Az autós ágazat legnagyobb problémája az extrém méreteket öltött illegális tevékenység, amelynek mértéke eléri az 55 százalékot, így a teljes ágazat évi mintegy 3300 milliárd forintos forgalmán túl 1200 milliárd forintos veszteséget okoz a magyar járműállományra vetítve.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
Kovács Ferenc, az Európai Autószervizek Egyesülete (E.M.E.) elnöke szerint az autós ágazatban - az autógyártást nem számítva - 25 ezer vállalkozás működik, több mint 120 ezer dolgozót foglalkoztatnak. A teljes ágazat forgalma 3300-3500 milliárd forint, a feketegazdaság miatt a költségvetés évi vesztesége GDP-arányosan 1-2 százalék közé tehető. Egy legális javítóműhelyre átlagosan 3 illegális szerviz jut.
„Minden magyarországi autós vállalkozás közös érdeke, hogy az ágazatban kimutatható illegális tevékenység aránya 20-25 százalékra visszaszoruljon két három éven belül. A gazdasági-fogyasztói károkon túl az illegálisan tevékenykedők a legális szereplőket is kiszorítják a piacról. Az államtól várnak lépéseket ennek a visszaszorítására. Felhívta a figyelmet arra, hogy a vevők minden esetben és mindenhol kérjenek számlát, aki nem tud számlát adni, az nem legális szereplő” – mondta Gablini Gábor Magyar Autós Szakmai Szövetség (MASZSZ) elnöke.
Támogatják az online pénztárgépek bevezetését, (az autószervizekben január elsejétől kell átállni az online kasszákra) ahogy minden kezdeményezést, ami segíti a feketegazdaság visszaszorulását. A pénztárgép a legális szektorban jelenik meg az ottani anomáliákat csökkentve, de tovább növeli az illegális szereplők versenyelőnyét - vélekedett. Az egyik megoldást az elnök szerint az autójavító ágazat tevékenységi körökre bontott kötelező regisztráció alapján létrejövő közhiteles, naprakész online adatbázisának létrehozása lehetne, QR-kód alapján, mert a közlekedési hatóság adatai is pontatlanok, elavultak.
Minden számlát látni fog a NAV – de még ez is kevés
Az adózással kapcsolatos reformok egyik eleme az elektronikus számlázás valós idejű követése. Az elmúlt időben többször is elhangzott, hogy jövőre minden számlát látni fog a NAV. Zara László, a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének elnöke ugyan helyes célkitűzésnek tartja az áfacsalások megakadályozását a tisztességes vállalkozások érdekében, de úgy véli, hogy a számlázóprogramok bekötése a NAV-hoz nem jelenthet teljes körű megoldást. Ez ugyanis jogi és gyakorlati akadályokba ütközik, és továbbra megkerülhető marad.
Havelda Miklós, az Autóbontók és Bontott Autóalkatrész-kereskedők Érdekvédelmi Egyesülete (ABAKE) felügyelő bizottságának elnöke arról beszélt, hogy a Magyarországon forgalomból kikerülő autók 80 százaléka eltűnik, feketén bontják szét. Alkatrészeik ellenőrzés nélkül kerülnek a forgalomba, ami hatalmas veszélyeket rejt. A másik problémának a környezetvédelmet nevezte, mert a szétbontott roncsokból kikerülő veszélyes anyagokat a természetbe vagy a csatornarendszerbe ürítik. Az illegális tevékenységet végzők behozhatatlan árelőnye miatt a legálisan működőket kiszorítják a piacról, a korábbi 140 autóbontó vállalkozás helyett mára alig negyven működik.
Fojt Attila, a Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete (MGOE) elnöke kiemelte: az illegális autóértékesítés csúcsokat dönt, a külföldről behozott tisztázatlan előéletű autókat nem regisztrált kereskedők hozzák be az országba járulékfizetés nélkül. Az import használt autó részaránya a 2011-es 7 százalékról idén 22 százalékra emelkedett, 142 ezer import autó behozatala várható. A használtautó piac dinamikusan bővül, 2016-ban 620 ezer adásvétel zajlik. A vevők védelme érdekében szintén a feketegazdaság visszaszorításának fontosságát emelte ki.