A Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség becslése szerint Magyarországon jelenleg több mint 25 000 ember dolgozik üzleti szolgáltató központokban (SSC-kben), és további több ezren lehetnek azok, akik call centereknél, kihelyezett ügyfélszolgálati központokban végzik munkájukat. Bár a két tevékenység között számos hasonlóság van, és a köznyelv gyakran keveri is a kettőt, fontos látni, hogy míg a call centerek egyfajta kihelyezett értékesítési vagy ügyfélkezelési központként dolgoznak, addig az SSC-k jóval összetettebb feladatokat látnak el. Az itt dolgozók legtöbbször egy-egy multinacionális cég különösen nagy bonyolultságú pénzügyi, IT vagy HR tevékenységeit végzik. Minden szakmai kihívás és a kimagasló juttatások ellenére ezek a cégek nehezen találják meg maguk számára a szükséges munkaerőt.
Itt olvashatja tippjeinket, hogyan teheti vonzóbbá a munkavállalók számára vállalkozását!
„Több okot is látunk emögött az ellentmondásos jelenség mögött – mondta Hadi László, a munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó BrandJob ügyvezető igazgatója. – A jelöltekkel folytatott beszélgetések során érezzük: sokan félnek attól, hogy gyorsan monotonná válhat a szűkre szabott feladatkör. Mások a számítógép előtti, egész napos egy helyben üléstől és az állandó telefonálástól tartanak. Vannak olyanok is, akik attól félnek, hogy hiába a kedvező feltételek, gyorsan kiüresedik a munka, és nem lesz módjuk továbbfejlődni vagy továbblépni. Valójában számos elképzelés egyszerű információhiányra vezethető vissza, ami lehet a magáról nem elég árnyalt képet mutató vállalat és a felületesen ítélékező jelölt hibája is” – tette hozzá az ügyvezető.
Elengedhetetlen a munkáltatói márka építése
„A munkáltatói márka építési folyamatának legfontosabb eleme, hogy segít a vállalat munkaadói értékeinek megfogalmazásában. Gyakran ez az értékkészlet lényegesen eltér attól, mint amit a cégről amúgy gondolnak, és ez az eltérés eredményezi a vártnál kevesebb jelentkezőt. A magyarországi szolgáltató központoknak is érdemes lenne foglalkozniuk azzal, melyek a legfontosabb belső vállalati értékeik, amelyek egyben megkülönböztetik őket a versenytársaktól vagy épp más iparágak szereplőitől. Ha ezt megfogalmazzák maguknak, és a megfelelő módon tudatosítják a cégen belül és kívül, evvel a korábbinál lényegesen több és képzettebb munkavállalót tudnának magukhoz vonzani” – mondta Hadi László.
Kemény küzdelem a munkaerőpiacon
„A kiszervezett tevékenységet végző vállalatok egymással is kőkemény versenyben állnak egymással. Az kerül közülük kedvezőbb helyzetbe, amelyik felismeri, hogy a legjobb munkavállalókat nem lehet pusztán versenyképes fizetéssel vagy jó munkafeltételekkel megnyerni. A vállalat egészének – és persze a konkrét ajánlatnak – is vonzónak kell tűnnie ahhoz, hogy a legjobbak azt érdemben mérlegeljék. Az angliai felmérés tapasztalatait itthon is érdemes megszívlelni: a nyerő stratégiához világos értékekre építő, konzisztens kommunikációra, a felsővezetés azonosulására, a munkatársak elkötelezettségére és a munkáltatói márka rendszeres, körülbelül kétévenkénti frissítésére van szükség. A legjobb jelöltek ugyanis a legjobb cégeket fogják választani” – mondta Hadi László.