Reklámadó: a telemarketing is pórul járhat

Érdemes figyelniük a telesales és telemarketing tevékenységet folytató telefonos ügyfélszolgálatoknak (call-centereknek) és megrendelőiknek, mert anélkül lehetnek a reklámadó alanyai, hogy tudnának róla. Menthető azonban a helyzet, hogyha ez a felismerés még a december 20-án esedékes reklámadó-előleg feltöltési kötelezettség előtt éri őket. Minden az alkalmazott technológián múlik.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: SXC

Az elmúlt hónapokban ismertté váltak a reklám közzététellel kapcsolatos adóköteles tényállások, és a hivatalos tájékoztatások alapján a hazai reklám-közzétevők rendkívül gondosan jártak el az adókötelezettségük teljesítése során. Működhetnek a piacon azonban olyan reklám szolgáltatók is, akikben fel sem merül, hogy a reklámadó alanyai közé tartoznak: ők a telefonos értékesítéseket lebonyolító call-centerek és ügyfélszolgálatok. Ha erről csak utólag szereznek tudomást, akkor ez nem csak őket hozhatja nehéz helyzetbe, de reklámadó-nyilatkozat hiányában a megrendelőiket is, akik így szintén a reklámadó alanyaivá válhatnak – figyelmeztet a reklámadóblog.hu.

Hogyan lehetséges ez?

A technika fejlődésével nem csak új telekommunikációs csatornák jelentek meg, de ezek költsége is jelentősen csökkent. Az egyik ilyen áttörés mögött a széles sávú internet elterjedésével a VOIP technológia áll. A VOIP a Voice Over Internet Protocol, vagyis az internet alapú hangtovábbítási eljárás rövidítése. A VOIP telefonközpontok adatcsomaggá alakítják a hanghívást, amit aztán az interneten keresztül továbbítanak a címzettek felé. Ezen az elven működnek az olyan ingyenesen elérhető internetes hívásszolgáltatások mint pl. a Skype, a Viber vagy épp a Google Hangouts. A hanghívásokból átalakított adatcsomagok továbbítása az interneten jóval olcsóbb mint az analóg telefonhálózatokon lefolytatott beszélgetések költsége. Ennek megfelelően a legtöbb vállalkozás jelentősen tudja csökkenteni telefonszámláját a telekommunikációs szolgáltatók által biztosított VOIP előfizetésekkel. A telemarketing és telesales központok számára a VOIP technológia alkalmazása nem csak a költségek csökkentése miatt fontos, hanem a hatékony munkavégzés szempontjából is. A VOIP telefonközpontok ugyanis könnyen összekapcsolhatóak különböző ügyféladatbázisokkal, így a számítógépes rendszerek támogatni tudják a munkatársak értékesítési tevékenységét  is.

A szabályozás várhatóan még jövőre is változik.

Reklámadó: így jelenthetjük fel a közzétevőnket
A NAV állásfoglalást adott ki azzal kapcsolatban, hogy jelenthetik a vállalkozások azokat a közzétevőket, amelyektől nem kapnak nyilatkozatot – és ennek hiányában a reklámadó megfizetésére kötelezik őket.
Mit lehet tenni ebben a helyzetben?

Ha mégis kiderül, hogy szolgáltatóként és reklám-közzétevőként a reklámadó alanyai vagyunk, akkor először is gondoskodni kell, hogy minden megrendelőnk rendelkezzen megfelelő reklámadó-nyilatkozattal. Ennek hiányában ugyanis a megrendelők is a reklámadó alanyaivá válnak. Így minden olyan költség, amit a megrendelők a reklámadó alanyaként telesales és telemarketing tevékenységgel összefüggésben 2014-ben számolnak el társasági adóköteles tételnek minősül mint nem a vállalkozás érdekében felmerült költség. Ha a kiszámlázott szolgáltatási díj havi összege meghaladja a 2,5 millió forintot, akkor az efölötti rész után 20%-os reklámadó fizetési kötelezettség is terheli a reklám-közzététel megrendelőjét. Természetesen ezek a szankciók csak akkor érvényesek, ha a telemarketing és/vagy telesales megrendelések időpontja későbbi mint 2014. augusztus 15. Fontos mérlegelni azt is, hogyha egy vállalkozás saját keretein belül üzemeltet olyan VOIP technológián alapuló call-centert, ahol a munkatársak értékesítési tevékenységet is végeznek, akkor a fentiek fényében az saját célú reklámnak minősül.

Milyen szolgáltatásokra érdemes még odafigyelni?

A fenti technológiát alkalmazzák a mobilszolgáltatók a tömeges sms szolgáltatások nyújtásakor. Az sms-ek tartalmát internetes felületen lehet beállítani, és az sms-ek közzétele is interneten kezdeményezhető megfelelő előfizetés birtokában. Az interneten közzétett információkat a telco szolgáltatók úgynevezett SMS Gateway-en keresztül juttatják el az üzenetek címzettjeinek mobilkészülékeire.

A mobilszolgáltatóknak azonban nemcsak a rendszereiken keresztül közzétett reklámtartalmú sms-ek miatt érdemes átgondolniuk reklámadó kötelezettségüket a december 20-i adófeltöltést megelőzően. Mindhárom mobilszolgáltatónál elérhető ugyanis a mobilvásárlás szolgáltatás, amivel ügyfeleik a telefonszámláik terhére tudnak bizonyos (hirdetési) szolgáltatásokat kifizetni. Így lehetősége nyílik a mobilszolgáltatók ügyfeleinek pl. lakáshirdetést feladni az ingatlan.com-on vagy eladni megunt tárgyaikat valamelyik apróhirdetési portálon. Ezzel összefüggésben a mobilcégek jelentős költségeket számolnak el, amikor az ügyfelektől beszedett hirdetési árbevételt utalják át partnereiknek. Ennek megfelelően nem árt, hogyha a mobilszolgáltatók rendelkeznek ezen reklám-közzétevő cégek 2014-es reklámadó-nyilatkozatával. Ellenkező esetben megrendelőként ők maguk is a reklámadó alanyaivá válhatnak.

ADÓZÁS 2015: NEM ÉPPEN KÖNNYÍTÉS
A Mazars szakértői szerint egyértelmű, hogy általánosságban nézve adóteher növekedéssel kell számolnunk jövőre, különösen, ha nem csak az esetleges befizetéseket, hanem az adminisztrációs terhek változását is figyelembe vesszük.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo