A legpontosabban nagy növekedési potenciával bíró, innovatív vállalkozásként lehetne definiálni az angolszász kifejezést. Ahhoz, hogy közelebb kerüljünk a fogalom megértéséhez, első körben érdemes megnézni a startupok és az induló vállalkozások közötti legfőbb különbségeket. Bár a következő szempontok önmagukban is meghatározónak számítanak egy vállalkozás természetére nézve, egy induló vállalkozásnak valamennyi kritériumnak meg kell felelnie, hogy startupnak nevezhessük.
Az innovációs képesség
A startup cég egyik legfontosabb ismérve, hogy innovatív, törekszik az újra, az újításra, legyen szó egy termékről, egy szolgáltatásról vagy akár egy módszerről. Az innováció nem csupán egy-egy termékét határozza meg, hanem magát a vállalati tevékenységet és felépítést is jellemzi általában. Egy általános értelemben vett induló vállalkozással szemben a startup olyan értéket kíván teremteni, amely addig nem volt elérhető, vagy kevésbé volt szokványos.
A növekedési képesség
Míg egy induló vállalkozást inkább a lassú, de dinamikus építkezés, a hosszú távú tervek és az óvatos előrelépés jellemez, addig egy startup ugyanazt a növekedést akár töredékidő alatt képes megugrani. Úgy építi fel üzleti modelljét, hogy képes legyen befutni egy meredekebb növekedési görbét is. A tulajdonosok nem a stabil, de kisebb léptékű bővüléssel terveznek, inkább a robbanásszerű növekedési potenciálra építenek (amely hosszú távon exponenciális növekedést eredményezhet), és egyszerre akár több piacot is célba vesznek.
A kiugró növekedési célok megvalósításának egyik alapfeltétele, hogy a startup képes legyen vállalni magas kockázatokat is. A siker érdekében olyan döntéseket is meg kell hozniuk, amelyeket például egy induló vállalkozásnak nem kell: egyszerre több piacon jelenik meg akár a kész termék véglegesítése előtt, tulajdonostársakat, kockázati tőkebefektetőket von be, és nem fél az üzletének egy szeletét átengedni a társaknak. A magas kockázat egyik oka, hogy a cég növekedés-intenzív iparágban tevékenykedik, jellemzően komoly és tőkeerős versenytársakkal küzd, és folyamatosan igazodnia kell a hagyományos iparágaktól eltérő sebességű változásokhoz.
Nemzetközi célok
Egy startup nem elégszik meg a hazai piaccal (leszámítva sokszor az amerikai cégeket), ugyanis innovációs képességének egyik lába a globális piacok megcélzása. A robbanásszerű sikert egyszerre több piacon, illetve a nagyobb piacokon képes elérni. Míg az induló vállalkozások számára az új piacok felé nyitás fontos döntés, addig ez a startupok teljes szellemiségét meghatározza és átjárja.
Közösségi jelleg
A startup nem tekinthető egy elszigetelt szervezetnek, ugyanis állandó kapcsolatban áll az őt körülvevő világgal, sokkal közvetlenebb módon, mint egy induló vállalkozás esetében. Nem partnerekkel rendelkezik, hanem inkább kiterjedt közösségek tagja.
A másik kifejezés pedig a vállalat kora. A startupokat több definíció is induló, fiatal vállalkozásokként emlegeti, viszont itt nincs konszenzus. Ha meghatározó szempont a koruk, az azt jelentené, hogy néhány év után elvesztik startup státuszukat, és méretüktől függően kkv-kként vagy nagyvállalatként kezdjük el számon tartani őket. Ha ez így lenne, akkor ma nem hívhatnánk startupnak a Prezit, vagy akár a Twittert és a Google-t. Pedig növekedési pályájukat nem egy kezdő cég megirigyelné - vélekedett legfrissebb bejegyzésében a Széchenyi Tőkealap blogja.
Tehát nem minden induló vállalkozás minősül startup-nak, ugyanakkor a gazdaság nagyon fontos szeletét alkotják. Ha egy kicsivel többet figyelünk ezekre az induló vállalkozásokra, és nemcsak a startup hype-ot próbáljuk meglovagolni, akkor olyan prosperáló induló cégeket látunk, amelyekből egy befektető alacsonyabb kockázat mellett tud profitot realizálni.