019, amikor az év végén is még nulla körül forgott az államháztartás egyenlege.
Tele vannak a raktárak tisztán elektromos autókkal

Tele vannak a raktárak tisztán elektromos autókkal 

Meglepetésre nem fogynak olyan mértékben a tisztán elektromos autók az Egyesült Állmokban, ahogy várták. Klasszikus túltermelési válság jelei érzékelhetőek.
Újabb szereplő szállt be a KSH inflációs adatainak megkérdőjelezésébe

Újabb szereplő szállt be a KSH inflációs adatainak megkérdőjelezésébe 

Súlyos következményei lehetnek, ha komolyabb kétségek merülnek fel a magyar statisztikai adatok megbízhatóságával kapcsolatban.
Gigameglepetést hoztak a PISA-eredmények

Gigameglepetést hoztak a PISA-eredmények 

Egy olyan ország tanulói nyertek Európában, ahol még néhány évtizeddel ezelőtt a sötét kommunizmus tombolt. 
Meglepő adat, a kínaiak gazdagabbak már mint a magyarok

Meglepő adat, a kínaiak gazdagabbak már mint a magyarok 

Az egykor gyarmati sorban szenvedő oly elmaradott ázsiai országok igazán szépen felzárkóztak Európához a személyes vagyonokat tekintve.
Ismét nagyot dobott a Mentőszolgálat, 2 óra alatt érkeztek a sérülthöz, aki majdnem megfagyott

Ismét nagyot dobott a Mentőszolgálat, 2 óra alatt érkeztek a sérülthöz, aki majdnem megfagyott 

Leesett az első nagyobb decemberi hómennyiség. Nagyon vigyázzanak magukra, el ne csússzanak és el ne törjék a lábukat, mert nem biztos, hogy a mentő időben odaér. Elképesztő történet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo