„Ne egy induló vállalkozás keressen kockázati tőkét” - mondta Zséger Ádám, az X-ventures Zrt. vezető munkatársa a Piac & Profit és a BKIK közös rendezvényén. „A vállalkozó jellemzően úgy gondolkozik, hogy neki van ötlete, amivel sokat lehet keresni, ehhez neki csak egy kis pénz kell, onnan majd intézi a dolgokat, és alapvetően érzelmileg kötődik a cégéhez, ezzel szemben a pénzügyi befektető pénzt akar keresni, és mivel kívülről szemléli a céget, így sokkal racionálisabban szemléli a vállalkozást, mint a cégvezető” – hangsúlyozta Zséger Ádám. (Azt is fontos tudni, hogy mitől válik vonzó befektetési célponttá egy cég!)
Mit keres a befektető?
A legtöbb alapkezelő nem a saját tőkéjét fekteti be, így elsősorban a tőke tulajdonosainak érdekeit tartja szem előtt. A lehető leggyorsabban akarnak a lehető legnagyobb nyereséget a lehető legkisebb kockázat mellett elérni. Ezért a befektetőt nem az érdekli, hogy három-négy-öt év múlva mennyi nyereséget tud kiszedni a cégből osztalékként, hanem az, hogy mennyiért értékesítheti a kiszállásnál a tulajdonrészét. Ezért elsősorban a gyors növekedési potenciával rendelkező cégeket keresik. Ez egyben a kockázati tőke egyik árnyoldala is: a vállalkozó hiába akar hosszú távon építkezni, a pénzügyi befektető viszont néhány év múlva ki fog szállni és addig a lehető legtöbb osztalékot kiszed a cégből. „Ezért alaposan végig kell gondolnunk, mielőtt egy pénzügyi befektetőt hívunk be a vállalkozásunkba” – mondta a szakértő.
Ezért azonban a befektető tőkét ad, és a vállalkozás kockázatát is megosztja a vállalkozóval. „Mivel benne van a cégben a pénze, az ideje, így nem csak forrást, hanem szakmai támogatást, tanácsadást és komoly kapcsolatrendszert is a cégvezető rendelkezésére tudja bocsátani” – hangsúlyozta a szakember, aki viszont arra is felhívta a figyelmet, hogy a vállalkozó a kockázati tőke bevonásával elveszíti a függetlenségét. „Megjelenik egy tulajdonostárs aki bizony bele fog szólni a dolgokba” – mondta Zséger Ádám.
Fő a bizalom
A szakember szerint ezért az együttműködéshez elengedhetetlen, hogy a befektető és a vállalkozó között kialakuljon a bizalom. „Ehhez azonban megfelelő átláthatóságot kell biztosítani, őszintén a befektető elé kell tárni a cég helyzetét, készítsünk reális üzleti tervet. Ha a bizalom megvan, akkor az az olyan hullámvölgyeken is átsegít minket, amikor a vállalkozásnak éppen nem megy a legjobban” – vélte a szakértő.