Nem kell sokáig kutatni az interneten, hogy csőstül kapjanak a vállalkozások olyan tanácsokat, hogy kivel érdemes kapcsolatba kerülniük, milyen stratégiával arathatnak az közösségi oldalakon, vagy milyen minősítésekkel lássák el a cégüket a siker érdekében. Sokszor azonban elmarad ezek mögül a tanácsok mögül, hogy ezek a módszerek önmagukban még nem elegendőek a sikerhez. Megmutatjuk, hogyan érdemes négy mostanában felkapott üzleti fogást használni ahhoz, hogy meg is hozzák a várt eredményt.
Kapcsolatépítés
Habár a kapcsolatépítés hagyományosan az egyik legfontosabb üzleti fogás, Magyarországon mégis hajlamosak vagyunk elhanyagolni. A legtöbb kis- és középvállalkozó csak néhány nagyobb ügyfelet szolgál ki, és egyáltalán nem, vagy csak felszínesen tart kapcsolatot beszállítóival, partnereivel. Csakhogy nem szabad minden energiánkat a kapcsolatainkra fordítanunk: mint minden üzleti stratégia, ez is csak akkor sikeres, ha jó minőségű terméket és/vagy szolgáltatást tudunk felajánlani, és ami ugyanilyen fontos, a megrendeléseinket, számláinkat pontosan is tudjuk teljesíteni. (Hogy hogyan használja ki jól már meglévő üzleti kapcsolatait, arról itt olvashat részletesebben!) Ráadásul önmagában kapcsolatokkal rendelkezni kevés: nem árt szert tennünk szélesebb körben is némi ismertségre, például a közösségi médiumok segítségével.
Közösségi oldalak
A közösségi oldalak használata az egyik legnagyobb divat most a kis- és középvállalkozások körében. Sok vállalkozás nem is üzemeltet honlapot Magyarországon, viszont a Facebookon, vagy a Twitteren megtalálható. Ám mint minden biciklit, ezt is „túl lehet tolni”, a közösségi oldalakon jelen lenni önmagában nem elég. Elég csak arra gondolnunk, hogy az online piac változásaival egy-egy közösségi oldal alól bármikor kifogyhatnak a felhasználók, így ebben az esetben hiába váltunk át az új feltörekvő platformra, a korábban végzett marketingtevékenységünk jelentős része füstté válik. Ha másért nem is, ezért minden kkv-nak kell egy saját weblap – itt olvashat tanácsokat ahhoz, hogy milyen legyen. Persze sok célcsoport esetében ez is kevés az üdvösséghez, nem árt, ha a cégünk rendelkezik valamilyen független szakértői csoport által végzett minősítéssel is, ami hitelességet sugároz a vásárlók, vagy üzleti partnerek irányában.
A megfelelő minősítések beszerzése nem egyszerűen fontos, hanem elengedhetetlen is lehet egy cég életében. Elkerülhetetlenek például a beszállítóvá váláshoz, vagy ezzel tehetünk tanúbizonyságot a fenntarthatóság iránti elkötelezettségünkről, ami egyre lényegesebb a modern üzleti világban. Csakhogy a hangsúly a „megfelelő” szón van, csak azért mert olcsóbb, ne szerezzünk be alacsony hitelességű, vagy csak marginális körben ismert minősítéseket. Inkább törekedjünk arra, hogy úgy alakítsuk ki a cégünk működését, hogy a legszigorúbb követelményeknek is megfeleljünk, ha kell, akár az átláthatóság, akár a fenntarthatóság, akár a minőségbiztosítási követelmények területén. Persze ehhez az is fontosnak tűnik, hogy kiműveljük magunkat, hogy mi is a lényeges a mi üzleti területünkön.
Csináld magad
A legtöbb vállalkozó itt hibázik a legnagyobbat, mivel jobban megbízik a saját tudásában, mint másokéban, ezért igyekszik minden szükséges területről beszerezni a legfontosabb tudnivalókat. Ráadásul tény, hogy sokat lehet spórolni, ha nem költünk szakértőkre. Azonban csak rövid távon... Ez a módszer valójában zsákutca: az adószabályok változásait még egy szakértőnek is nehéz nyomon követnie, a minőségbiztosítási rendszer rejtelmeiben örök időkre elveszhet egy cégvezető és szinte biztos, hogy bármennyit is használjuk a Facebookot, nem fogjuk minden csínját-bínját kitapasztalni a közösségi oldalakon folytatott sikeres kommunikációnak. Viszont az a cégvezető, amelyik ennek ellenére mégis megpróbálja, hogy egyszemélyes hadseregként néz szembe a modern üzleti élet kihívásainak, egy másik dolgot is elveszít: a szabadidejét. Márpedig ha mindig akad valami, amit „csak én tudok megcsinálni” akkor egy idő után éppen az egyik leggyakoribb „menedzserbetegségbe” a kiégésbe zuhanunk bele. Ezért inkább bízzunk meg a szakértők tudásában, ne szégyelljünk meg segítséget igénybe venni, ha nem értünk valamit, sőt jobb ha azzal kezdünk már az elején, hogy bizonyos tevékenységeket „kiszervezünk”.