Nem csak új korszak, de új kihívások elé is néz a magyar autópiac

Tartósan bővül a magyarországi jármű- és autópiac, tavaly a személyautóknál 25 százalékos volt a bővülés, az idei év első négy hónapjában pedig 19 százalékos emelkedés következett - derül ki a Magyar Lízingszövetség és a fennállásának 15. évfordulóját idén ünneplő GÉMOSZ közleményéből. A szervezetek szerint tartósan emelkedő pályára állt az új autók piaca, ezzel egy új korszak indult. Ugyanakkor új kihívások is vannak, az újautó-eladások bővülése ellenére az autópark öregszik.

Kedvező képet mutatnak az elmúlt 1-2 évben látható jármű- és autópiaci folyamatok. 2016-ban 25 százalékkal nőtt a piac, így közel 100 ezer új autó kelt el, az idén is folytatódott a bővülés, az év első négy hónapjában több mint 33 ezer autó talált gazdára, ami 19 százalékos bővülésnek felel meg. Az autópiac maga mögött hagyta a válság kedvezőtlen hatásait és stabil emelkedést mutat - közölte a Magyar Lízingszövetség és az idén 15 éves fennállását ünneplő szakmai szervezet, a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetsége (GÉMOSZ).

Kép: Pixabay

Küzdelem után kiegyensúlyozottság

Tóth Zoltán, a Magyar Lízingszövetség főtitkára szerint az újautó-piac bővülésében fontos szerepet kapott a lízingszektor. 2017-ben számottevően, 64 százalékkal nőtt a finanszírozott összeg a magánszemélyek újautó-vásárlásainál. Gablini Gábor, a GÉMOSZ elnöke hozzátette: “Az elmúlt 15 év alatt számos kihívással kellett megküzdenie a magyar autópiacnak, ugyanakkor most egy új korszak indult. Nincs szó autópiaci buborékról, kiegyensúlyozott növekedés várható az új autóknál”.

A teljes autópiacot nézve komoly kihívásokkal kell megküzdenie a márkakereskedőknek és a lízingtársaságoknak. Bár az újautó-piac kétségtelenül komoly növekedést produkál, még jelentősebb lehetne a növekedés, ha a magas áfa miatt a drágább új autókat külföldi cégen keresztül lízingelő cégek és személyek a magyar piacon vásárolnák meg ezeket az autókat - mondta Tóth Zoltán utalva a Gazdasági Versenyhivatal május elején kiadott ágazati elemzésére. Gablini Gábor szerint további probléma, hogy az újautó-eladások bővülése ellenére a magyarországi autók átlagéletkora tovább nőtt. 2016-ban a személyautók átlagéletkora közel 14,2 év volt, szemben a 2011-es 11,9 évvel, valamint a 2007-ben mért 10,3 évvel. Mindez azzal magyarázható, hogy továbbra is százezres tételben érkeznek külföldről a magyar piacra a 15-20 éves használt autók.

A rendszeren még lenne mit javítani

A Magyar Lízingszövetség és a GÉMOSZ szerint szükség lenne az autók forgalomba helyezéséhez és fenntartásaihoz kötődő kiadások mérséklésére, például a regisztrációs adó rendszerének a módosítására. Szükség lenne ugyanakkor állami ösztönzőkre a környezetvédelmi szempontból jobb besorolású autók esetében, ez pedig hozzájárulna ahhoz, hogy fiatalabb, korszerűbb legyen a magyar autópark. “Az elmúlt évtizedek távlatában abban bízunk, hogy a következő 15 évben korszerű autóknak helyet adó piaccá válik a Magyarország” - mondta Gablini Gábor.

A GVH csökkentené az autók forgalomba állításával járó költségeket
A Gazdasági Versenyhivatal az új gépjárművek forgalomba helyezésével és üzemben tartásával összefüggő költségek (például: regisztrációs adó, illeték) csökkentését javasolja az új autók, ezen belül a környezetkímélőbb típusok vásárlásának ösztönzése érdekében, mindez ugyanis egyebek mellett kedvező hatást gyakorolna a gazdaság fehéredésére - derül ki a GVH piacelemzési tanulmányából, amelyet szerdán juttatott el a hivatal az MTI-hez.
A Lízingszövetség főtitkára pedig azt mondta, hogy közép- és hosszú távon a kereskedőknek és a lízingcégeknek is figyelemmel kell lenniük a technológiai forradalomra és a gazdasági változásokra. A jövőben például egyre inkább eltolódnak a hangsúlyok az autópiacon is, azaz nem feltétlenül akarnak majd saját autót az emberek, inkább csak arra lesz igényük, hogy használni tudják azt. Mindez a lízingvállalatok számára nagyon komoly lehetőséget jelent majd, amit a márkakereskedőkkel együtt ki is használhatnak - olvasható a Lízingszövetség sajtóközleményében.

 

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo