„Próbáljuk megoldani mások problémáit”

A fogyatékkal élők társadalmi integrációjával foglalkozik Szabó Zoltán József és Szabó Alexa, az Értéksziget webáruház alapítói. Tudják, miről beszélnek, maguk is érintettek. Vállalkozásuk nemcsak a családnak nyújt megélhetést, másoknak is segít.

Megroggyanhat a Fidesz a Novák-botránytól? Kitört a belharc a pártban?
Mi lesz az uniós pénzekkel és a magyar gazdasággal?

Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Lengyel Lászlóval -
vegyen részt és kérdezzen Ön is a Pénzügykutató Zrt. vezetőjétől!

2024. február 28. 15:30

A részvétel ingyenes,
regisztráljon itt!

A pár mindkét tagja egyházi és civil szférában dolgozott, mígnem 2009-ben, a Fogyatékos Emberek Világnapján úgy döntöttek, vállalkozásba kezdenek, és más szinten kamatoztatják a tudásukat.

– Esélyegyenlőségi és audiovizuális kommunikációs akadálymentesítési tanácsadással foglalkozó cégként alapítottuk meg a Fogyatékosügyi Kommunikációs Intézet Közhasznú Nonprofit Kft.-t (FKI). Arra gondoltunk, hogy a szakmai tapasztalat mellett érintettként (Zoltán látássérült, Alexa mozgássérült – T. G.) praktikus megközelítéssel is tudnánk segíteni. Azonban kapcsolatok híján, főként a gazdasági válság közepén ez a terv nem vált be. Végleg nem mondtunk le a tanácsadásról, de úgy döntöttünk, segítő szándékunkat megtartva más, piacképesebb területre evezünk – magyarázza Szabó Zoltán József.

Szabó Zoltán József és Szabó Alexa, az Értéksziget webáruház alapítói
Kép:PP/Hatlaczki Balázs

Magasra lőnek

Online értékesítésben gondolkodtak, főként, hogy az FKI weboldala már készen volt, ezt kellett kiegészíteni a megfelelő modullal. 2011-ben indították el az Értéksziget webáruházat. A névválasztással azt kívánják hangsúlyozni, hogy a bolt sziget akar lenni a hasonló termékeket kínáló áruházak tengerében, értékszemléletével kíván kitűnni azok közül.

Először kifejezetten az akadálymentesítéshez kapcsolódó termékeket, piktogramokat és vezetősávokat árultak, később a vásárlói igényeknek megfelelően bővült a termékkör. Ma már 700-féle segítő terméket tartanak a gyógyászati segédeszközöktől az olyan, az életvitelt segítő eszközökig, mint a nagyító vagy a befőttesüveg-nyitó. Alapvetően a fogyatékos emberek a célcsoportjuk, de ami nekik jó, az jó az időseknek is, illetve olyanoknak, akiknek átmenetileg, például egy betegség miatt, van szükségük hasonló termékekre.

Az, hogy érintettek a működtetők, a vásárlónak is előny: a tulajdonosok ismerik a termékeket, és praktikus tanácsokkal tudnak segíteni.

„A férjemmel élek, nem fogyatékkal”
Sok szó esik a bizonyos csoportok politikailag korrekt megnevezéséről, így manapság már a fogyatékkal élő kifejezést ildomos használni. Alexa és Zoltán azonban ezt nem kedveli. „Azt szoktam mondani, hogy én a férjemmel élek, nem fogyatékkal. A fogyatékos ember kifejezéssel azt mondják, az a baj, hogy a jelzős szerkezet miatt bántó. De mi ebből nem csinálunk problémát, tudjuk, hogy vannak fogyatékos emberek. A webáruházban tudatosan hangsúlyozunk szavakat, de minden esetben úgy fogalmazunk, ilyen vagy olyan EMBER. Ebben a formában szerintünk ez így elfogadható.”
– Alapszintű termékek esetében versenyhátrányban vagyunk, mivel webáruházként nem tudunk receptet beváltani. Nem árusíthatunk OEP-támogatott termékeket, ezért úgy döntöttünk, hogy szélesebb skálát és magasabb minőséget kínálunk. Létezik esztétikus kivitel botból, gyógyszeradagolóból és sok minden másból, ráadásul, mivel ezek alapvetően nem drága termékek, a minőségi – akár négyszeres árért kínált – sem megfizethetetlen. Mindemellett látjuk, hogy a vásárlóink jelentős része az ország jobb helyzetben lévő nagyvárosaiból kerül ki. Itt engedhetik meg az emberek maguknak, hogy ilyesmire a minimálisan szükségesnél többet költsenek.

Folyamatos fejlesztés

A házaspár folyamatosan tanulja a netes értékesítés csínját-bínját, szakanyagokat olvas, konferenciákra jár. Jelen vannak az ár-összehasonlító oldalakon, illetve nagy figyelmet fordítanak a SEO-ra. A megszerzett tudás alapján döntöttek úgy, hogy ideje továbbfejleszteni az első, nagy részben Zoltán által felépített weboldalt. A megújult rendszer júliusban indul, és ahogy Zoltán fogalmaz, olyan, mintha egy Suzukit cserélnének BMW-re.

– Azt reméljük, hogy az új webáruház ugrásszerű növekedést hoz a vásárlások számában. Ennek ellenére hosszú távon szeretnénk fizikai boltot is nyitni, mert a tapasztalataink szerint a potenciális vásárlók húsz százalékát veszítjük el amiatt, hogy nincs hova bejönni, körülnézni. A fizikai bolt teremtene lehetőséget az OEP-támogatott termékek értékesítésére is, ami további forgalomnövekedést jelentene a mostani, hetente nagyjából ötven vásárláshoz képest.

Kicsiben is hittel

A tulajdonosok tisztán látják a cég misszióját, és bár egyelőre mikrovállalkozásról van szó, hangsúlyt fektetnek a társadalmi felelősségvállalásra is. Valamennyi tevékenységükkel a fogyatékos emberek társadalmi befogadásáért igyekeznek tenni, ehhez kapcsolódik a CSR is: minden vásárlás két százalékát egy külön számlán gyűjtik. Az éves szinten több százezer forintot – ez a cég méreteihez képest óriási összeg – segítő közhasznú szervezeteknek ajánlják fel. Kifejezetten társadalmi befogadási, a fogyatékos emberek társadalmi beilleszkedését segítő programokat támogatnak.

Tippek az etikai csapdák elkerüléséhez
Egyre több cégvezető érzi, hogy az etikus magatartás nemcsak a léleknek jó, de kifizetődő is. Nem olyan egyszerű azonban mindig a helyes úton maradni.
– Egyrészt az ember keresztyén mivoltához hozzátartozik, hogy ha tud, akkor segítsen. Másrészt a múltban sok segítséget kaptunk mi is – a főiskola elvégzéséhez például óriási segítség volt a támogatásként kapott diktafon –, s ezt szeretnénk viszonozni – mondja Alexa.

– Nem csak tízmilliós bevételekből lehet jó célokra szánni. Sokan megtehetnék azt, amit mi teszünk, csak meg kell határozni, hogy mennyit tudunk erre költeni, és ezt a rendszer részévé tenni – teszi hozzá Zoltán. Még akkor is, ha az etika olykor sokba kerül.

– Mi visszacseréljük a termékeket a törvényben megadott határidő lejárta után is. Az már az én gondom, hogy mit csinálok azokkal, amit nem tudok eladni. De emberileg hozzánk tartozik, hogy próbáljuk megoldani mások problémáit.

Most a cég zöldítésén dolgoznak, szeretnének túllépni az újrapapír-felhasználás szintjén, és zöld webáruházzá válni több fenntartható termékkel. Ennek kapcsán ismeretterjesztéssel is foglalkoznának. De nem mindig egyértelmű, hogy mi a leginkább fenntartható döntés a cég működése kapcsán. A kiadványaikat például a pár utcányira lévő nyomdában nyomják, kérdés, hogy jobb lenne-e a messzebb lévő zöld szolgáltató.

– Sokan mondták, hogy hülyék vagyunk, hogy ennyit költünk a fenntarthatóságra, de mi úgy gondoljuk, hogy az Értéksziget ettől is lesz érték. Nemcsak termékeket adunk el, többről van szó. Aki itt vásárol, másnak is segít.

Bizonyítani önerőből

Fogyatékkal élő cégtulajdonosként nem kell szochó-t fizetniük, ez az egyetlen könnyítés a cég fenntartásával kapcsolatban. 2010 előtt sokkal több volt a fogyatékos emberek támogatása, most ez az egyetlen lehetőség. További lehetőség lenne a kft. állami akkreditációja, amely révén saját foglalkoztatásukhoz kaphatnának támogatást, ezt azonban nem akarják, mert büszkék arra, hogy teljes mértékben a saját lábukon állnak.

A sikert bizonyítja a több elnyert díj is – köztük a Fogyasztóbarát Vállalkozás, a fenntarthatóság iránti elkötelezést értékelő Delfin-díj –, de mint mondják, a pályázatokból akkor is sokat tanulnak, ha esetleg épp nem nyernek. Minden esetben részletes visszajelzést kérnek a bírálóktól, hogy annak alapján fejlődhessenek tovább. A pályázás abban is segít, hogy mindig újragondolják azt, amit és ahogy a cégben csinálnak.

Az etikus üzlet sorozat támogatója a MagNet Bank.

Véleményvezér

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket

Kitört a botrány, átverte a kormány a méhészeket 

Lóg az orruk az átvert méhészeknek.
A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart

A világ fejlettebb része nem az atomenergia felé tart 

Megújulótermelésben a sor végén kullogunk.
Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján

Európa legszuperebb városait előzi Budapest az ingatlanok megfizethetősége alapján 

Családi segítség nélkül szinte lehetetlen Budapesten ingatlanhoz jutni egy fiatalnak.
Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására

Milliókat költ a kormánymédia Magyar Péter lejáratására 

Még soha nem volt mélységű lejárató kampány indult Magyar Péter ellen.
Mellár Tamás otthagyja a református egyházat

Mellár Tamás otthagyja a református egyházat 

Balog Zoltán személye sok református számára elfogadhatatlan.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo