Az első becslések alapján a várt 5 százalék helyett akár ötödével is csökkenhettek a jövő évi kgfb díjak, ami a baleseti adóból remélt költségvetési bevételeket is veszélybe sodorja a Napi Gazdaság szerdai számában közölt cikk szerint. Az első tarifálások nyomán a jövő évi átlagdíj az idei 17,1 ezerről 14,3 ezer forintra zuhant a biztositas.hu adatai szerint, a baleseti adó tervezett 30 százalékos mértékével így bizonyosan 20 milliárd forint alatt maradna az ebből származó bevétel, miközben a kormány hivatalosan 30 milliárddal számolt. (Pedig korábban mindenki a díjak növekedésére számított.)
Akár 25 százalékkal kevesebb
Ugyanazt az autóst alapul véve, a tavalyi időszakban a számára elérhető legalacsonyabb és az idei kampányban megkapható legolcsóbb ajánlata között átlagosan 5 és 25 százalék között mozog a nettó díjakban mért csökkenés - ezt állapították meg a PBA.hu szakértői. „Fontos figyelembe venni, hogy mivel az autósok nem mindig a legolcsóbb ajánlatot választották, hanem gyakorta a másodikat, harmadikat - vagy azt, amelyiknek a neve ismerős vagy szimpatikus volt a legolcsóbbak között - ezért a gyakorlatban nagyobb kedvezmény is elérhető." - mondja Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője. „A feltételezett 30 százalékos baleseti adó tehát jó eséllyel megspórolható." Ugyanakkor a PBA elemzése szerint egy korábban okozott baleset akár dupla akkora díjat is jelenthet. Mivel az autósok által most kiválasztásra kerülő - várhatóan mélypontjukat elérő - kötelező biztosítási díjaknál a jövőben már nem fognak tudni lényegesen olcsóbbat ajánlani a biztosítók, és az adó is idéntől rakódik a díjakra, az autósok hosszú időre annál a biztosítónál köthetnek ki, amelyet most választanak maguknak. Jól meg kell tehát fontolniuk a gépjármű tulajdonosoknak, melyik biztosítót választják novemberben.
A biztosítók közül a választási listák élén a K&H, a Wabard és az Uniqa áll, de kedvező pozícióban van még az Allianz, a Posta és a KÖBE is. A többi biztosítótársaságnak várhatóan jelentős állománycsökkenéssel kell számolnia a biztositas.hu szerint. A biztosítót váltó autósok adóval növelt átlagos megtakarítása majdnem 10 ezer forint volt azok között, akik a kapmány első napján az interneten kiszámolták, mennyit spórolnának a váltással. Az autósok a megtakarításuk egy részéért azonnal kiegészítő biztosításokat választottak. A biztosítók által kínált kiegészítőket (CASCO, autó assistance, kátyúkár termékeket) a váltók 10 százaléka választotta, de közülük is kiemelkedik az autósok negyede által választott - idén újdonságnak számító - gyorshajtás esetére szóló biztosítás. A kedvezmények között idén egyértelműen a legnépszerűbb elem lesz, az Internetes vagy más néven E-GFB kedvezmény. Ezt a 15 biztosító közül 9 alkalmazza, mértéke pedig egyéb kedvezményekkel együtt akár az alapdíjak 50 százalékát is elérheti. Az ilyen kedvezményekre azok lesznek jogosultak, akik vállalják, hogy - az idén várhatóan a 15 ezer forint átlagos díjra mérséklődő - kötelező biztosításuk díját, éves díjfizetési gyakoriság mellett átutalással vagy bankkártyás fizetéssel teljesítik.
Kiegészítő szolgáltatások
A biztosítók versenyéről a PBA szakértői szerint elmondható, hogy elsősorban a kisebb, feltörekvő társaságok mennek bele az árversenybe, a nagyobbak közül néhányan pedig védik egy-egy részterületen elért korábbi előnyüket. Azoknak a biztosítótársaságoknak pedig, akik korábbi években jól teljesítettek az ügyfélszerzésben, most módjukban áll a minőségi, magasabb státuszú ügyfélkör, és az értékesebb gépjárművek tulajdonosai felé erősíteni. Ezek a társaságok élvezik leginkább előnyét annak, hogy széles termékpalettájukról kedvezményesen kínálnak további termékeket is arra nyitott, igényes, fizetőképes ügyfélkörnek. „Ami a szupermarketeknek az akciós csoki-Mikulás, az a biztosítóknak a kötelezőbiztosítás; nem a terméken elért nyereség a lényeg, hanem hogy emiatt odamenjen az ügyfél" - állítja Vass Gábor, a PBA Biztosítási Alkusz Kft. ügyvezetője. „Bebizonyosodott, hogy a biztosítók árképzését nem a megtérülés oldaláról kell megközelíteni." Ezt a tendenciát támasztja alá az is, hogy a kedvezmények körében megjelentek a facebook-os kedvezmények, vagy a lakáshitelhez kötődő kedvezmények is. Ezek az ügyfelek a későbbiek folyamán jó eséllyel nyerhetők majd meg további termékeknek is, ehhez érdemes egy olcsó KGFB-vel megbízható, termékeny adatbázist építeni.