Nyaralás cégautóval: mire figyeljünk?

Sokan céges autóval vágnak neki a nyaralásnak. Legyen szó munkavállalóról vagy a tulajdonos barátjáról, érdemes minden szükség papírt , illetve a gépjárműhöz járó tartozékot körültekintően ellenőrizni az utazás előtt.

Kép:sxc

A vállalkozások cégautókra vonatkozó szabályozása határozza meg, lehetséges-e, s ha igen, milyen mértékben magáncélokra is igénybe venni a vállalati autókat. Van, ahol a belföldi utat igen, de a határátlépést már nem engedélyezik a munkatársaknak. A flottakezelők – akik lízingkonstrukció esetén a gépjármű tulajdonosai – külföldre utazáshoz kiviteli engedélyt adnak ki az autóhoz. Közúti ellenőrzés során pedig bárhol kérhetik az igazolást arról, hogy a vezető jogosult használni az autót. Érdemes indulás előtt áttekinteni azt is, miről szól a használati engedély. Vezető beosztású munkatársak esetén az autópark-kezelők igény szerint már az autó átadásakor kiadnak egy meghatalmazást, ami a házastárs részére is lehetővé teszi a gépjármű használatát.

Külföldi út esetén győződjünk meg arról, hogy a használati, kiviteli engedélyek, az autó tartozékai rendben vannak-e. Jó, ha tájékozódunk arról is, mire terjed ki a céges autókra kötött biztosítás. Céges flották esetén a biztosításokat rendszerint az autópark-kezelők kötik meg. Az autóvezetőknek ajánlatos tájékozódni a biztosítási és az assistance szolgáltatás részletes feltételeiről: baleset esetén mire kell figyelni, milyen segítséget vehetnek igénybe, számíthatnak-e például csereautóra. A Magyarországon megkötött gépjármű-felelősségbiztosítás az Európai Unió valamennyi tagállamában, valamint Svájcban is érvényes, azonban fontos, hogy a biztosítási okmányokat ne hagyjuk otthon. Célszerű az otthoni biztosítótársaságtól beszerezni az európai baleset-bejelentő lapot, így a külföldön bekövetkezett baleset esetén ez a szabványdokumentum megkönnyíti a helyszíni nyilatkozattételt.

Kinek éri meg céges kocsit adni?
Egy bizonyos státusz felett még Magyarországon is mindenkinek jár a vállalati kocsi, ám sok olyan dolgozó is van, akinek a munkájához elengedhetetlen, és ez ma már nem is terheli meg annyira a munkáltató pénztárcáját, mint korábban.
Más a helyzet, amikor a cég kölcsönadja a tulajdonában lévő gépkocsit. Ezt bármikor bárkinek megteheti, de figyelnie kell arra, hogy a kölcsönszerződés során a cég képviseletében a cégjegyzésre jogosult személynek kell aláírnia. Az írásbeli kölcsönszerződés a fenti esetben a kölcsönkapott gépjármű jogszerű használatának igazolására szolgál. Külföldi használat esetén célszerű kétnyelvű kölcsönszerződést írni, ezzel megkönnyítve az esetleges közúti ellenőrzést. Fontos a szerződésben feltüntetni a jármű használójának nevét, úti okmányának számát, a jármű rendszámát, alvázszámát, a forgalmi engedély jogosultjának nevét, gazdasági társaság esetén annak cégszerű aláírását, valamint azt az időtartamot, amely alatt az országot a járművel elhagyhatja. A kölcsönszerződést mindkét félnek alá kell írnia. Alapesetben a gépjármű kölcsönadási szerződés a kötelező biztosítást nem érinti, a casco biztosítást pedig csak abban az esetben, ha a szerződésben fel van tüntetve a vezetők köre.

Ha valaki üzemanyagkártyával rendelkezik, figyeljen oda, hogy külföldön nem feltétlenül érvényes vele a tankolás és az autópálya használata.

A flottakezelők az autókat a magyarországi előírásoknak megfelelő tartozékokkal adják át a cégeknek. A külföldre utazó munkatársnak kell arról gondoskodniuk, hogy az adott ország egyedi előírásainak megfelelően készítsék fel az autót az útra. A kézi poroltó például hazánkban nem kötelező tartozék, egyes európai országokban viszont ezt is kérik az autósoktól.

Európában a rendszámegyezményhez csatlakozott országokban – az Európai Unió országai, valamint Izland, Norvégia és Liechtenstein – a zöldkártya bemutatása nem szükséges, a rendszám és az országjelzés is  igazolja a felelősségbiztosítás meglétét.  Számos országban viszont az autó belépésének feltétele a zöldkártya. Ezt a cég flottakezelőjétől, vagy a biztosítóktól igényelhetjük.

Tudják merre járunk?
A céges kocsikba szerelt GPS alkalmazásával kapcsolatos a legtöbb, munkáltatók által elkövetett jogsértés. Nem feltétlenül jogellenes céges autóba helymeghatározó berendezést szerelni, azonban bizonyos követelményeknek meg kell felelni. Akkor tekinthető jogszerűnek az ilyen típusú munkáltatói intézkedés, ha a GPS beszerelése a munkaviszony rendeletetésével közvetlenül összefüggő okból feltétlenül szükséges és nem jár az emberi méltóság megsértésével, továbbá csak olyan személyes adat kezelhető, amely az adatkezelés céljának megvalósulásához elengedhetetlen és a cél elérésére alkalmas. Általános szabály, hogy a munkáltatónak tájékoztatnia kell a dolgozót arról, ha bármilyen módon megfigyelik, ellenőrzik. A részletes szabályokat itt találja.
 

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo