Szeptember végén kezdődik a braunschweigi bíróság előtt a Fogyasztóvédő Szervezetek Szövetségének minta-pere, amelyhez kereken 430.000 VW dízelautó tulajdonosa csatlakozott. Kártérítést igényelnek a konszerntől azért, mert az hamis adatokat adott meg kocsijaik károsanyag-kibocsátásáról. Mint emlékezetes, az autókba szoftvereket telepítettek, amelyek kikapcsolták a szűrőberendezést és a kocsik a megengedett káros-anyag mennyiség sokszorosát bocsátják ki.
Az egyik ügyvédi iroda, amely több, mint 15.000 autóst képvisel, a szövetségi közlekedésügyi miniszternek küldött levélben rámutat: „Az állam túl gyakran félrenézett, bűncselekmény támogatása pedig magában bűncselekmény.”
A jogászok szerint már régen nyilvánvaló, hogy az állam részese volt a dízel-botrány kibontakozásának.Nem figyeltek fel a manipulációkra, jelentős kételyek ellenére engedélyezték a kocsik gyártását, nem vették figyelembe az uniós irányelveket. A szaktárca és a Szövetségi Járműhivatal, írta a Der Spiegel bizonyíthatóan hanyagul és elégtelenül gyakorolták ellenőrzési és felügyeleti jogaikat a Volkswagen s az Audi mellett a Daimler kocsijainál is, érvelnek az ügyvédek. A hatóságok törvénysértő módon nem adták ki azokat az információkat, amelyek a károsultaknak segíthetnek érdekeik érvényesítésében. Üzemi titkokra hivatkoznak, ám egy nem-engedélyezett berendezés nem tekinthető annak.
A keresetek azt is célozzák, hogy az államot az ügyben a jelenlegi határidő lejárta, 2021 vége után is lehessen perelni. Még fontosabb, hogy a károsultak megkaphassák a gyártók elleni perekhez szükséges adatokat a konszernektől. Azokat jelenleg csak külön,a közigazgatási bíróságon folyó bonyolult perekben, az információszabadságra vonatkozó törvény alapján lehet megszerezni.