Mennyibe kerül valójában az ajándék?

A vállalkozások életében már kialakult szokássá vált, hogy az év végével az üzletfeleknek kisebb-nagyobb ajándékokat adnak. Az ajándékok kiválasztása során fontos azt is mérlegelni, hogy az ajándékozás mekkora kiadást jelent a vállalkozásnak – figyelmeztet szakértőnk.

Kép: Pixabay

Az ajándékokkal kapcsolatos kiadások tervezése során számolni kell azzal, hogy az átadott termék/szolgáltatás értékén felül az ajándékozáshoz közteher fizetési kötelezettség is párosulhat. Gyakori kérdésként merül fel, hogy lehetne-e olyan ajándékozási formát választani, amelyhez ne kapcsolódna adókötelezettség.

Az üzleti partnereknek nem pénzben adott ajándékok néhány esettől eltekintve adókötelesek.

Az üzleti ajándék értékének 1,19-szerese után 16 % jövedelemadó és 27 % egészségügyi hozzájárulást kell fizetnie az ajándékozónak. Tehát az ajándékhoz kapcsolódó közteher a termék/szolgáltatás értékének 51,17 %-a. Az ajándékban részesülő üzleti partner magánszemélynek további adófizetési kötelezettsége a juttatás következtében nem keletkezik.

Viszont lehetőség van olyan ajándék juttatására is, melyek adómentesek. Összeghatártól függetlenül adómentes a sportrendezvényre szóló belépőjegy vagy bérlet juttatása. Tehát: amennyiben a vállalkozás a partner cég ügyvezetőjének a karácsonyi buli alkalmával például hazai vízilabda mérkőzésekre szóló éves bérletet ad, akkor a juttatás összeghatártól függetlenül adómentes.

7 alapvető gond a reklámajándékokkal
A reklámajándékok sikeressége nem azon a pillanaton múlik, amikor azokat átadják egy kiállításon vagy céges rendezvényen. Sokkal előbb eldől, hogy sikeres lesz-e. A helyesen megválasztott reklámajándék és az ajándékozás módja hosszú időre előre megalapozhatja cég sikerét és eredményességét, de visszaesését is!
A vállalkozások által adómentesen nyújtott üzleti ajándékok másik csoportját a kulturális szolgáltatások igénybevételére jogosító belépőjegyek vagy bérletek alkotják. E szolgáltatások juttatásának adómentessége összegkorláthoz kötődik, azaz adóévben személyenként 50.000 Ft értékű különböző kulturális szolgáltatások igénybevételére jogosító belépőjegyek, bérletek adhatók adómentesen.  Ilyen rendezvények lehetnek például a színház-, tánc-, cirkusz-, zeneművészeti előadások, koncertek, komoly és zeneművészeti előadások is.

Nem befolyásolja az adómentességet, ha a juttatás utalvány formájában történik, feltéve, hogy az utalvány beváltása kizárólag sporteseményre vagy kulturális szolgáltatás igénybevételére váltható be. Az adómentesség abban az esetben is fennáll, ha a jegy, bérlet vagy utalvány juttatása megfelel az üzleti ajándék fogalmának, mivel nincs olyan rendelkezés, amely alapján a magasabb adókötelezettséggel párosuló szabályt kellene a juttatásra alkalmazni. Az üzleti ajándék is biztosítható tehát utalvány formájában.

Ha például a vállalkozás személyenként 40.000 Ft-ban határozza meg személyenként az ajándékozásra fordítható költségkeretet, akkor érdemes elgondolkodni, hogy mekkora érték lehet az ajándék vásárlásra fordítható összeg.

A táblázatból megállapítható, hogy a vállalkozás a rendelkezésre álló költségkeretből nagyobb értékben tud színházjegyet, illetve sportbérletet választani, mintha esetleg töltőtollat vásárolna. Ennek okán a vállalkozásnak az ajándékok kiválasztásánál lehetőségként érdemes kalkulálni az adómentesen adható ajándékokkal is.

Vincze Péter adószakértő Saldo Pénzügyi Tanácsadó és Informatikai Zrt.

Egy kedves gesztus is lehet adóköteles
Az ajándék valójában ingyenes átadás. Az adótörvények nem tartalmaznak fogalmat az ajándékra, mégis sok fajta ajándékot kell kezelnünk az adórendszerben. Ezért érdemes számba venni a lehetséges ajándékozások adóvonzatait.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo