Célszerű lenne elkülöníteni igaz barátainkat az igazán jó üzleti ismeretségektől, illetve máshogy kezelni a viszonyunkat az egyik, illetve a másik csoporthoz. A közösségi média népszerűvé válása ugyanis elvette a "barát" fogalmának valódi jelentését és elmosta a határt, legalábbis a fejünkben, a futólag ismert haver, és a barát között. Sőt a "barátkozni" szót is elcsépeltté tette. Az embernek ma több száz, sőt több ezer "barátja" lehet, de e nexusok mögött nincs tényleges kapcsolat - vélekedett az angyalbefektető és startup-mentor Martin Zwilling az Entrepreneur.com hasábjain.
1. Kellenek a barátok
A pszichológiai szakirodalom egyértelműen vélekedik arról, hogy már fiatalkorban szükség van a barátokra, mert a velük való érintkezés során alakulnak ki az ember társas készségei, morális érzéke és saját személyisége is így forr ki. Pszichológusok kimutatták, hogy ahogy idősödik az ember, barátai köre fogy, mert a bizalomszint csökken bennünk. Eleinte az emberek 77 százalékában bízunk, később már csak 37 százalékukban.
A barátoknál is ugyanez a helyzet: egy-két szoros baráti kapcsolat kielégíti az őszinteség és az empátia iránti igényünket. Megosztjuk a barátunkkal az életünket és ő is ránk bízhatja titkait, mert tudjuk, hogy egyikünk sem ítélkezik a másik felett, hanem megértő iránta. Az igaz barátság esetében mély érzelmi kapocs szövődik két ember között.
Sok vállalkozó rendkívül elszigetelőnek érzi a szerepét, hogy főnöknek kell lennie, motiválnia és jutalmaznia vagy szankcionálnia az alkalmazottait, valamint versengeni a konkurenciával. Elengedhetetlen, hogy legyenek magánéletünkben olyan barátok, akikkel fellazulhatunk és önmagunk lehetünk, a külvilág által ránk kényszerített szerepek és maszkok nélkül.
Bonyolultabb a helyzet, ha barátainkkal indítottunk céget. Az érzelmekkel átitatott barátság fontos, de időnként hátráltató tényező lehet az elfogultságunk egy barátunk iránt - aki részt vesz cégünkben -, és az objektivitás hiánya nem előny egy olyan gyorsan változó világban és piaci környezetben, mint amilyenben ma élünk.
2. Nem lehet elég üzleti kapcsolatunk
Az üzleti életben különösen fontosak a kapcsolatok. Kizárólag haverokkal nem lehet vállalkozást kezdeni -illetve indítani még talán-, de felépíteni, bővíteni már nem. Befektetőkre, üzlettársakra, fogyasztókra van szükség. Ők már nem "haverok". De ezzel együtt is minél több a személyes kapcsolata az üzleti világban, annál megbízhatóbbnak tűnhet a vállalkozó - már ha jó benyomást tett másokra, nem pózokkal és üres manírokkal, hanem meggyőző, bizalomkeltő, sőt tiszteletreméltó magatartásával.
3. A Facebook-haveroknak üzleti értéke van
Ezeknél a "haveroknál" nem is kell érzelmi befektetést adni vagy személyesen kapcsolatot tartani. Mégis minél több van belőlük, annál jobb. Minél többen lájkolják cégünket, termékünket, annál nagyobb híre kel, hiszen a tetszésnyilvánításokat, vagy amikor a cég FB-oldalának posztjait megosztják másokkal, újabb embereknél kerülhetünk a látókörbe. "Rajongóink" hatnak a barátaikra, megkedveltethetik a termékeinket velük.
Túl könnyű egy hamis imázst terjeszteni a neten. Ha online kommunikálunk az emberekkel, az még nem elég ahhoz, hogy hosszú távú üzleti kapcsolatokat építsünk ki. A személyes megjelenés, kisugárzás és a személyes interakció nélkülözhetetlen az üzleti élet minden szegmensében.
5. Az üzleti kapcsolatok a pozitívumokra épülnek
A hamis imázs egy dolog, de önmagunk vagy cégünk túlzottan negatív reprezentálása -az őszinteség jegyében- sem vezet túl sok jóra. Ha üzleti kapcsolatainkra rálőcsöljük belső dilemmáinkat, céges bajainkat, az fordítva sülhet el. Zwilling szerint sok vállalkozó úgy érzi, baráttá tehet másokat azzal, ha őszinteségét demonstrálja és hangsúlyozza saját személyes hibáit. Csakhogy ez fegyver (lehet) az ellenségeink kezében. És ezek az infók gyakran rossz kezekbe kerülnek, ellenünk használják fel őket.