Szerviz, használt kocsi: a fele fekete

Az autós ágazat legnagyobb problémája az extrém méreteket öltött illegális tevékenység, amelynek mértéke eléri az 55 százalékot, így a teljes ágazat évi mintegy 3300 milliárd forintos forgalmán túl 1200 milliárd forintos veszteséget okoz a magyar járműállományra vetítve.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

Kép: SXC

Kovács Ferenc, az Európai Autószervizek Egyesülete (E.M.E.) elnöke szerint az autós ágazatban - az autógyártást nem számítva - 25 ezer vállalkozás működik, több mint 120 ezer dolgozót foglalkoztatnak. A teljes ágazat forgalma 3300-3500 milliárd forint, a feketegazdaság miatt a költségvetés évi vesztesége GDP-arányosan 1-2 százalék közé tehető. Egy legális javítóműhelyre átlagosan 3 illegális szerviz jut.

Még mindig a bejelentésen spórolnának a cégek
Egyre szigorúbban ellenőrzi a NAV a feketefoglalkoztatást, és egyre többször kell is büntetniük. A feketelista adatai szerint idén fél év alatt több bírságot szabtak ki, mint korábban egy-egy évben. Az adóhatóság szégyenlistájára a legtöbbször a gazdaságilag gyengébb megyékből kerülnek fel a cégek.
„Minden magyarországi autós vállalkozás közös érdeke, hogy az ágazatban kimutatható illegális tevékenység aránya 20-25 százalékra visszaszoruljon két három éven belül. A gazdasági-fogyasztói károkon túl az illegálisan tevékenykedők a legális szereplőket is kiszorítják a piacról. Az államtól várnak lépéseket ennek a visszaszorítására. Felhívta a figyelmet arra, hogy a vevők minden esetben és mindenhol kérjenek számlát, aki nem tud számlát adni, az nem legális szereplő” – mondta Gablini Gábor Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASZSZ) elnöke.

Támogatják az online pénztárgépek bevezetését, (az autószervizekben január elsejétől kell átállni az online kasszákra) ahogy minden kezdeményezést, ami segíti a feketegazdaság visszaszorulását. A pénztárgép a legális szektorban jelenik meg az ottani anomáliákat csökkentve, de tovább növeli az illegális szereplők versenyelőnyét - vélekedett. Az egyik megoldást az elnök szerint az autójavító ágazat tevékenységi körökre bontott kötelező regisztráció alapján létrejövő közhiteles, naprakész online adatbázisának létrehozása lehetne, QR-kód alapján, mert a közlekedési hatóság adatai is pontatlanok, elavultak.

Minden számlát látni fog a NAV – de még ez is kevés
Az adózással kapcsolatos reformok egyik eleme az elektronikus számlázás valós idejű követése. Az elmúlt időben többször is elhangzott, hogy jövőre minden számlát látni fog a NAV. Zara László, a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének elnöke ugyan helyes célkitűzésnek tartja az áfacsalások megakadályozását a tisztességes vállalkozások érdekében, de úgy véli, hogy a számlázóprogramok bekötése a NAV-hoz nem jelenthet teljes körű megoldást. Ez ugyanis jogi és gyakorlati akadályokba ütközik, és továbbra megkerülhető marad.
Havelda Miklós, az Autóbontók és Bontott Autóalkatrész-kereskedők Érdekvédelmi Egyesülete (ABAKE) felügyelő bizottságának elnöke arról beszélt, hogy a Magyarországon forgalomból kikerülő autók 80 százaléka eltűnik, feketén bontják szét. Alkatrészeik ellenőrzés nélkül kerülnek a forgalomba, ami hatalmas veszélyeket rejt. A másik problémának a környezetvédelmet nevezte, mert a szétbontott roncsokból kikerülő veszélyes anyagokat a természetbe vagy a csatornarendszerbe ürítik. Az illegális tevékenységet végzők behozhatatlan árelőnye miatt a legálisan működőket kiszorítják a piacról, a korábbi 140 autóbontó vállalkozás helyett mára alig negyven működik.

Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) elnöke kiemelte: az illegális autóértékesítés csúcsokat dönt, a külföldről behozott tisztázatlan előéletű autókat nem regisztrált kereskedők hozzák be az országba járulékfizetés nélkül. Az import használt autó részaránya a 2011-es 7 százalékról idén 22 százalékra emelkedett, 142 ezer import autó behozatala várható. A használtautó piac dinamikusan bővül, 2016-ban 620 ezer adásvétel zajlik. A vevők védelme érdekében szintén a feketegazdaság visszaszorításának fontosságát emelte ki.

Véleményvezér

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.
Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben

Újabb megszorítás a szenzációsnak ígért évben 

A betegek is pórul járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo