A megosztott jó gyakorlatok ugyanakkor egyértelműen azt mutatják, hogy ebben a helyzetben érdemes inkább előre menekülni, mint visszavonulni: azok a cégek, melyek új szolgáltatásokat indítottak, terméket fejlesztettek vagy éppen külföldi piacokon jelentek meg, stabil növekedéssel és hosszabb távon is fenntartható működéssel számolhattak.
Változik a szervezet, könnyen „kiég” a vállalkozó
Abban egyetértenek a kkv-k, hogy a szervezeti agilitás, valamint a partneri kapcsolatok ápolása és a tapasztalatok megosztása nagyban segíti a piaci kihívások sikeres kezelését. A növekedés ugyanakkor óhatatlanul együtt jár a vállalati infrastruktúra fejlesztésével, hogy az egyes folyamatok nagyobb létszám és megrendelésszám esetén is transzparensek, hatékonyak és gyorsak maradhassanak.
Ez napjainkban egyet jelent a digitalizációs törekvésekkel, 2024-ben is érdemes lehet tehát felmérni a vállalati informatikai rendszereket és nemzetközi piacokra optimalizálni azokat, esetleg új területeken is gépesíteni vagy automatizálni. Emellett persze a szervezetfejlesztés is sarokköve egy ilyen üzleti lépésnek, sokan ezekben az időkben szembesülnek azzal, hogy egyszemélyes vállalkozásból céggé szükséges alakulni, vagy éppen a néhány fős szervezet bővül ki hirtelen és gyorsan. Mindez ma már kulcskérdésnek számít, hiszen a munkatársak és erőforrások hatékony alkalmazása és delegálása eldöntheti egy-egy vállalkozás sikerét.
„Ilyenkor érdemes körülnézni az üzleti kapcsolati hálóban is, és olyan stabil beszállítói kört kialakítani, akikkel biztosíthatjuk a működés folytonosságát a turbulens piaci helyzetben vagy felmérni, hogy mely folyamatokat lehetne optimálisabban megoldani kiszervezéssel. Ez a fajta cégnövekedés nagyon sok energiát igényel, ráadásul a folyamatos bizonytalanság is nagy súlyként nehezedik az alapító vállalkozókra. Nem csoda, hogy futótűzként terjed a kiégés problémája, mely súlyos esetben már lehetetlenné teszi a kiegyensúlyozott, jó teljesítményt a napi feladatokban. Ezért is fontos a belső szervezeti struktúra alapos átgondolása, melyben kell, hogy jusson tér a személyes fejlődésnek, feltöltődésnek mind a vezetők, mind a munkavállalók körében. Erre mindenképpen kiemelt figyelmet kell fordítaniuk a vállalkozásoknak 2024-ben” – teszi hozzá Avidor András.