Nagyon nem mindegy Magyarországnak, mi történik a német autóiparban

A magyar ipar és külkereskedelem számára kiemelten fontos a német autóipari cégek helyzete. Bár a német állam jelentős támogatásokat nyújtott az ottani vállalatoknak, az autóipari cégek egy része nem felelt meg a kritériumoknak, ennek eredményeként 32 százalékkal nőtt a fizetésképtelenségi eljárások száma – derül ki a Coface hitelbiztosító elemzéséből.

Az autószektorban érdekelt német, magyar és uniós cégek számára kulcsfontosságú, hogy a múlt évben 24 százalékkal visszaeső újautó-piac milyen tempóban dolgozza le a hátrányát. Az idei év első négy hónapjában 24 százalékos volt a növekedés, amely, ha tartós marad, hozzájárulhat ahhoz, hogy a német autóipari vállalatok fizetési helyzete stabilizálódhasson.

A magyar gazdaság szempontjából kulcsfontosságú, hogy az egyik legjelentősebb külkereskedelmi partnernek számító Németországban hogyan alakul a helyzet. A német hátterű autógyárak miatt pedig különösen lényeges, hogy a német autóipart hogyan érintette a pandémia. A fizetésképtelenségi helyzetet nézve a múlt év kedvezőtlenül alakult a német autószektorban – derül ki a Coface hitelbiztosító legújabb összeállításából.

Komoly csapás

A tavalyi németországi adatok első látásra felemásak. Összesen 15 540 német vállalat vált fizetésképtelenné 2020-ban, ez 15 százalékos csökkenésnek felel meg 2019-hez képest. Hasonlóan alacsony adatra majdnem húsz évvel ezelőtt, 1993-ban volt példa. Az idei első negyedévben szintén nagyon alacsony volt a fizetésképtelenné váló német cégek száma. Ez pedig a Coface szakértői szerint a németországi állami támogatásoknak köszönhető. Azok a cégek kaptak támogatást, amelyek bizonyították, hogy a pandémiát megeleőzően még stabil működést folytattak.

A német vállalatok azonban ágazattól függően eltérően érkeztek meg a pandémiás helyzetbe. A német fémipar és az autóipar 2018 vége óta recesszióban volt, bizonyos vállalatok nem tudtak megfelelni az állami támogatás feltételeinek, tehát sok cég már a járvány előtt nehézségekkel küzdött. Ennek eredményeként a fizetésképtelenségi eljárások száma a német fémipari ágazatban 2020 során 7,1 százalékkal emelkedett, az autóiparban pedig majdnem 32 százalékkal – mutat rá a Coface elemzése. Bár a növekedés mindkét szóban forgó szektorban jelentős volt, az összes tavalyi németországi fizetésképtelenségi eljárás 3 és 0,5 százaléka volt a fém- és autóiparhoz köthető.

Mire lehet számítani?

Mind a német, mind az európai és a magyar autóipar szempontjából fontos, hogy a járvány miatt az európai újautó-eladások csökkkentek. Az Európai Autógyártók Szövetségének adatai szerint a múlt évben az uniós országokban 2020-ban kevesebb mint 10 millió új személyautó talált gazdára, ami közel 24 százalékos éves csökkkenést jelentett. Az idén már kezd magára találni a piac, az év első négy hónapjában a tavalyi alacsony adatokhoz képest 24 százalékkal 3,4 millió fölé nőtt az eladott új autó száma. A járványhatás elmúltával pedig az újautó-eladások újabb lendületet kaphatnak, bár a globális chiphiány fékezheti a növekedést.

Mindenesetre a nemzetközi autópiac fellendülése mind a német, mind a magyar autóipar számára fontos támaszt jelent a következő időszakban várható fejlődéshez és ahhoz, hogy az érintett vállalatok fizetőképessége stabil maradjon.

Véleményvezér

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában

Magyarországon a legrosszabb a pedagógusok megbecsültsége Európában 

Van alapja bőven a pedagógusok elégedetlenségének.
Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert

Magyar Péter lemondásra szólítja fel Szijjártó Péter külügyminisztert 

Szijjártó Péter és az oroszok különös kapcsolata.
Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat

Működik az orbáni példa, egy fideszes képviselő rokonsága sorra nyeri a milliókat 

A fényképeken jóságos képviselő kemény üzletember.
Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők

Magyar Péter kibukott, a köztelevízió szabályozni akarja miről beszélhetnek az EP listavezetők 

Korlátozná a köztelevízió a véleménynyilvánítás szabadságát.
Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét

Vizsgálni kezdte az Integritás Hatóság a kazári 677 millióba kerülő luxusbölcsőde ügyét 

Aranyat rejtettek a betonba, vagy mi került ennyibe?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo