A Magyarországon első alkalommal látható Cápák között üzleti show-ba jelentkező vállalkozások rácáfolnak arra a mondásra, miszerint az első lépés a legnehezebb, hiszen többségük jellemzően már egy éven belül elindítja vállalkozását a kreatív elképzelése alapján – utána azonban évekig is elhúzódhat, míg az életképes és sikeres üzlet megvalósul.
„Az elmúlt évtizedek szakmai tapasztalata és a műsorban részt vevő vállalkozások mentorálása alapján is azt látjuk, hogy bár nincs konkrét szám arra, hogy mennyi idő alatt lesz igazán kiforrott egy vállalkozási ötlet, érdemes még a vállalkozás elindítása előtt minél pontosabban kidolgozni az üzleti elképzelést. Ez nemcsak a vállalkozás könnyebb és gördülékenyebb beindítását és működtetését segíti ugyanis, de a kiforrott üzleti elképzelések a befektetők megnyerése és a finanszírozás szempontjából is igen lényeges. Emellett ne feledkezzünk meg arról sem, hogy a vállalkozás beindítása után már minden változtatás többlet-adminisztrációval és -költséggel járhat” – mondta el Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv szegmens marketing vezetője.
Úgy tűnik, a hazai vállalkozások esetében kreativitásban nincs hiány, ugyanis nagyrészt saját ötleteiket szeretnék megvalósítani, és csupán töredékükre jellemző, hogy nemzetközi példa vagy családtagok, barátok inspirációja alapján indítanának vállalkozást. A kreativitás mellett azonban kétség kívül némi tőkére is szükség van.
„Bár akadnak olyan vállalkozások is a műsorban, akik eddig csupán néhány százezer forintot fordítottak üzleti tervük megvalósítására, a többségre azonban nem ez a jellemző. A vállalkozások visszajelzései alapján a pár millió forint csak a kezdet, és sok esetben akár az ötmillió forintot is meghaladhatja a kezdeti működéshez szükséges tőke, aminek minél hatékonyabb felhasználásához is elengedhetetlen az átgondolt üzleti terv, a piacon letesztelt termék, és a jól átgondolt üzleti folyamatok – ami aztán a külső befektetők számára is vonzó lehet” – hangsúlyozta a kkv szakember.