Sokat lehetne spórolni az üzemanyagon

Iparági szinten akár több milliárd forint üzemanyagköltséget is megtakaríthatnának a hosszú távú nemzetközi fuvarfeladatokat ellátó magyar vállalkozások az alacsony gördülési ellenállású tehergépjármű abroncsok használatával.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Eurostat adatai szerint a 2.200 milliárd tonna-km összmennyiségű európai áruszállítás 75 százalékát teherautók bonyolítják. A fuvarfeladatokon belül egyre nagyobb a nemzetközi fuvarok aránya, amit az is mutat, hogy míg a 300 és 999 km közötti fuvarok volumene évek óta csökken, addig a hosszú távú, 1.000 km feletti fuvarok mennyisége 2011-től közel 5 százalékkal bővült. A magyar fuvarozók pedig jócskán kiveszik a részüket ebből a növekedésből. Amíg Nyugat-Európában a vállalkozások fuvarfeladatainak (tkm) 75-80 százaléka belföldi vagy regionális fuvar, addig a magyar fuvarozók esetében az arány pont fordított; az általuk megtett 38 milliárd tonna-km 73-75 százaléka külföldre irányul, vagyis hosszú távú szállítás.

Kép: PP

Nem mindegy, hogyan pörög a kerék

A fuvarozó vállalkozások versenyképességének megőrzésében kiemelkedő szerepet töltenek be a gumiabroncsok. Habár egy vállalkozás összes költségének mindössze 5 százalékát teszi ki az abroncsok ára, a teljes működési költség 35 százalékát jelentő üzemanyag-felhasználás csökkentésében a jó abroncs kulcsfontosságú. „80 km/óra sebességnél egy kamion által elhasznált üzemanyag mintegy 30-35 százalékát az abroncsok gördülési ellenállása emészti fel. Éppen ezért a hosszú távú fuvarfeladatokat ellátó magyar vállalkozásoknak különösen érdemes gépjárműveiket csökkentett gördülési ellenállású gumikkal felszerelniük” – mondta Barcsik Ákos, a Bridgestone Magyarország Kft. főmérnöke. (Nemcsak az abroncsokon lehet spórolni!)

A kamionsofőrök helyét is átveszik a robotok
Október 20-án kezdődött a közúti árufuvarozás történelmének új fejezete: az Uber fejlesztőcége, az Otto ugyanis ekkor szállította le „élesben” az első szállítmányt az egyik önvezető kamionjával. A 120 mérföldes út négyötödét, több mint száz mérföldet a sofőr közbeavatkozása nélkül tette meg a Volvo típusú tehergépjármű, amely határidőre szállította le az ötvenezer doboznyi Budweiser sört.
Olcsóbban is gurulhatnának a magyar fuvarozók

A csökkentett gördülési ellenállású abroncsok útviszonyoktól és vezetési stílustól függően, akár 8-10 százalékkal alacsonyabb gördülési ellenállással üzemeltethetők, ami mintegy 2,5-3 százalékkal - 100 km-re vetítve 0,7-0,8 literrel - is csökkentheti a tehergépjármű üzemanyag-fogyasztását. Ezt az abroncsok egyedi anyagösszetétele, megerősített oldalfala, valamint az abroncs elemei közötti belső súrlódás csökkentése révén érte el a gyártó.

Egy 150.000 km éves futásteljesítménnyel rendelkező és 28 l/100 km fogyasztással rendelkező, jellemzően hosszú távú fuvarfeladatokat teljesítő kamion üzemeltetőjének évente megközelítőleg 14,4 millió forintot kell üzemanyagra költenie. Ez az összeg a 2,5-3 százalékkal kisebb gördülési ellenállású, vagyis jobban futó abroncsokkal mintegy 410.000 forinttal, kb. 14 millió forintra csökkenthető. Egy 10 kamionból álló flottát üzemeltető vállalkozás esetében ez azt jelenti, hogy a cég évente 4,1 millió forintot takaríthat meg, amivel fedezni tudja 10-ből 1 sofőrének a bérét, vagy minden sofőrének 10 százalékos fizetésemelést biztosíthat.

Itthon is teret nyernek az alacsony gördülési ellenállású abroncsok

A magyar statisztikák szerint évente mintegy 150.000 darab teherautó abroncsot értékesítenek, amelyből mintegy 20 százalék csökkentett gördülési ellenállású abroncs, vagyis 10 magyar kamionból 2 jármű már korszerű, csökkentett gördülési ellenállású abroncsokon fut, amivel nemcsak tulajdonosa pénztárcáját, de a környezetet is kíméli.

Igazságtalanul büntetik a magyar fuvarozókat külföldön?
A türelmi időszaknak vége, az osztrák hatóságok szigorúan, több tízezer euróra is büntethetnek, ha a január elsején életbe lépett újabb közúti szabályozásnak a magyar fuvarcégek nem tesznek eleget. A fuvarozók érdekképviselete szerint szociális köntösbe bújtatott piacvédelmi mechanizmusról van szó, ezért aláírásgyűjtésbe kezdtek.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo