Ezt a dilemmát meg kellene valahogy oldani! Minden vezetőnek rossz érzés megtűrni a rutinszerű munkát, amikor most a kreativitásra, a lendületre óriási szükség van. Minőségi alkatrészt, high-tech berendezéseket, gépeket, innovatív licenszeket meg lehet találni, majd meg lehet vásárolni, vagy éppen le lehet másolni, koppintani. Erre a módszerre számtalanszor láttunk, hallunk példákat, eseteket. Egyet nem lehet megtenni, lemásolni: egy lendületes, együttműködő, összetartó munkatársi gárdát. Ugyanis ezt minden vezetőnek, saját magának, vezetői társaival együtt kell megteremtenie, létre hoznia, majd fenntartania. (Nem olyan nehéz kideríteni, hogy mivel lehetne motiválni a munkatársakat, csak jól kell kérdezni!)
Mit is tegyünk? Az alábbi megtörtént eset nagyon messze, túl az Óperencián, Kelet-Magyarországon távoli vidékén játszódott le - és mindenkinek hasznos lehet.
A gépjavító és karbantartó szakmunkásokból álló műszaki csoport összesen 16-18 főből állt. Volt, aki évtizedek óta, volt, aki évek óta dolgozik a cégnél, de olyan is volt, aki most pár hónapja érkezett a csapatba. Az átlagéletkor 35-40 év, a legidősebb szakmunkás 55 felett is jár a legfiatalabb meg még az ifi labdarúgó csapatban rúgja a labdát. Szóval nagy a szórás! Más-más egyéni tervekkel, álmokkal, elvárásokkal rendelkeznek, más fontos az egyiknek, más a prioritása a másiknak. Más a vérmérséklet, a szakmai tudás, a tapasztalat, a kitartás.
A hatékony munkához azonban összehangolt, céltudatos és dinamikus csoportra van szükség. Ehhez meg kell találni, meg kell teremteni a csapat közös nevezőjét, azt a közös célt, ami összehozza, összetartja őket, olyan kohéziót, "egyenszilárdságot" ad, hogy a stresszes, csúcs-szezonos, pörgős időszakban is kitart, és munícióval látja el a gárdát. Ez pedig a közösen elvégzett munka eredménye, pontosabban olyan minőségi termék, amire jogosan büszkék lehetnek. A cég termékeire, akár „brandjére”, hírnevére, elismertségére is gondolhatunk szorosabb és tágabb mértékben is.
Két kérdést tettek fel a műszaki csoport tagjainak:
- Miért vagy büszke a cég termékére, szolgáltatására?
- Miért vagy büszke erre a cégre, ahol dolgozol?
Feltette Ön már ezt a két kérdést?
Pénzes Zsuzsa Comline Budapest Kft.