Megfontolt cégvezetőként persze már karácsony előtt végig kellett haladnunk a legfontosabb ellenőrzőpontokon a céggel kapcsolatban, hogy esélyünk legyen néhány nap nyugodt pihenésre. De lássuk be, ez azért nem mindig sikerül. Sokszor hiába van listánk arról, mi mindent akarunk még elvégezni, mielőtt végképp karácsonyi és szilveszteri mámorba zuhanunk, nem sikerül mindent kipipálni. Ha nem maradt idő karácsony előtt mindenre, semmi gond. Az újév eleje a legjobb időpont arra, hogy kicsit kipihentebben, tiszta fejjel áttekintsük, hogyan is állunk, és merre van előre.
A Budapest LAB Vállalkozásfejlesztési Központ (Budapest LAB Entrepreneurship Center) cikke segítségével néhány olyan teendőt szedtünk össze, amelyek talán apróságnak tűnnek, valójában viszont fontos szerepük van abban, hogy elérjük-e idei céljainkat.
Analitikák bevezetése minden lehetséges területen!
Ha eddig nem, most mindenképp időt kell szánni arra, hogy áttekintsük, hogy is áll a cég. Ne a mindennapi logisztikával és cash flowval foglalkozzunk ez esetben, igyekezzünk tényleg az előző évet értékelni! Vizsgáljunk át minden elérhető kimutatást, keressünk összefüggéseket és problémákat, amelyekkel a múlt évben szembesültünk. Ez lehet az alapja annak, hogy idén máshogy csináljuk a dolgokat. Az is fontos jel, ha komoly erőfeszítéseket kell tennünk azért, hogy bármilyen elemezhető adatot előbányásszunk a cég tavalyi működéséről, amivel dolgozhatnánk. Ez esetben az első pont az idei tennivalók listáján analitikák bevezetése minden lehetséges területen!
Készítsük fel a csapatot!
Bár rengeteg szó esik arról, hogy egy jó és motivált csapat milyen sokat tehet egy vállalkozás sikeréért, a napi hajtásban mégis sokszor elfelejtkezünk arról, hogy ezért tenni is kell. Persze az is fontos, hogy karácsonykor jól megünnepeljük magunkat – ahogy ez a legtöbb cégnél meg is történik – de az év elején inkább az új célok kitűzésére érdemes koncentrálni.
Hívjuk össze a csapatot és tájékoztassuk őket részletesen arról, hogy hogyan is áll a cég és mik az idei év tervei. Félreértés, hogy jobb, ha csak a főnök tudja, mi zajlik a cégben! Hatékonyabban, felelősségteljesebben és nyugodtabban lehet dolgozni, ha egy-egy részterület felelőseként is tudjuk, mi a nagy közös terv, aminek részesei vagyunk. (Akár azt is, hogy a tavalyinál jóval lendületesebben kell „lapátolnunk”, hogy ne süllyedjen el a csónak.) Érdemes külön-külön is leülni a kollégákkal, beszállítókkal, szerződéses partnerekkel is, hogy részletesen átbeszéljük, ki mit és hogyan tervez erre az évre.
Akár a céges újévi fogadalmakat is érdemes lehet bevezetni. De, hogy ezek meg is valósuljanak, mindig elérhető, konkrét, pontosan megfogalmazott vállalásokat érdemes tenni. Vannak cégek, ahol bevált módszer, hogy mindenki külön fogadalmat tesz, mivel fog többet tenni a cégért, és mit fog tenni azért, hogy ő maga boldogabb legyen a munkájában. A fogadalmakat csekkolják nyáron, amikor még hátra van egy fél év, hogy valóban megvalósulhassanak. A karácsonyi bulin pedig akár jutalmakat is oszthatunk azoknak, akik elérik, amit kitűztek az év elején. Siker az is, ha tényleg zöldebbé tettük az irodát, így hobbikertészként szívesebben töltünk bent több időt.
Növekedés a cél? Készüljünk fel!
Fogadni mernénk rá, hogy a legtöbb kisvállalkozás idei tervei között is előkelő helyen van a növekedés. Ez szép és jó, és tegyük fel, hogy meg is van a kiváló termék vagy szolgáltatás, a pénzügyi háttér és például a kidolgozott marketing terv is, ami mindezt megalapozza. Ez azonban még kevés ahhoz, hogy egy év múlva elégedetten csettinthessünk. A növekedés ugyanis újabb feladatokat és problémákat is jelent a cég számára, amikre jobb előre felkészülni.
Új feladat, új embereket kíván!
Tegyük fel, hogy a tervezett zseniális marketing kampányunk tényleg beüt, és hirtelen a korábbi sokszorosára nő a megrendelések száma. Fel van készítve erre a logisztika? És a számlázórendszer? Van egyáltalán megfelelő raktárkészletünk? Ha sok pénzt költünk reklámra, am végül a saját hibánkból csak sok csalódott és soha vissza nem térő ügyfelet eredményez, nem érjük el a vágyott számokat. Vagy lássunk egy másik példát. Növekszik a forgalom, de még mindig mi magunk intézünk minden egyes megrendelést. Igaz, most már annyi van, hogy napokig tart, mire egyáltalán hozzájutunk, hogy következő fázisba léptessünk valamit. Ez így nem fog menni. Itt az ideje plusz embereket felvenni, vagy automatizálni bizonyos folyamatokat.
De a folyamatok áttekintése azért is fontos a növekedés feltételeinek megteremtéséhez, hogy megtaláljuk azokat a területeket, amelyek megérdemlik a figyelmet, és azokat is, amelyeket holt súlyként cipelünk magunkkal. Le velük! Várjuk átgondolt folyamatokkal a rakéták begyújtását!