2009-ben, amikor első alkalommal végezték el a kutatást, 11 eszköz közül választhattak a kkv-k, ma több mint 100 közül! A tíz leggyakrabban használt marketingeszközből öt még mindig a kék óriáshoz köthető.
A listát idén is a Facebook céges oldal vezeti (64%), a második leggyakrabban használt eszköz a saját honlap (50%), amit a Facebook hirdetés (47%), majd negyedikként az ajánlás (45%) követ. Erősödött a blog használatának a népszerűsége (37%), négy helyet javítva most az 5.
Először került 10 közé az Instagram (33%): a tavalyi 15. helyről a 7. helyre ugrott, köszönhetően a platformot birtokló Facebook munkálkodásának. A GoogleAds évek óta bebetonozta magát a toplistába, és stabilan őrzi a pozícióját. A keresőoptimalizálás (29%) évről évre veszít a népszerűségéből, idén a 10. helyre csúszott.
A legnépszerűbb kkv-marketingeszközök 2018-ban
- Facebook céges oldal
- Saját honlap
- Facebook hirdetés
- Ajánlás
- Blog, saját honlapon ↑+4
- Facebook post kiemelés ↓–1
- Instagram oldal ↑+8
- GoogleAds
- Facebook csoport
- Keresőoptimalizálás ↓–3
„Ha nem a gyakoriság, hanem a hatékonyság szempontjából vizsgáljuk a kkv-k által használt marketingeszközöket, kiderül, hogy a Facebook körül végbement változások nem múltak el nyomtalanul. Ha Mark Zuckerberg tovább feszíti a húrt, elfordulnak a kisvállalati hirdetők” – állítja Wolf Gábor kisvállalati marketingszakértő, a Marketing Commando vezető tanácsadója.
Ugyanis, ha a hatékonyság szempontjából vizsgáljuk a marketingeszközöket, a Facebook már nem szerepel olyan jól. Csak a Facebook hirdetés került a 10 leghatékonyabbnak értékelt eszköz közé ötödikként, míg egy évvel ezelőtt a 3. volt. A Facebook céges oldal ma a 16., de 2017-ben még az 5. leghatékonyabb eszköz volt. A Facebook üdvöskéje az Instagram oldal, hatékonyság szerint csak a 20. A leghatékonyabb marketingeszköz a válaszadók szerint továbbra is az ajánlás.Talán nem véletlen: ma a bizalom a legnagyobb érték.
A válaszadók 59 százaléka bízik a Google-ben mint hirdetési eszközben, míg a Facebook-ban 48 százalék.
Még beszédesebb, hogy mint információ forrást a Google-t a válaszadók 57 százaléka tartja hitelesnek, míg a Facebookot 19 százalék.
Ami divatos, nem feltétlen hatékony
Már-már frusztrálóan nagy a választék marketingeszközökből, amit egy kisvállalkozás vezetője vagy marketingese egyre nehezebben lát át. Ebben a helyzetben sokan választják a divatos és kényelmes, saját maguk által üzemeltethető marketingeszközöket a hatékony megoldások helyett.
Wolf Gábor szerint azonban óriási hiba sok időt és pénzt fecsérelni a divatos eszközökre. Egy kkv számára 3-4 bevált, hatékony eszköz alkalmazása javasolt, ami mellett lehet 1-2 divatos, kockázatosabb eszközzel kísérletezni.