Kevés dolog bosszantóbb, mint egy hétvégén elromló villanybojler. A tapasztalatok alapján a mesterek nagy része ilyenkor magasabb gázsit kér. Akad azonban olyan szakember is, aki inkább telefonon instruálja a reménybeli ügyfeleit, hogyan győződhet meg róla, orvosolható-e a probléma anélkül, hogy költségbe verné magát. Ott Péter szerint ez hosszútávon neki is kedvező. Hogy miért? Ő nem szeretne olyan szakember lenni, aki lehúzza az ügyfeleket. (Itt talál szakértői tippeket ahhoz, hogy az ingyenes szolgáltatásról, próbaverzióról a hasznot hajtó irányba tereljük az ügyfeleket.)
- Én csak a weboldalammal reklámozom magamat. Mivel az elég informatív, a netes böngészők hamar kiadják, ha valaki a villanyszerelő szóra rákeres. Emellett az elégedett kuncsaftok sokszor visszahívnak – mondja.
A mesterek érvényesüléséhez alapvetően fontos a kapcsolatépítés, és a bizalom elnyerése. Ha az ügyfélnek is az a benyomása, hogy a szerelő már "ismer egy címet" és emlékszik rá, hogy ott milyen problémák szoktak jelentkezni, nagyobb valószínűséggel nem is keres mást. Miért is tenné?
- Én már telefonban is mindig mindent elmondok, nincsenek a szerződésnek apró betűs részei. A legtöbb ügyfél ezt értékeli. Előfordul, hogy már látatlanban elmondom, mi lehet a probléma. Aki nem ért hozzá, könnyen nagyobb bajt sejthet a meghibásodás hátterében, márpedig a legtöbb esetben a készülék javítása akár 10 ezer forint körüli összegből is fedezhető, és nem szükséges az egészet egy kisebb vagyonért kicserélni.
Ott Péter kérdésünkre elmondta: egy vállalkozásbeindításához jókora tőke szükséges az ő szakmájában.
A munkadíj hallatán elborzadó ügyfelek gyakran éppen arra nem gondolnak, hogy a mestereknek is viselnie kell a költségeket. Neki is adózniuk kell jövedelméből, már ha nem a számla nélkül dolgozó feketézőkre gondolunk.
Gyakran éri az a vád a szerelőket, hogy a nagyker áron beszerzett készüléket eredeti áron adják el az ügyfeleknek és ezzel becsapják őket.
- Hogy a szerelő nagyker áron vásárol, szerintem nem probléma. A baj az, ha azt ígéri, hogy olcsón szerez alkatrészeket, aztán azokat drágábban adja el. Én is fix áron adom a beépítendő alkatrészeket, de azokat el kell mennem megvásárolni, amivel időt töltök, ráadásul ki kell fizetnem a parkolási díjat és fogy az üzemanyagom. Igaz, hogy az áruházak különböző kedvezményeket adnak a rendszeresen visszatérő vásárlóknak vagy a villanyszerelő szakembereknek. Van, amelyik áruház a kedvezményt éves vásárlási összeghez köti, és olyan is van, amelyik a vállalkozás iratait is elkéri a törzskártya kiváltásához.
K.