Néhány napja önkéntelenül fültanúja voltam egy beszélgetésnek egy vidéki kisváros üzletében. Az eladóval beszélgetett egy vevő. Örömmel újságolta, hogy hamarosan ő is munkába áll, xy üzletében. Az eladó roppant nagyra kerekedett szemmel kérdezte, kibuggyanó őszinteséggel, hogy a te korodban? Ő alkalmaz? Hiszen csak 30 alatti nőket szokott felvenni. A leendő munkatárs hölgy nem volt több 50 évesnél... Ennek kapcsán kezdtem gyűjteni néhány strigulát amellett, hogy vajon miért jó, ha nem kizárólag olcsó pályakezdőkre vagy nagyratörő ifjú titánokra építünk.
Egy idősebb munkavállaló óriási rutinra, munkatapasztalatra tett szert az évek alatt a szakterületén. Tisztában van vele, hogy mik az elvárások, tulajdonképpen mennyit kell letennie az asztalra ahhoz, hogy a munkájával elégedettek legyenek. Való igaz, hogy ez a bérigényben is megmutatkozhat, és sokkal olcsóbb egy pályakezdőt alkalmazni bizonyos pozícióra, de érdemes mérlegelni azt is, hogy adott területen mennyire fontos a magabiztos tudás.
Egyre nagyobb a tanulni vágyás
A mai negyvenes-ötvenes korosztály a sztereotípiákkal ellentétben egyre inkább hajlandó tanulni, képezni magát. Szóval korántsem biztos, hogy az idősebbek ne bírnák tartani a lépést a fiatalokkal. Tény, hogy más oktatási rendszerben, más technikai körülmények között szerezték meg a kezdeti tudást, végzettséget, de ma már egy jól felépített céges tréningprogrammal megszerezhetik azt a tudást, amire épp szükség van. Bár lehet, hogy nem olyan zsigerből jövő lendülettel kezelik például a technikai újdonságokat, az újabbnál újabb programokat, de egy kis odafigyeléssel, időráfordítással aki tettre kész, könnyedén betanítható. Így a kétirányú tudásáramlás is könnyen létrejöhet a cégnél, hiszen a rutin van a mérleg egyik felén, míg a friss tudás a másikon, és mindkettő fontos.
A lojalitás motorjai lehetnek
Aki évek óta dolgozik egy cégnél hűségesen, hajlandó áldozatokat hozni a munkája érdekében, ami nagyon jó példa lehet a lojalitás kialakításában a fiatalabb korosztály szempontjából. Ha van a csapatban valaki, vagy valakik, akik már hosszú éveket lehúztak a vállalatnál, és lelkesen végzik a munkájukat, egyfajta pozitív jövőképet vetítenek a kezdők elé. A cégbe vetett hit erősödhet ezáltal.
Empatikusabbak
A tapasztalt, idősebb munkavállaló rendszerint könnyebben kommunikál, ismeri a cégen belüli viszonyokat, simulékonyabban kezelheti a kritikus helyzeteket. Ezáltal akár a csapategység kialakításában is nagy szerepük lehet. Együttműködőbbek, könnyebben kezelik a konfliktusokat, és mivel nagyobb az elkötelezettségük a vállalat irányába, kompromisszumkészebbek is adott esetben.
A fiatalok és idősek értékeinek és tapasztalatainak, tudásának elegye, értékeinek az ötvözése lehet a legjobb egy cég számára. Amire érdemes figyelni, hogy mindenki a képességeinek és a készségeinek megfelelő munkakörben tevékenykedjen, és akkor kortól függetlenül lelkesen és a produktívan látja el a munkáját.